De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De derde golf in binnenvaarttransport

Verwante presentaties


Presentatie over: "De derde golf in binnenvaarttransport"— Transcript van de presentatie:

1 De derde golf in binnenvaarttransport
Project Distribouw en steunmaatregel Palletvervoer Linda Spies Cel Marketing & Business Development Waterwegen en Zeekanaal NV

2 Drie golven in binnenvaarttransport Steunmaatregel Palletvervoer
Inhoud Drie golven in binnenvaarttransport De derde golf a. Nieuwe ladingtypes Steunmaatregel Palletvervoer b. Clusteren van goederenstromen Project Distribouw

3 Drie golven in binnenvaarttransport
1ste golf: traditionele bulkstromen Bron: Promotie Binnenvaart Vlaanderen

4 Drie golven in binnenvaarttransport
2de golf: container transport Bron: Promotie Binnenvaart Vlaanderen

5 De derde golf 3de golf: veelzijdig!
Nieuwe ladingtypes (palletten, reefers, projectlading, …); Clustering van stromen; 2e en 3de lijns watergebondenheid

6 De derde golf A. Nieuwe ladingtypes
Steunmaatregel Palletvervoer goedgekeurd!

7 De derde golf Wat vooraf ging…
2006: opdracht van W&Z voor “Haalbaarheidsstudie voor de concrete implementatie van de binnenvaart voor het vervoer van palletten en de daarmee verbonden stadsdistributie” (uitgevoerd door VIL, VUB, studiebureau) Bouwmaterialen: Productie bouwmaterialen aan het water Palletten Subsidieregeling : Proefvaarten met palletlading Groot potentieel in palletvervoer via de binnenvaart, maar… nood aan innovatieve (overslag) technieken en; optimalisatie van logistieke processen.

8 Voorbeelden proefprojecten palletvervoer en projectlading
Dwarsliggers Proefvaart Build over Water op Eternit Bakstenen

9 Steunmaatregel Palletvervoer
De derde golf Steunmaatregel Palletvervoer Investeringssteun 80% overheid (max €/begunstigde) 20% privé inbreng Exploitatiesteun in € / pallet Degressief Tijdelijk Op basis van aangetoonde meerkost Max. 30% totale transportkost Totaal budget : €

10 De derde golf Nieuwe technieken Operationaliseren Voorbeeldfunctie
Doel van de steunmaatregel palletvervoer Nieuwe technieken Operationaliseren Voorbeeldfunctie

11 Deadline: 09 maart 2012 Steun aanvragen: wie en hoe?
Verladers, binnenvaart -en andere logistieke ondernemingen, … Via een aanvraagformulier met informatie over: de palletstroom trafiekkosten (meerkost) investeringsplan –kost Deadline: 09 maart 2012

12 Timing : opening oproep tot aanvragen : deadline indienen aanvragen Mrt : jurygesprekken Jaar : steunperiode Jaar : bestendigingsperiode

13 De derde golf B. Clustering Vlaams regeerakkoord over clustering…
“Opdat de verdere uitsplitsing van goederenstromen naar het achterland meer per binnenvaart en per spoor kan verlopen, worden distributiecentra prioritair geclusterd langs multimodale knooppunten. De clustering en de bundeling van goederenstromen laten een rendabele inzet toe van spoor en binnenvaartshuttles naar het achterland.” Beleidsnota Minister Crevits over clustering… “Door activiteiten en goederenstromen te clusteren en te bundelen op specifieke locaties die bij voorkeur al bi- of trimodaal ontsloten zijn, kunnen logistieke stromen worden gebundeld tot grotere stromen die via alternatieve modi (binnenvaart, spoor) kunnen worden getransporteerd.”

14 Clustering Transportdeskundigen Regionale Overslagcentra (ROCs)
Project “Distribouw”

15 Project “Distribouw” Bouwmaterialen sector is vragende partij om er over te waken dat ook in de toekomst de distributie van bouwmaterialen vlot zal verlopen. Verlagen transportkost Verhogen betrouwbaarheid Focus op core business Meer duurzaamheid Antwoord: het opzetten van een netwerk van distributie -en consolidatiecentra voor bouwmaterialen (Distribouw)

16 Project “Distribouw” De huidige projectpartners Toekomstige partners
Beroepsorganisaties bouwsector (bv. Fema, Feproma) Onderzoeksinstellingen Andere…

17 Project “Distribouw” Principes
Aandacht voor alle partijen in de bouwmaterialen transportketen Geen meerkost t.a.v. huidige situatie Kritische goederenmassa Rendabiliteit van het D&CC

18 Project “Distribouw” Plan van aanpak GO / NO GO ?
Lancering open projectgroep “Distribouw” Selectie potentiële locaties Uitvoeren van deelstudies in 2 luiken (2012) - Infrastructureel luik (technisch) - Economisch luik (rendabiliteit) GO / NO GO ? Zoeken uitbater en start realisatie netwerk van D&CC’s (2013 – 2014)

19 Bedankt! Meer informatie? Linda Spies Waterwegen en Zeekanaal nv


Download ppt "De derde golf in binnenvaarttransport"

Verwante presentaties


Ads door Google