De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014."— Transcript van de presentatie:

1 Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014

2 de EXPORT TROUBLESHOOTER
door de EXPORT TROUBLESHOOTER

3 Mijn naam is Piet Roos. Mij wordt verweten – in positieve zin overigens – dat ik een Incoterms freak ben. Dat ik de naam “TROUBLESHOOTER” gebruik heeft alles te maken met mijn exportverleden. Ik was altijd aan ‘ t “trouble shooten”………

4 Incoterms 2010 Goederen verantwoord leveren is synoniem aan een order verantwoord uitvoeren!

5 Oftewel…… Bij de uitvoering van een export-importorder bepaalt de overeengekomen Incoterm – de leveringsconditie dus – op welke wijze deze order moet worden uitgevoerd.

6 Dus….de vraag is, komt u de goederen ophalen of moeten wij ze komen brengen?

7 Helaas……. Zo simpel is het niet!

8 leveren wil zeggen: het laden van de goederen.
het verzorgen van de uitgaande en inkomende douaneformaliteiten. het sluiten van een vrachtcontract. het sluiten van een transportverzekeringscontract. het dragen van het transportrisico. het elkaar op de hoogte houden van de fase waarin de orderuitvoering zich bevindt. het afleveren en ontvangen van de goederen. het inklaren van de goederen en het betalen van invoerbelastingen. het lossen van de goederen. het elkaar de helpende hand toesteken.

9 Het standpunt van beide partijen:
Verkoper: Wil graag leveren. Wil graag service verlenen. Wil de koper graag van dienst zijn. Wil zijn klant in de watten leggen. Is bereid meer te doen dan de Incoterm hem voorschrijft, maar hij overziet de consequenties niet!

10 Het standpunt van beide partijen:
Koper: Neemt vaak een afwachtende houding aan. Denkt vaak dat de verkoper overal aan denkt en alles doet. Verwacht service. Wil graag in de watten gelegd worden. Vindt het (bijna) vanzelfsprekend dat de verkoper meer doet dan de Incoterm hem voorschrijft.

11 Maar……….. Het overeenkomen van een leveringsconditie betekent een (deel)contract sluiten en het zou vanzelf moeten spreken dat beide partijen zich daaraan houden.

12 Want……….. Leveren is (bijna) net zo belangrijk als betalen want als er niet of niet in overeenstemming met het contract wordt geleverd, dan is het maar de vraag of er wel betaald wordt?

13 Verkeerde Incoterms verkeerde keuzes.
niet bij de transportmodaliteit passende Incoterms. Oude Incoterms of Incoterms van een verouderde versie. niet bestaande Incoterms. zelf uitgevonden Incoterms. incomplete Incoterms. Frankeringsvoorschriften. zelf (even) samengestelde Incoterms (“vluggertjes’).

14 resulteert in Inco”tears”
Die handelswijze resulteert in Inco”tears”

15 Inco”tears” DOT …………………..niet te geloven toch? FOP…………………....waar haal je het vandaan? AF SCHUUR………….voor bloembollen export. FRANCO……………….ja, dat is vrachtvrij. FCA VRACHT BETAALD….dat heet allang CPT! CPT + VERZEKERING……….en dit CIP. VV.....vreemde valuta? Vrije verkeer? Vrachtvrij! FRANCO WORTEL………..de DDP voor bloembollen

16 Weet u als verkoper of u al of niet…..
Een vrachtcontract wilt sluiten? Het transportrisico wilt dragen? De uitvoer – en/of invoerformaliteiten wilt vervullen? De invoerbelastingen wilt betalen? Want dat zijn o.a. de zaken die u afspreekt!

17 Want alles heeft met elkaar te maken. Dus………….
Want u zal er…….. van voortraject tot natraject bij stil moeten staan dat er een: passende Incoterm wordt gekozen………. passende betalingsconditie wordt gekozen……. passende transportmodaliteit wordt gekozen…. en iedereen daardoor op dezelfde golflengte zit en WERKT! Want alles heeft met elkaar te maken. Dus………….

18 De verkoper en de koper moeten dus WETEN waar ze over praten!
ONDERHANDELINGEN De verkoper en de koper moeten dus WETEN waar ze over praten!

