De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HvA – School voor interactie

Verwante presentaties


Presentatie over: "HvA – School voor interactie"— Transcript van de presentatie:

1 HvA – School voor interactie
HvA IAM Projectmanagement 9 Februari 2009

2 Agenda voor vandaag… Projectteam V1 project Programma PM
Wat is PM en waarom PM? Projectstappen d.m.v. behandeling 2 korte cases Volgende week

3 Projectteam V1 kernproject
1 klas  studenten  4 of 5 teams 5 man/vrouw per team Liefst 1 BO, 2 CC, 2 TDI PM skills for all!

4 Doelstelling PM i.r.t. V1 project:
Verder kennismaken met projectmanagement in de breedte Basisbegrippen en tools verder toepassen

5 Reader en materialen Reader Projectmanagement pdf (download)
Voorbeeld begroting en overzicht uurtarieven Planningtool: Ganttchart software - Ganttproject.biz versie (download) - MS project mag ook

6 Programma 5 hoorcolleges > tentamen 23 maart
Deel theorie, deel praktijk Toetsing = theorie  multiple choice (individueel) Waarvoor gebruik je het vak PM … waar komt het terug ? Plan van aanpak kernproject Werkmethode kernproject Begroting kernproject Gantt-chart (strokenplanning) kernproject Maar ook: BO case CC case TDI case

7 Wat is projectmatig werken?
Neem je laatste IAM project in gedachten En? Ging alles goed? En aan wie lag dat? Toch zeker niet aan jou :-/

8 Valkuilen van starten met een klus
Vergeten te denken en beginnen met doen…. Geen overzicht, geen logica… Motivatie van het team weg.. Geen realistische doelstellingen…. Nachtwerk.. Ontevreden team, ontevreden klant

9

10 PM is De Beheersing van Het Proces
Een project begin je eigenlijk met veel nadenken en ‘weinig’ doen. Aan het begin denk je dus vooral na over Wat je gaat doen Hoe je het gaat doen Wanneer je het gaat doen Wie gaat wat doen Welke problemen je kunt verwachten doen denken briefing onderzoek & concept ontwerp uitvoeren testen opleveren Een multimedia project is net als het bouwen van een gebouw. Je moet van tevoren weten wat de functie van een gebouw wordt (wordt het een woonhuis, kantoorpand, of garage?). De functie van het gebouw hangt af van de doelstelling van de opdrachtgever. Daarna ga je verschillende ideeën ontwikkelen. Stel dat de opdrachtgever al zijn bedrijfsauto’s kwijt (doelstelling), maar er is slechts beperkte ruimte beschikbaar (randvoorwaarden). Dan kun je verschillende manieren bedenken om zoveel mogelijk auto’s op een beperkt oppervlak kwijt te kunnen (stappelen, een garage onder de grond etc). Daarna maak je een ontwerp, waarin je je concept verder uitwerkt en detaileerd. En vervolgens de realisatie natuurlijk… het bouwen van de garage. De samenhang tussen de fases is super belangrijk. Als je concept bestaat uit een ondergrondse parkeer garage, dan moet je niet met een ontwerp komen voor een bovengrondse parkeergarage. Je koppelt eigenlijk iedere fase terug met de voorgaande fases, zodat je uiteindelijk niet een fietsenhok oplevert, terwijl de opdrachtgevers zijn auto’s kwijt wil.

11

12 Een project  Rabo mobiel
Context > onderzoek vroeger: bankieren via het filiaal. nu: door online bankieren kan 30% filialen dicht later: door mobiel bankieren kan nog eens 20% filialen dicht Doelstelling kosten besparen 2,5 milj online Rabo bankierklanten Target is binnen 18 maanden 10% van de bestaande klanten te laten mobiel bankieren = klanten Projecteisen > Tijd, geld, kwaliteit 18 maanden (voordat de andere banken komen). 10 miljoen eu  mensen en middelen Eisen  gebruiksgemak, veiligheid, performance

