De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters

Verwante presentaties


Presentatie over: "Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters"— Transcript van de presentatie:

1 Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters
Voorzitter: Hans Luyten Discussant: Djoerd de Graaf ORD 2012, 21 juni prof. dr. Ludo Verhoeven Loes van Druten, MSc dr. Eddie Denessen Radboud Universiteit Nijmegen dr. Martine Gijsel

2 Woordenschat Taalontwikkeling Woordenschat problematiek Woordenschat
Negatieve consequenties voor schoolloopbaan

3 Onderzoeksvragen Wat is de invloed van de familiecontext factoren op de woordenschatontwikkeling van peuters? Welke peuterspeelzaal factoren zijn van belang voor de woordenschatontwikkeling van peuters? Kan je al vroeg compenseren voor de nadelige sociale omgeving van kinderen?

4 Factoren woordenschat
Kind factoren Leeftijd Geslacht Familie context factoren SES Cultureel-etnische achtergrond Peuterspeel-zaal context factoren Ervaring leidster Opleiding leidster VVE-programma

5 Methoden 5 meetmomenten: Vragenlijsten ouders en leidsters:
SES, cultureel-etnische achtergrond, leidster factoren Test: Taal voor Peuters (CITO): receptieve en productieve woordenschat Peuters (psz) T1 T2 T3 T4 T5 Interventie Retentie

6 Toetsitems Receptieve woordenschat Productieve woordenschat

7 Methoden N = 385 Gem leeftijd = 38.5 mnd Meisje: n = 186, 48.3 %
Allochtoon: n = 119, 30.9 % SES: Laag: n = 75, 19.5 % Midden: n = 143, 37.1 % Hoog: n = 167, 43.4 % 64 peuterspeelzaalgroepen Kind – leidster ratio = 2 : 15 Gem ervaring leidster: 12.8 jaar Opleiding leidster: mbo 76.6 % VVE-programma: Kind gestuurd: % Programma gestuurd: 53.1 % Geen: %

8 Resultaten Gemiddelde scores op woordenschat op de 3 momenten per groep T1 T2 T3 Herkomst SES M T1 M T2 M T3 n Autochtoon Laag 27.2 31.9 34.2 46 Middel 28.8 34.4 37.5 100 Hoog 32.5 38.3 120 Totaal Autochtoon 30.2 35.4 37.3 266 Allochtoon 21.6 23.1 30.0 29 21.5 26.5 31.2 43 25.3 33.2 47 Totaal Allochtoon 21.1 31.7 119 Totaal 27.4 32.3 35.6 385

9 Resultaten Autochtone kinderen scoren hoger dan allochtone kinderen
(F(1,384)= 84.3, p < .001); F(1,384)= 101.0, p < .001; F(1,384)= 55.0, p < .001) Op alle drie momenten verschillen tussn de drie SES niveau’s (F(1,384)= 6.9, p < .001); F(1,384)= 8.3, p < .001; F(1,384)= 9.1, p < .001)

10 Resultaten Gemiddelde woordenschat – SES binnen cultureel-etnische achtergrond SES niveau maakt uit voor autochtone kinderen, niet voor allochtone kinderen Autochtoon Allochtoon

11 Welke factoren doen ertoe?
Kind-, familie-, én peuterspeel-zaalfactoren

12 Conclusie & Discussie Data bevestigen negatieve invloed van familiecontext factoren: SES en etnische achtergrond Al op vroege leeftijd duidelijke verschillen Peuterspeelzaalcontext factoren hebben positieve invloed Verminderen effect familiecontext factoren VVE heeft positieve invloed, programma gestuurde programma’s eerder effect


Download ppt "Voorspellers van woordenschatontwikkeling in peuters"

Verwante presentaties


Ads door Google