19 Maar………… Maar soms schijnt “scoren” veel belangrijker te zijn dan verantwoorde – dus – uitvoerbare afspraken maken.

20 SERVICE! U scoort alleen….
als de order goed, prompt en geruisloos wordt uitgevoerd. Dat heet pas………………. SERVICE! Laat uw uitvoerende afdeling niet in het donker tasten en moeten “schipperen”!

21 Nadruk op het maken van een juiste keuze
U zou zich de volgende vragen moeten stellen: Wat is het soort product en verpakking daarvan? Wat is het land van bestemming? Is het een nieuwe of een bestaande klant? Waar wilt u de risico’s neerleggen? Houdt u het transportheft graag in eigen hand? Hoe ver wenst u te gaan t.a.v. uw service verlening? Betreft het containers of stukgoed? Is het haven-haven vervoer of multimodaal? Hoe is het gesteld met de infrastructuur daar? Hoe is het betaalgedrag land/koper Dus welke betalingsconditie spreekt u af ter ondersteuning van de Incoterm?

22 Dit zijn de echte 11 van de 2010 versie:
Niet exclusief maritiem: EXW – FCA – CPT – CIP – DAT – DAP – DDP voor vervoer over de weg – per spoor – door de lucht en multimodaal vervoer (voornamelijk containers). Exclusief maritiem: FAS – FOB – CFR – CIF voor vervoer van haven naar haven – voornamelijk stukgoed en bulk.

23 VERPLICHTINGEN

24 En dit zijn de tien verplichtingen die er aan vast zitten:
VERKOPER Leveren volgens contract Vergunningen + douaneform. Vervoer + verzekering Aflevering Overdracht transportrisico Verdeling kosten Kennisgeving Afleverbewijs Verpakken-controle-merken e.d. Helpende hand bieden aan koper KOPER Betalen volgens contract Vervoer – dus geen verzekering Inontvangstneming Niet van toepassing Inspectie Idem aan verkoper

25 Geleverd? Dan betalen! Als de verkoper aan zijn afleverplicht binnen de overeengekomen Incoterm heeft voldaan (en dat kan aantonen), dan moet de koper aan zijn betaalplicht voldoen!

26 De “drieëenheid” Lever – Trans – Pay

27 De “drieëenheid” Het Leveren,Vervoeren en Betalen van goederen kan niet los van elkaar worden gezien. Er zijn bepaalde leveringscondities die bepaalde betalingscondities ondersteunen en andersom. Dit houdt in dat er ook bepaalde leveringscondities en betalingscondities zijn die – op z’n minst gezegd – niet bij elkaar passen.

28 CONTACTEN Incoterms hebben contacten of relaties met:

29 Intern Incoterms bemoeien zich met: Customer Service Sales
Administratie Logistiek Juridische afdeling Marketing ………………met wie of wat niet?

30 Extern En met: Expediteurs Vervoerders Banken
Transportverzekeringsmaatschappijen Controlemaatschappijen Douane KvK (Ondernemersplein) De klanten

31 Dus hebben Incoterms te maken met:
Laden Uitgaande douaneformaliteiten BTW douanerechten Vracht(contracten) w.o. waardepapieren (B/L!) Transportverzekering(scontracten) > transportverzekeringscertificaat Oorsprongscertificaten Certificaten preferentieel handelsverkeer Controlecertificaten Inkomende douaneformaliteiten Betaling van invoerbelastingen Lossen Ontvangen Betalen Vele documenten die direct of indirect een gevolg zijn van de overeengekomen Incoterm. Afleverplicht verkoper

32 Zonder Incoterms kun je niets uitvoeren!
Dus, zoals u ziet…… Zonder Incoterms kun je niets uitvoeren!

33 Tenslotte…. Dank voor uw aandacht!
Het boek “Exporteren doe je zo” en/of de Engelse versie “Ins & Outs of Export” neemt u bij de hand en leidt u gezellig-zakelijk door de export-import transactie.


Download ppt "Incoterms 2010 In vogelvlucht…… Exportclub Groningen 18 november 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google