De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?"— Transcript van de presentatie:

1 Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?
Ronnie Leeters, InProfiel Studiedag Sociale Economie 5 november 2014 Hasselt

2 Innovatieve ArbeidsOrganisatie

3 Onze missie: Organisaties doen schitteren door mensen te doen stralen ! Onze Visie:

4 Onze integrale kijk op organisatieontwikkeling
Structuur Processen Leiderschap Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Resultaat Gedrag Strategie Visie Systemen Cultuur © InProfiel

5 Innovatieve ArbeidsOrganisatie de 4 hoekstenen
Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen

6 Procesgericht organiseren
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal

7 Procesgericht organiseren
van een complexe organisatie met eenvoudige taken naar een eenvoudige organisatie met complexe taken Een verhaal van anders knippen en plakken

8 Procesgericht organiseren reductie van organisatiecomplexiteit
Verkoop Planning Uitvoering Administratie Klachtafhandeling X (X – 1) / 2

9 Primair proces is leading lady
Procesgericht organiseren = Productgericht organiseren = Klantgericht organiseren Primair proces is leading lady

10 Maar welk is nu ons primair proces ?
Herkenbaar? Sociaal proces Economisch proces

11 Procesgericht organiseren Sociale economie als de economie van de toekomst
Sociaal proces Economisch proces tijd

12 Procesgericht organiseren
Orders ordersoort a ordersoort b ordersoort c Sorteercriteria Organisatiebouwsteen a Organisatiebouwsteen b Organisatiebouwsteen c Parallelliseren Denken in functie van orders en/of orderstromen = denken in functie van het proces = denken in functie van de klant = basis om te specialiseren is de klant ipv de functie

13 Verhogen van het regelvermogen
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal

14 Verhogen van het regelvermogen
21% 32% 22% 25% Active Jobs Low strain Jobs High strain Jobs Passive Jobs Regelkracht Karasek Taakeisen

15 Verhogen van het regelvermogen = Verhogen van het leervermogen
Verhogen leervermogen Regelkracht Karasek Taakeisen

16 Verhogen van het regelvermogen = Minimale regels
Baat het niet, dan schaadt het … WEL !

17 Verhogen van het regelvermogen = Reduceren van afhankelijkheid
Verhogen van het regelend vermogen Hoe het er soms (?) uitziet …

18 Verhogen van het regelvermogen = Reduceren van afhankelijkheid
Verhogen van het regelend vermogen Hoe het er soms (?) uitziet …

19 Het team is de hoeksteen van de organisatie
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal

20 Het team is de hoeksteen van de organisatie Zelfsturende teams: wat is het niet ?
Vrijheid, blijheid Chaos, onduidelijkheid Iedereen moet alles kunnen De teamleider heeft niets meer te zeggen en mag niet meer ingrijpen

21 Het team is de hoeksteen van de organisatie De 4 ontwikkelingsdimensies van een team
Team doel

22 Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
Rate to be John Mary Rebecca Wim David As Is Task 1 100% 80% Task 2 60% Task 3 40% Task 4 Task 5 10% Task 6 20% Task 7 De competentiematrix

23 Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
Ruimte voor diversiteit Waardering van diversiteit Verhoging realiteitszin Team Ontwikkelings Plan Persoonlijk Ontwikkelings Plan

24 Het team: ontwikkeling organiserend vermogen:
klassiek Voorbereidende taken Management taken Ondersteunende taken Buiten het team

25 Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
toekomst Voorbereidende taken Management taken Ondersteunende taken In het team

26 Het team is de hoeksteen van de organisatie Ontwikkeling vakmanschap:
En dus een nieuwe competentiematrix

27 Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen
Teams als hoeksteen van de organisatie Leiderschap gebaseerd op geloof en vertrouwen Verhogen van het lokaal regelvermogen (autonomie) Minimale regels Procesgericht organiseren: Klant en product staan centraal

28 Leiderschap vanuit geloof en vertrouwen
NAAR Paradigmashift Controleren Regelen Dirigeren Zekerheid Intern gericht Routine taken Operationeel Op werkwijze gericht Beheersing Gericht op individuen Ondersteunen Voorwaarden scheppen Aanmoedigen Onzekerheid Extern gericht Niet-routine taken Tactisch – strategisch Op resultaat gericht Ontwikkeling Gericht op team Leidinggevende is tegelijk veranderaar en object van verandering

29 Jullie eigen organisatie
Leiderschap Systemen Processen Cultuur Structuur Gedrag Resultaat Strategie Visie Kennis Vaardigheid Attitude Persoonlijkheid Succes ermee ! Ik hoop u alvast geïnspireerd te hebben.

30 Ronnie Leeters Zaakvoerder InProfiel Mobiel: E mail: Follow me on be.linkedin.com/in/ronnieleeters/ Gecertificeerd Senior Consultant in de Innovatieve Arbeidsorganisatie Certified Personal Coach Erkend adviseur KMO-Portefeuille voor pijlers Advies en Strategisch Advies Erkend overname coach door Vlaams Agentschap Ondernemen


Download ppt "Innovatieve Arbeidsorganisatie Waarom zou je ?"

Verwante presentaties


Ads door Google