De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015

Verwante presentaties


Presentatie over: "INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015"— Transcript van de presentatie:

1 INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015
WELKOM VARENDONCK - COLLEGE INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015

2 PROGRAMMA Ontvangst en inleiding Vwo-Havo Begeleiding
Tweetalig onderwijs (TTO) Havo-kansklas Gymnasium Technasium Vragen

3 VWO-HAVO Wennen aan de nieuwe omgeving
3 jaar lang in een gecombineerde klas Algemene theoretische vorming Twee perioden het vak Onderzoek & Ontwerpen 31 lesuren in de week

4 BEGELEIDING – individueel
Mentor: aanspreekpunt voor leerling en ouders Wekelijkse mentorles Leerlingmentoren Veilige school: trachten pesten te voorkomen Leerling Ouders Mentor

5 BEGELEIDING – rapportage & info
Resultaten te volgen via Magister Rapport 3 per jaar 10-minuten gesprekken mentor- en/of docentgesprek Ouderavond aan het begin van het schooljaar Extra informatieverstrekking bij bijzonderheden

6 BEGELEIDING & zorg Overige begeleiders Zorgteam Remedial Teacher
Intern Begeleider Persoonlijke Begeleider Dyslexiecoach Zorgteam Zorgcoördinator School Maatschappelijk Werk Orthopedagoog orthopedagoog Leerling Ouder(s) Mentor RT IB dyslexie SMW ZoCo

7 TWEETALIG ONDERWIJS (TTO); gymnasium en atheneum
Betere voorbereiding op universiteit Globalisering /EIO Door studiereizen en uitwisselingen kennis van taal en cultuur vergroten

8 TWEETALIG ONDERWIJS Cijfers Engels: PLUS 1,0; Nederlands: ook hoger
Overige vakken: geen verschillen

9 TWEETALIG ONDERWIJS TTO leerjaar 1 t/m 3 gymnasium of atheneum
In de onderbouw 50% lessen in het Engels, studiereizen Extra bijdrage ouders Bovenbouwprogramma met IB en Engelstalig onderwijs in vakken met alleen SE Internationale stage in bovenbouw Europees Platform bewaakt kwaliteit en kent TTO toe

10 TWEETALIG ONDERWIJS Na het International Baccalaureate
Leerlingen krijgen Vwo-diploma en het IB-certificaat Na het eindexamen met IB: Hoger onderwijs steeds vaker/meer in het Engels Selectie in plaats van loting: bewijs jezelf!

11 TWEETALIG ONDERWIJS Scholing docenten Docenten van 11 vakken doen mee
Classroom English Cambridge Advanced Cambridge Proficiency Docenten van 11 vakken doen mee (En, Wi, Ak, Gs, Lb, Bi, Bv, Mu, Lo, Sk, Ma)

12 TWEETALIG ONDERWIJS Folder Thuis in de wereld Site: www.ikkiestto.nl
@varendoncknews

13 De Havo-kansklas is uniek in de regio!
Voor leerlingen met het gemengde Mavo/Havo advies 2 Jaar de kans om te laten zien of ze Havo aan kunnen Van wat meer Mavo en wat minder Havo, naar Havo-niveau Sociaal-emotioneel meer dan gemiddeld begeleid Niet mogelijk om naar Technasium te gaan De Havo-kansklas is uniek in de regio!

14 Grieks & Latijn dode talen?
Latinam loqueris ? Grieks & Latijn dode talen? Grieks en Latijn worden niet (meer) gesproken Je leert ze dus niet om ze te spreken Maar waarom dan wél?

15 3 redenen A. Het ondersteunt je leerproces bij veel andere vakken
(didactisch) B. Het helpt je bij sommige vervolgstudies en beroepen (voorbereidend) C. Het verdiept je kennis van cultuur, geschiedenis en politiek (algemeen vormend)

16 A. Didactisch Je woordenschat wordt door Grieks én Latijn enorm verrijkt Heel veel woorden in het Nederlands (maar ook in het Engels, Frans en Duits) komen uit de Klassieke Talen: Wat dacht je hiervan:

17 Onbekend voorbeeld School: Scholè (vrije tijd!!!)

18 Je leert (heel) precies lezen
In het Latijn en Grieks staat geen enkel woord of letter er voor niets (pregnant taalgebruik) “Op de ongeveer”of “je begrijpt me toch wel” bestaat niet in het Latijn/Grieks

19 Je leert je precies uitdrukken
Nederlands is de “slordigste” taal in het Westen: wij vinden het al goed wanneer we denken dat de ander ons wel begrijpt. Bijvoorbeeld: Ik geef je morgen het boek terug: Dat kan niet!!, maar toch begrijpt iedereen het (denk ik) Een Romein DENKT niet dat de ander hem begrijpt: hij WEET het. Dus niet: Als jij me morgen het boek teruggeeft, dan geef ik jou je geld. Maar: Als jij me morgen het boek teruggegeven zult hebben, dan zal ik jou je geld teruggeven.

