De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool

Verwante presentaties


Presentatie over: "Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool"— Transcript van de presentatie:

1 Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Grote Broer-project Ans van der Borst en Evelyn Piederiet i.s.m. ouderraad Week tegen pesten Vanaf vorig jaar elk jaar, Nav zelfmoorden Tim Ribberink en fleur Bloemen Anti-pestwet 2015Wie is vroeger wel eens geplaagd? Op school, thuis, door vriendjes. Hoe voelde dat? Wie heeft zelf wel eens geplaagd? Wie plaagde je? Hoe was dat? Wie is vroeger wel eens gepest? Wat heeft dat voor jou betekent? Wie heeft vroeger zelf gepest? Hoe kijk je daarop terug?

2 Programma Grote broer-project: Rap en ervaringsverhaal CJG/GGD: Presentatie pesten/digipesten Toelichting school protocol

3 Jongeren moeten tegen een plagerijtje kunnen Waar of niet waar?

4 Waar

5 Filmpje Wat doe jij? X 16-27% van de schoolgaande jeugd wordt gepest. Piek jaar (identiteit, gropesvorming, puberteit) Vmbo-leerlingen pesten vaker dan vwo-leerlingen. In het basisonderwijs wordt meer gepest als in het voortgezet onderwijs. Direct (fysiek) pesten komt meer voor bij jongens, indirect pesten door roddelen , buitensluiten en manipuleren van vriendschappen komt vaker voor bij meisjes. Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

6 Plagen of pesten?? Niet altijd duidelijke aanleiding
Frustratie van een gebeuren wordt op slachtoffer/zondebok geuit. Bv. je hebt een rotdag op school gehad, bv. door een proefwerk wat je slecht gemaakt hebt. Baalt van een slecht cijfer en geeft een schop tegen iemand.. 16-27% van de schoolgaande jeugd wordt gepest. Piek jaar (identiteit, gropesvorming, puberteit) Vmbo-leerlingen pesten vaker dan vwo-leerlingen. In het basisonderwijs wordt meer gepest als in het voortgezet onderwijs. Direct (fysiek) pesten komt meer voor bij jongens, indirect pesten door roddelen , buitensluiten en manipuleren van vriendschappen komt vaker voor bij meisjes. Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

7 Schelden is een vorm van pesten Waar of niet waar
Vormen pesten: Verbaal: schelden, vloeken Relationele sfeer: buitensluiten, roddelen Fysiek pesten: schelden, schoppen, haren trekken Digipesten Sociale isoltaie brengst grootste schade toe, wordt door kinderen als meest erge vorm ervaren.

8 Waar

9 Wat is pesten? Gedrag is agressief of gemeen
Herhaaldelijk en voor langere periode Ongelijke machtsverhouding Geen duidelijke aanleiding

10 Pesten is een groepsgebeuren
Welke rollen zijn er bij het pesten? Sociale hierarchie wordt met name bepaald in puberleeftijd, daarom piek jaar Pesten bij kinderen onder de 4 jaar komt niet/zelden voor. Wel agressief gedrag. Agressief gedrag bij kinderen jonger dan 4 jaar geeft waarschijnlijk een grotere kans op pestgedrag op latere leeftijd. Ook een agressieve opvoedstijl bij kinderen jonger dan 4 jaar geeft een grotere kans op pestgedrag van deze kinderen op latere leeftijd. Slachtoffer, Pester Omstanders: meeloper, aanmoediger, helper, buitenstaander Leerkracht Ouders Niet-onderwijzend personeel Wijkbewoners Acties richten op de hele groep! Probleem omstanders voelen zich niet verantwoordelijk of schuldig (behalve helpers) Omstanders zijn bepalend voor het in stand houden van het pesten

11 Pesten: feiten en cijfers
Hoeveel procent van de leerlingen in Nederland tussen de 8 en 14 jaar is slachtoffer/zondebok?

12 Pesten: feiten en cijfers
21 %

13 Hoeveel procent van deze doelgroep is pester?

14 Pesten: feiten en cijfers
7%

15 Worden kinderen met rood haar, een bril of een beugel vaker gepest
Worden kinderen met rood haar, een bril of een beugel vaker gepest? Waar of niet waar?

16 Niet waar Risico: Angstige, depressieve, teruggetrokken, sociaal minder weerbare kinderen Conflictgezinnen (ruzie, mishandeling, verwaarlozing) Anders zijn: ADHD, Overgewicht, motorisch onhandig, stotteren, autisme Van de pesters vertoont 1 op de 4 later in meer of mindere mate ernstig crimineel gedrag.

17 Meisjes pesten anders dan jongens
Waar of niet waar? Pesten gebeurt met name onder groepsgenoten. Jongens worden meer gepest dan meisjes. Jongens pesten meer op directe manier manier. Onder meisjes komt indirect pesten meer voor: buitensluiten, roddelen. Typisch meidengedrag: Samenklitten in groepjes Anderen buitensluiten Elkaar manipuleren Aantrekken-afstoten Aardig doen, behalve tegen… Dreigen: als je met haar afspreekt, ben ik je vriendin niet meer Elkaar negeren, uitlachen in de steek laten Aardig één-op-één, onaardig in de groep Onderling fluisteren Commentaar op uiterlijk Vriendjes/vriendinnetjes afpikken

18 Waar

19 Gevolgen? Hoofdpijn Buikpijn Slaapproblemen Bedplassen Vermoeidheid
Concentratieproblemen Afnemende leerprestaties Depressie Negatief zelfbeeld Schuldgevoelens Suicidegedachten (jongeren) Ergst vorm van peste: sociale isolatie Buitensluiten, negeren, niet voor feestje uitgenodigd worden, niet uitgekozen voor spellteje/gymles

20 Digipesten https://www. youtube. com/watch

21 Digipesten

22 Voorbeelden digipesten
Plaatsen vervelende berichtjes Confronterende foto’s/filmpjes plaatsen Misbruik persoonsgegevens Haat-Nepprofiel Sexting

23 https://www. youtube. com/watch

24 Verschil pesten en digipesten?
24/7 Drempel lager Berichten’foto’s blijven zichtbaar Anoniem (makkelijker om door te gaan, gaan je kent de pester niet), pseudoniem Non-verbale communicatie, hoe komt het over, geen reactie zichtbaar Harder en erger Bereikt (snel) grote groep Geen toezicht, geen begeleiding

25

26 Wat te doen als het misgaat?
Wat moet ik doen als er een vervelende foto van een leerling op internet gezien heb? Hoe zorg ik dat een vervelend opname van een klassesituatie van Youtube verwijderd wordt? Hoe haal ik een nepprofiel weg op social media? Hoe rapporteer ik iets vervelends op Facebook? Hoe bescherm ik mezelf op internet?

27

28 Wat kun je als opvoeder doen?
Luisteren Bespreekbaar maken Rol bspreken: Wat kun jij doen? Positief: complimenten Regels hoe ga je om met elkaar, Goede voorbeeld! Digipesten: Bespreekbaar, toezicht: computer in huiskamer

29

30 Meldknop

31 Informatie, tips en adviezen

32


Download ppt "Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool"

Verwante presentaties


Ads door Google