De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Turbine-elektrische auto

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Turbine-elektrische auto"— Transcript van de presentatie:

1 De Turbine-elektrische auto
Duurzaam Innoveren De Turbine-elektrische auto

2 Inhoud > Onderwerp > Onderzoeksvragen
* Wat zijn de duurzame aspecten van dit idee? * Welke varianten op dit thema zijn er? * Welke partijen zijn er mee gemoeid? * Welke tegenslagen heeft dit thema gekend? * Welke doorbraken zijn er omtrent dit thema? * Heeft dit thema een toekomst?

3 Onderwerp > Turbine- Elektrisch Hybridevoertuig
* Ghia van Chrysler als uitgangspunt > Waarom duurzaam? * Efficiënte motor mits goed geconstrueerd * Zeer zuinig * Weinig slijtagedelen > Waarom niet duurzaam? * Loopt op fossiele brandstoffen * Dure ontwikkeling

4 Wat zijn de duurzame aspecten?
> Zuiniger met de huidige brandstof. > Geschikt voor toekomstige brandstoffen en innovaties.

5 Welke varianten zijn er op dit thema?
> Hybride. (Prius) * Gebruikt de benzine motor veel. * Aandrijving is conventioneel. > Chrysler`s turbine wagen. * 40 jaar oud. * Milieu maatregelen waren niet aan de orde.

6 Welke partijen zijn er mee gemoeid?
> Consumenten > Fabrikanten > Overheden > Oliemaatschappijen

7 Alle partijen – Fabrikanten, van geeikte paden afwijken.
Sociaal / Cultureel Ecologisch Economisch Hier en nu Zijn we tevreden met onze huidige transportmiddelen? – Consumenten als gebruiker, gewend aan de huidige verbrandingsmotor. – Fabrikant vraag van de consument. – Overheden, infrastructuur. – Oliemaatschappijen, inkomsten door verkoop brandstoffen. Wie zijn verantwoordelijk voor het ecologisch systeem als het gaat om de automotive-sector? – Consumenten, besef dat we zelf voor onze aarde moeten zorgen. – Fabrikanten, ecologisch verantwoorde producten. – Overheid, stimulatie. – Oliemaatschappijen, alternatieve brandstoffen, belangrijke, moelijke keuzes. Welke belangen hebben de verschillende partijen in economisch opzicht? – Consumenten, hebben eisen. – Fabrikanten willen geld verdienen. – Overheden intervenieren met belastingen en accijnzen, deels inkomsten, deels ecologisch verantwoord. – Oliemaatschappijen, geld verdienen. Daar Zijn we bezig met het welzijn van mensen in landen waar ze het minder goed hebben als hier? – Consumenten, goede doelen, niet direct gerelateerd aan automotive. – Fabrikanten, nieuwe goedkope technieken die makkelijk toegankelijk zijn. – Overheid, projecten ter bevordering van ontwikkeling. Oorlog om olie? – Oliemaatschappijen, oorlog om olie? Wie draagt er zorg voor dat de landen met achterstand niet worden uitgebuit als gevolg van onze mobiliteits problematiek? – Consumenten moeten zich behoeden dat ze hier niet aan meewerken. – Overheden moeten hier streng naar kijken. – Fabrikanten moeten gecontroleerd worden. – Oliemaatschappijen moeten gecontroleerd worden. Wie zou zich bezig moeten houden met het bieden van kansen voor landen met economische achterstand? – Consumenten moeten hiervoor open staan. – Fabrikanten moeten kijken wat voor kansen er liggen voor dit soort landen. – Overheden moet hierin stimuleren en controleren. – Oliemaatschappijen moeten bekijken waar kansen liggen. Later Wie zullen zorg moeten dragen voor de innovatie die de basis moeten dragen voor een sterke samenleving in de toekomst? – Consumenten, vraag naar verniewing. – Fabrikanten die aan die vraag moeten voldoen / of eigen intiatief. – Oliemaatschappijen, overstappen naar alternatieven Wie zouden er verantwoordelijk moeten zijn voor het welzijn van de aarde in de toekomst? Alle partijen Hoe kunnen we met alle partijen zorgen dat we allemaal onze boterham kunnen verdienen in de toekomst? – Consumenten, eisen bijstellen. – Fabrikanten, van geeikte paden afwijken. – Overheden, stimulatie van innovatie. – Oliemaatschappijen, alternatieven onderzoeken.

8 Ecologisch – hier en nu / daar
Nederland: - Het kabinet wil de energie-efficiency van 1% naar 2% per jaar brengen en het aandeel duurzame energie tot 20% in 2020 verhogen. Dit alles binnen het streven om de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 30% terug te brengen ten opzichte van 1990. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat kent 1,8 miljoen euro subsidie toe aan 23 investeringsprojecten voor nieuwe vulpunten met de alternatieve brandstoffen aardgas en ethanol

9 Ecologisch/Economisch – hier en nu / daar
Stimulatie door overheid leid tot innovatie: Frankrijk: - bonus van vijfduizend euro bij aanschaf van een elektrische auto. - dit type auto’s nauwelijks te koop. - diverse Franse partijen zich hebben gestort op de ontwikkeling van auto’s die honderd procent elektrisch

10 Ecologisch/Economisch – hier en nu / daar
Stimulatie door overheid leid tot innovatie: Duitsland De Duitse auto-industrie investeerde in 2007 € 18 miljard in R&D Verwachting is dat dit bedrag in 2008 overtroffen wordt De overheid ondersteunt de autosector in R&D, niet met een expliciet programma voor de sector, maar met ondersteuning van verschillende publiek- private-samenwerkingen, naast de mogelijkheid voor de sector om in onderzoeksprogramma’s van de overheid te participeren.

11 Ecologisch – hier en nu / daar
Doelen Duitse Automotive-sector 1. de optimalisering van het gehele voertuig inclusief verbrandingsmotor, 2. de inzet van alternatieve aandrijfconcepten met gas en hybriden, 3. versterkte inzet van biobrandstoffen van de tweede generatie, en 4. het lange termijn doel: emissievrij rijden met waterstof- en elektrische auto’s.

12 Economisch – hier en nu / daar / toekomst
Huidige Crisis Noodplannen voor Amerikaanse fabrikanten: Beloften fabrikanten De Amerikaanse Senaat is het niet eens geworden over een reddingsplan van $ 15 miljard Zou het niet verstandiger zijn te investeren in nieuwe bedrijven ipv achter de beloftes van gevestigde bedrijven aan te lopen? Waar gaan subsidies naartoe?

13

14 LCA – Analyse, verbetering turbine

15

16

17

18 Welke tegenslagen heeft dit thema gekend?
> Vrijwel geen tegenslagen. Alleen wat “probleempjes” die oplosbaar bleken Een paar belangrijke: * Acceleration lag * Speciale materialen * Hoog brandstofverbruik en temperatuur  Regenerator > 1 grote tegenslag: turbine-auto ging niet in productie!

19

20 Welke doorbraken zijn er omtrent dit thema?
> Verbetert turbine rendement door vernieuwde regenerator > Beter accu pakket (Lithium-ion) > Optimalisatie turbine naar flexibele brandstof

21 Heeft dit thema een toekomst?
> Enorme uitsparing op schaarse grondstoffen > De turbine motor als verbindend element > Alleen de auto??


Download ppt "De Turbine-elektrische auto"

Verwante presentaties


Ads door Google