20 Je leert andere talen makkelijker
Grieks en Latijn geven inzicht in taalkundige principes en linguïstieke processen die in het Nederlands en Engels verloren zijn gegaan, maar in alle andere Westerse en Slavische talen wél nog bestaan

21 Welke talen dan? Met Latijn Met Grieks: Engels Frans Spaans Italiaans
Portugees Roemeens (Romaanse talen) Met Grieks: Russisch Servisch Bulgaars (Slavische talen)

22 B. Voorbereiding voor later
Voor sommige beroepsgroepen en de daarbij behorende studies is de kennis van Latijn / Grieks erg handig: Advocatuur: Romeins recht Juridische termen

23 Voor later (2) Geneeskunde en biologie: Medische termen Flora en Fauna
Anatomie (zowel Latijn als Grieks)

24 Voor later (3) Geschiedenis en Theologie
Voor historisch onderzoek en Theologie zijn de Klassieke Talen simpelweg verplicht!

25 C. Algemene vorming De Griekse en Romeinse beschaving staat aan de basis van onze westerse beschaving. Als je weet hebt van hoe het bij de Grieken en Romeinen tot stand is gekomen, heb je een voorsprong op hen die dat niet weten! Je leert van de geschiedenis!

26 Politiek Democratie is door de Grieken bedacht en door de Romeinen verfijnd

27 Sport Olympische Spelen zijn een Griekse uitvinding

28 Architectuur Veel van wat in de huidige architectuur als mooi wordt beschouwd is ontleend aan de Grieks/Romeinse bouwkunst

29 Kunst

30 Film

31 Games

32 Science Fiction

33 Welke reden? De klassieke talen kies je niet voor één van de drie redenen afzonderlijk Alléén omdat het handig is voor later bij je beroep, is waarschijnlijk niet genoeg: je gaat er niet meer geld door verdienen ! Maar wél alle drie de redenen samen!

34 Presentatie informatieavond januari 2015
Technasium Presentatie informatieavond januari 2015 Josine Görtzen

35 Wat is Technasium? Betere aansluiting met technisch vervolgonderwijs
een formule voor beter bèta-onderwijs Betere aansluiting met technisch vervolgonderwijs Projectmatig onderwijs Examenvak Onderzoek & Ontwerpen

36 Voorbeeld vast project:
(Onderbouw) Beroep: Product ontwikkelaar Bedrijf: Klok en Peel museum Case: Uit onderzoek is gebleken dat het museum voor wat oudere kinderen leuker gevonden zou worden als er meer hands-on objecten zouden zijn. Vervang een bestaand onderdeel van het museum voor een zelf bedacht hands-on object. Tijdsduur: 7 weken Niveau: brugklas

37 Voorbeeld Keuzeproject:
(Bovenbouw) Beroep: Voedingsmiddelentechnoloog Bedrijf: Huijbregts groep Case: Maak een instantmaaltijdsoep Tijdsduur: 20 weken Niveau: havo 4

38 Het Varendonck team

39 Waarom kies je Technasium?
Meer dan O&O! Goed beeld van vervolgopleiding Zelf een bedrijf benaderen Samenwerken Plannen Presenteren

40 Wanneer kun je kiezen? Alle leerlingen m.u.v. HK
In periode 4 van de brugklas Positief advies van O&O docent Wiskunde gemiddeld 7

41 Vragen?

42 FINANCIËN Ouderbijdrage € 0,- Tekendoos Sportkleding Brugklaskamp
Boekentas Evt. rekenmachine TTO: bijdrage € 225 per jaar

43 INTRODUCTIE Kennismakingsmiddag 15 juni 2015
Introductiedagen aan het begin van het schooljaar: Lesrooster Kennismaken met klas en gebouw Schoolafspraken 3 daags kamp

44 OPEN DAG EN AANMELDINGSPROCEDURE
Zo 8 Februari Ma 9 maart Di 10 maart Wo 11 maart Asten & Someren Asten Someren 12.00 – uur 16:00 – 17:30 uur 18:30 – 21:00 uur Gesprek volgt wanneer advies en keuze niet overeenstemmen Brief met bevestiging van plaatsing half april Uitnodiging kennismakingsmiddag

45 VARENDONCK - COLLEGE VRAGEN???

46 VARENDONCK - COLLEGE BEDANKT VOOR UW KOMST


Download ppt "INFORMATIEAVOND DINSDAG 13 JANUARI 2015"

Verwante presentaties


Ads door Google