De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Koos Louwerse, Govert de With

Verwante presentaties


Presentatie over: "Koos Louwerse, Govert de With"— Transcript van de presentatie:

1 Koos Louwerse, Govert de With
Fietsstroken Otto van Boggelen CROW-Fietsberaad Koos Louwerse, Govert de With Ligtermoet & Partners

2 Programma (1/2) 13:00 Welkom 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen
Koos Louwerse, Ligtermoet & Partners 13:10 Knelpunten in richtlijnen en praktijk Govert de With, Ligtermoet & Partners 13:30 Voorlopige aanbevelingen Otto van Boggelen, CROW-Fietsberaad 14:00 Eerste ronde vragen en opmerkingen 14:30 Pauze

3 Programma (2/2) 15:00 Toepassing aanbevelingen in de praktijk
Govert de With 15:20 Tweede ronde vragen en opmerkingen 15:30 Discussie onder leiding van Koos Louwerse 16:30 Afsluiting en borrel

4 Knelpunten in richtlijnen en praktijk

5 Aanleiding (650) (560)

6 Toen en Nu 560 met as 560 met stroken verbetering

7 Toen en Nu 650 met as 650 met stroken slechter!  Hoe voorkomen?
Auto’s 205 (spiegel-spiegel) Fiets 68 Buitenste punt nooit naast de weg Tussenafstanden > 25 We praten niet over minder dan 20 cm Maten zijn altijd inclusief belijning

8 “Stroken, bedoeld voor fietsen”
Huidige richtlijnen Terminologie: “Stroken…” Fietsstrook: cm, mag tot 150 cm Suggestiestrook: cm Uitwijkstrook: cm Fietssuggestiestrook, kantstrook, … Voor de weggebruiker: “Stroken, bedoeld voor fietsen” Autogedeelte: “Rijstrook” Zelden combinatie rijstrook en fietsstrook

9 Doelen Fiets scheiden van auto Fiets bescherming bieden
Auto attenderen op aanwezigheid fiets Snelheid auto temperen  Heel veel stroken onder de minimale 150 Scheiden/mengen is ook terminologie, meeste professionals gebruiken ‘fietsstrook’ bij scheiden en ‘suggestiestrook’ bij mengen. Het kan echter allebei. ‘Plek op de rijbaan’: is de doorgetrokken streep bedoeld om de fietser meer veiligheid te geven of om de fietser ‘op te sluiten’?

10 Gebruik en effecten Snelheid autoverkeer Positie auto Positie fiets
Omlaag, want smallere weg Omhoog, want geleiding Positie auto Minder(!) afstand tot fietsers Positie fiets Meer richting wegrand (bij smalle stroken) Weinig data over relatie vorm en effecten

11 Gebruik en effecten  Hypotheses
Weggebruikers kennen het verschil niet tussen soorten stroken Met twee fietsen: liever geen strook dan 2e fiets naast smalle strook op de rijstrook Smalle strook: minder passeerafstand A-F Smalle strook: fiets te veel naar de rand

12 Voorbeelden

13 Voorlopige aanbevelingen
Discussievraag: helpt het om strengere normen op te schrijven? Voordeel: duidelijk Nadeel: ‘dan kan het helemaal niet meer’

14 Uitgangspunt Een fietsstrook is altijd breed genoeg voor twee fietsers naast elkaar Alle andere stroken in de ban  Aanbevelingen bibeko; bubeko grotendeels hetzelfde X 135 cm

15 170 en maten ontwerpwijzer
Geen afstand fiets tot kant (bij stoepband 25 cm) Afstand fiets-fiets 50 cm Afstand fiets-auto 85 cm

16 A) GOW: eigen domein

17 B) Grijs of ETW (1/2) houd rekening met fietsers
Geen exclusieve domeinen Auto’s (soms) uitwijken over fietsstrook Fietsers soms uitwijken over rijstrook Duidelijke keus voor rijstrook twee auto’s breed  B1 één auto breed  B2 geen asmarkering

18 B) Grijs of ETW (2/2) B1 B2 Let op: bij parkeren extra ruimte nodig

19 C) Smalle ETW: Evt. Fietsstraat

20 Schematisch Buiten de bebouwde kom komt alleen B2 voor Erachter zetten.

21 Kantmarkering Vooral buiten de kom nuttig/nodig
Voorkomen van bermongevallen Markering zo dicht mogelijk bij wegrand Minder dan 25cm! Geen strook ‘achter’ de markering

22 Toepassing in de praktijk

23 Voor (Categorie B1)

24 Na (Categorie B1)

25 Voor (Categorie B2)

26 Na (Categorie B2)

27 Voor (Categorie B2)

28 Na (Categorie B2)

29 Voor (Categorie C)

30 Na (Categorie C)

31 Asmarkering: Voor (B2)

32 Asmarkering: Na (B2)

33 Discussie en vervolg

34 Discussie Maatvoering bubeko: Klopt de grens van 580 ( ) als minimumbreedte voor toepassing van stroken? Of is op wegen tussen 450 en 580 (bubeko) ‘iets toch beter dan niets’?

35 Discussie Maatvoering: Klopt de grens van 790 ( ) als minimum profiel voor twee auto’s op rijstrook?

36 Discussie Is drie rijbanen probleem
Zie plaatje. Is er een minimale verhouding tussen rijstrook en fietsstrook? Zijn er wegen waar een asmarkering toch juist het beste is? zie laatste voorbeeld, slide 30

37 Discussie Belijning Belijning toepassen aan de rechterkant van de fietsstrook? Stroken met fietssymbool, zonder lijn toepassen (soort fietsstraat)? Gewenste dikte van de belijning? Gedragsverschillen bij doorgetrokken of onderbroken markering tussen fietsstrook en rijbaan?

38 Discussie Kleur Kleur van de stroken altijd rood? Oversteken
Hoe vormgeven? Lange oversteeklengte, maar oplossing met middeneiland zorgt voor akelige versmalling.

39 Discussie Intensiteiten
Wat vinden we van de intensiteit-grenzen en hoe gaan we ermee om in de aanbevelingen?

40 Discussie Bibeko/bubeko
Heeft andere snelheid/karakter invloed op de aanbevelingen? Maatvoering A-profiel Liever dan ?


Download ppt "Koos Louwerse, Govert de With"

Verwante presentaties


Ads door Google