De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster

Verwante presentaties


Presentatie over: "Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster"— Transcript van de presentatie:

1 Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster
PR-commissie Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster

2 Bijzondere ALV rapport Imago- en identiteitsonderzoek HC Winsum
Hoofdvraag: Hoe vergroten we het aantal mannelijke jeugdleden (6-12 jaar) Hoe kan onze hockeyclub haar ledental jongste jeugd (6- tot 12-jarigen) vergroten en de ver­schillende jeugdteams behouden, zodat de club op termijn in alle leeftijdscategorieën, zowel in jongens- als meisjes­teams, goed is vertegenwoordigd. Met name het tekort aan mannelijke jeugdleden wordt als een probleem ervaren.

3 Te bespreken punten Probleemexploratie Oplossing volgens PR-cie
Plan van aanpak Planning komende tijd Terugkoppeling

4 Probleemexploratie Landelijk probleem Jongens van 6-12 jaar
H.C. Winsum JD8  JD11 Hockey gezien als elitesport Uitstraling van de club Naamsbekendheid te laag Weinig sponsoring/reclame op en rond veld Clubhuis nog kaal van binnen Website te veel op leden gericht Geen jeugdige uitstraling

5 Oplossing volgens PR-cie
Campagne opzetten Aantrekken jongens 6-12 jaar Verbeteren uitstraling van de club Elitesport imago wegwerken

6 Plan van aanpak Campagne opzetten 2 jongens van JD8 boegbeeld campagne
Plezier & vriendschap Elite imago wegwerken Te gebruiken middelen: Poster Flyer Website Facebook Promofilmpje Extra middelen Organiseren schoolhockey Organiseren vriendjes&vriendinnetjesdag Gewone jongens  eliteimago wegwerken Bij alle middelen die wij inzetten moet een basisboodschap hebben en moeten bepaalde aspecten terugkomen. Kleur, plaatje en boodschap zijn bij alle middelen gelijk (denk aan interpolis) Boodschap moet gedurende een jaar lang worden uitgedragen, zodat we in het geheugen blijven bij kinderen en ouders en niet eenmalig is wat van ons laten horen

7 Plan van aanpak Poster Campagnekleuren gebruiken
Afbeelding van onze JD8 campagne iconen Duidelijk boodschap Uitstraling: gezelligheid & saamhorigheid Kom 3x gratis meetrainen

8 Voorbeeld poster Eén van de vier uitgewerkte communicatiemiddelen voor HC Winsum is een poster. Er is een ontwerp gemaakt, waarbij er wordt ingespeeld op de sociale acceptatie en gezelligheid. Op de poster staan twee jonge jongens afgebeeld. Deze jongens zijn op fysiekniveau en emotioneel vlak met elkaar verbonden. Dit blijkt uit het feit dat ze samen een doelpunt vieren.

9 Plan van aanpak Flyer Campagnekleuren gebruiken
Afbeelding van onze JD8 campagne iconen Verspreiden bij Scholen in omgeving (circa 3000 kinderen) Zwembaden Sportdagen

10 Voorbeeld flyer De uitgewerkte flyer verschaft niet alleen informatie, maar zet potentiële leden ook aan tot participatie. Op de achterkant van de flyer is een strippenkaart verwerkt die potentiële leden de kans geeft om drie gratis proeflessen te volgen bij HC Winsum. Na de drie gratis proeflessen zijn alle vakjes afgestempeld en ontvangen de participanten een presentje van HC Winsum. Door de drie proeflessen wordt de drempel om te beginnen met hockey weg genomen en hebben potentiële leden een beter beeld bij de sport hockey. Na de proeflessen kunnen de participanten beslissen of ze hockey als sport willen gaan beoefenen. De keuze is in dit geval niet gebaseerd op vooroordelen, maar op werkelijke interesse. De flyers zullen worden uitgedeeld bij scholen in de gemeente Winsum. Dit omdat de communicatiedoelgroep op deze manier effectief bereikt wordt.