13 Wat is Projectmanagement?
Projectmanagement is het proces van begeleiding van je project vanaf het begin … via de uitvoering … tot aan de voltooiing ervan! Projectmanagement omvat 3 basisonderdelen: Planning > volgorde en afhankelijkheid Organisatie > duidelijkheid en formaliteit > vastleggen! Controle > risico’s overzien en nemen PvA standaard Inhoudsopgave Management samenvatting Introductie Projectopdracht Aanpak Projectinrichting en voorwaarden Plannen Kwaliteitsborging Overige plannen Bijlagen

14 Projectmanagement Driehoek: randvoorwaarden

15 Waarom projecten? Personeel Veranderende klanten
Klanten zijn mondiger Klanten kiezen sneller voor een ander Veranderende technieken Internet + e-business Mobiel Snelheid van informatie “Business opportunity” Personeel Krapte op de arbeidsmarkt Opleiding van personeel Concurrentiepositie Concurrenten kunnen het goedkoper / beter Globalisering

16 Hoe ontstaan projecten?
Behoefte of eis vanuit Interne bronnen: Individueel > persoonlijk Vanuit de organisatie Of Externe invloeden. Klant wil het zo Sociaal-economische macro factoren

17 Werken in projectvorm

18 Levensloop van een project
Fasering: Bedenken (de opdracht of het idee) Definiëren (het plan) Aanvangen (het team + de resources) Uitvoeren (het werk) Afsluiten (de afronding) Dit is de theorie, maar hoe gaat dit nu in praktijk?

19 Fasering : traditioneel

20

21

22

23

24 Rabomobiel

25

26

27 Case : Killzone 2 Stap 1 > Bedenken (het idee)
Laten we…. een nieuwe versie maken van KILLZONE, met de controls van de Wii, geschikt voor PC en XBOX 360 Vragen: Moet je het doen? Wat zullen de kosten worden? Gaat het geld opleveren? Zal men het spel wel willen kopen? (Kosten-baten analyse). Is het mogelijk? Hebben we kennis genoeg? Hebben we een opdrachtgever of investeerder? Hebben we een doelgroep?

28 Case Killzone 2 Stap 2 > definiëren (het plan)
Project plan / PvA kent een hoop onderdelen w.o. Work breakdown Gewenste resultaten (“deliverables”) Specialisten Budgetten / licenties Aannames Bijv.: we bouwen op basis van de KZ1 engine, we leveren 10 levels op, het wordt een multiplayer voor max 20 man tegelijk

29 Case Killzone 2 Stap 3 > starten samenstellen van het team
Mensen zoeken en toewijzen aan onderdelen van het project. Verantwoordelijkheden duidelijk maken. Personeel, kwaliteit, financiële controle systemen opzetten. Je project “intern verkopen.” Team is gereed > briefen!

30 Case Killzone 2 Stap 4 > uitvoeren (het werk doen)
Alle gedefinieerde taken uitvoeren, volgens projectplan en planning: Controle. Voortgang in tijd Voortgang in budget Voortgang in kwaliteit Problemen vóór zijn of oplossen > crux van de PM taak Testen De gehele tijd de juiste mensen voorzien van de juiste info: - stakeholders w.o. investeerders - marketers - distributeurs - de baas

31 Case Killzone 2 Stap 5 > Afsluiten
Lever je project op  Killzone dvd’s + controllers naar de winkel Verkoop je project (het is pas wat als het gebruikt wordt, en de doelstellingen haalt) Financiële eindafrekening Onderhoud definiëren (patches, bugfixen….) Mensen naar nieuwe projecten begeleiden Evaluatie  Lessons learned….

32 Valkuilen….. Vergeten te denken, en beginnen met doen….
Fases niet afronden… Motivatie van het team. Geen realistische doelstellingen. Mensen / processen / systemen niet in orde. DAMAGE CONTROL !!

33 Week 2 to do Komende week  Allen oefenen met planning maken
Download versie 2.0.6 Installeer het en experimenteer ermee Huiswerk: reader hdst 1 t/m 3 Volgende week hoorcollege Diverse PM methodieken (Koop Reynders)

34

35 Watervalmethode: Gantt chart > strokenplanning

36 Gantt chart > strokenplanning


Download ppt "HvA – School voor interactie"

Verwante presentaties


Ads door Google