11 Plan van aanpak Website Website moet duidelijker intern/extern
Homepage gericht op potentiële leden Mijn H.C. Winsum  inloggen voor ledeninfo Jeugdigheid uitstralen Eerste indruk Eventueel junioren/senioren deel Fotos/ verslagen van jeugd oproep aan ouders, maak foto’s Om de beurt maken jeugdleden verslagjes

12 Voorbeeld website

13 Voorbeeld website Voor de website is er gekozen voor een modern en fris ontwerp. Er zijn heldere kleuren gebruikt samen met sfeervolle kleurfoto’s. Daarnaast is er gebruik gemaakt van opvallende koppen die de essentie van HC Winsum weergeven. Tevens is het aantal menukoppen op de website sterk gereduceerd, waardoor de bezoekers een beter overzicht van de website hebben. Verder ligt de nadruk van de nieuwe homepagina meer op de potentiële leden. De huidige leden van HC Winsum kunnen ledeninformatie vinden, onder de voor hun bestemde menukoppen op de website.

14 Plan van aanpak Facebook Linken aan instagram Berichten insturen
Jeugd gebruikt instagram Ouders facebook Berichten insturen Oproep aan ouders Overeenstemming site HC Winsum kan een Facebook-pagina beginnen om zo sfeerbeelden te kunnen delen met de communicatiedoelgroep en belangengroepen. Het beeld dat de communicatiedoelgroep van HC Winsum heeft kan hiermee ook verandert worden. Tevens kan uit de foto’s de gezellige sfeer die er bij de club heerst worden opgemaakt. Een ander voordeel van dit communicatiemiddel is dat er ook evenementen en acties bekend worden gemaakt richting de communicatiedoelgroep.

15 Plan van aanpak Promofilmpje Laat onze club zien
Elite imago wegwerken Gezelligheid (sfeer langs de lijn) Betrokkenheid Campagne iconen JD8 komen hierin terug Voorbeeld voor thuis

16 Plan van aanpak Extra middelen
Elk jeugdlid dat zorgt voor een nieuw jongensjeugdlid krijgt een waardebon t.w.v. €50,- Promotiemateriaal met logo (pen, sticker, bidon) Naamsbekendheid vergroten Bord/vlaggen langs de weg met clublogo en naam Sponsorbeleid aanpassen (sponsor-cie) Organiseren van activiteiten voor basisscholen

17 Schoolhockey Onder schooltijd hockeyen met klas Club verzorgt:
Trainers Veld Trainingsmaterialen KNHB droeg een steentje bij met de levering van extra hockeysticks. (Bij HCSO)

18 Vriendjes&vriendinnetjesdag
Neem je vriendje of vriendinnetje mee Gratis hockeytraining Na afloop een presentje 2x organiseren en onder de aandacht brengen

19 Planning komende tijd Periode van 13 maanden
Hulp nodig van vrijwilligers bij uitvoering Lancering campagne begin april

20 Planning komende tijd Stap Omschrijving Planning 1 oktober 2
Vinden van JD8 campagne iconen oktober 2 Site optimaliseren Poster, flyer, promofilm maken Social media aanmaken/optimaliseren Aanschaffen promotiemateriaal Scholen benaderen voor schoolhockey Uitstraling club optimalieren Naamsbekendheid optimaliseren november t/m maart 3 Start campagne Verspreiden posters, flyers enz. €50,- actie inluiden bij jeugd Schoolhockeydagen inplannen Vriendjes&vriendinnetjesdag inplannen Inschakelen lokale/sociale media April 4 Schoolhockey Vriendjes&vriendinnetjesdag 3x meetrainen (flyer) €50,- actie Mei t/m juni 5 Campagne doorzetten tot winterstop 3x meetrainen (flyers) Augustus t/m november Planning komende tijd

21 Terugkoppeling Hoeveel jeugdleden heeft de actie opgeleverd?
Wat heeft de campagne gekost? Wat zijn beperkingen in de campagne Leerpunten voor volgende campagne

22 Vragen aan bestuur/leden
Kleur van de campagne Rapport verwijst naar frisse kleur groen Vrijwilligers zijn nodig!! Sponsor-cie (naamsbekendheid & inkomsten) Organisatie/uitvoering van o.a. schoolhockey Inzenden van foto’s van jeugd (site en social media) Maken Promofilmpje/posters/flyers Inrichtings-cie Jeugdige uitstraling clubhuis (wordt aan gewerkt?) De kleur blauw staat voor eerlijk, koel, betrouwbaar en veilig. Opvallend hierbij is dat de kleur blauw geassocieerd wordt met ´koel´. Dit sluit niet aan bij het gemeenschappelijke vertrekpunt gezelligheid. Het gebruik van groen zou leiden tot een frissere uitstraling.

23 Zijn er nog vragen?


Download ppt "Jannet Wielinga, Rob Jan Peters, Anton Hoogenkamp, Martijn Schuster"

Verwante presentaties


Ads door Google