De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?"— Transcript van de presentatie:

1 Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
- voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

2 1.1 - Middelen - Schaarste - Vrije goederen - Zelfvoorziening - Marketing - Commerciële reclame - Ideële reclame Geld, bezittingen en tijd. Middelen zijn schaars, je moet altijd keuzes maken waaraan je je geld of tijd besteedt. Dit noemen we schaarste. Vrije goederen zijn vrij beschikbaar, je hoeft er niet voor te betalen. Denk aan zeewater, zonlicht, lucht, wind. Zelf produceren wat je voor eigen gebruik nodig hebt of wil hebben noemen we zelfvoorziening. Marketing is alles wat een bedrijf doet om producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen. Commerciële reclame is bedoeld om je te verleiden tot een aankoop. Er zijn twee soorten; informatieve reclame en merkreclame. Ideële reclame heeft als bedoeling het gedrag en de mentaliteit van mensen te veranderen. Ideële reclame gaat vaak over maatschappelijke problemen.

3 www.I-Learn.nu Marketingmix Productbeleid Plaatsbeleid Promotiebeleid
Prijsbeleid

4 1.1 - Middelen - Schaarste - Vrije goederen - Zelfvoorziening - Marketing - Commerciële reclame - Ideële reclame Geld, bezittingen en tijd. Middelen zijn schaars, je moet altijd keuzes maken waaraan je je geld of tijd besteedt. Dit noemen we schaarste. Vrije goederen zijn vrij beschikbaar, je hoeft er niet voor te betalen. Denk aan zeewater, zonlicht, lucht, wind. Zelf produceren wat je voor eigen gebruik nodig hebt of wil hebben noemen we zelfvoorziening. Marketing is alles wat een bedrijf doet om producten en diensten zo goed mogelijk te verkopen. Commerciële reclame is bedoeld om je te verleiden tot een aankoop. Er zijn twee soorten; informatieve reclame en merkreclame. Ideële reclame heeft als bedoeling het gedrag en de mentaliteit van mensen te veranderen. Ideële reclame gaat vaak over maatschappelijke problemen.

5 1.2 Organisaties die opkomen voor de belangen van de consument. Macht van de consument om producenten te dwingen rekening te houden met wat ze willen. Wetten en regels die de consument beschermen bij aankoop van een product. Een bewijs dat product voldoet aan bepaalde eisen. Instelling die bij onenigheid tussen leverancier en consument een bindende uitspraak doet. - Consumenten- organisaties - Consumer Power - Consumentenrecht - Keurmerk - Geschillencommissie

6 1.3 Algemene stijging van de prijzen van goederen en diensten. De hoeveelheid goederen en diensten die je met je inkomen kunt kopen. De prijsontwikkeling van goederen en diensten die huishoudens kopen. Inkomen wat je verdient in euro’s. De koopkracht van je inkomen. Loonstijging om de gestegen prijzen te compenseren. - Inflatie - Koopkracht - CPI consumenten Prijsindex - Nominaal inkomen - Reëel inkomen - Prijscompensatie

7 - Milieubewust gedrag - Milieuorganisaties - Milieukeurmerk
1.4 In je consumentengedrag houd je rekening met de gevolgen voor het milieu. Organisaties die opkomen voor het milieu, door invloed uit te oefenen op de politiek. Een keurmerk wat zekerheid geeft dat dit product beter is voor het milieu dan een product wat dat keurmerk niet heeft. - Milieubewust gedrag - Milieuorganisaties - Milieukeurmerk

8 Hoofdstuk 2 Waar blijft je geld?
- voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

9 Geldfuncties Indirecte ruil Directe ruil Provisie
2.1 Er zijn 3 functies van geld; ruilmiddel, rekenmiddel en spaarmiddel Je gebruikt nu geld om te ruilen. Bij directe ruil gebruik je goederen. Provisie of transactie kosten betaal je aan de bank als je geld wil wisselen. Geldfuncties Indirecte ruil Directe ruil Provisie

10 2.2 Inkomensvormen Budgetteren Begroting Dagelijkse uitgaven Vaste lasten Incidentele uitgaven Reserveren

11 Sparen Rente Spaardeposito Beleggen
2.3 Sparen Rente Spaardeposito Beleggen

12 Lenen Hypothecaire lening
2.4 Lenen Hypothecaire lening

13 Hoofdstuk 3 Kies je voor zeker?
- voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

14 3.1 Premie Eigen risico Verzekeringsvoorwaarden AVP Inboedelverzekering Opstalverzekering Geïndexeerde verzekering

15

16

17

18 Hoofdstuk 4 Hoe wordt er gewerkt?
- voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

19 2.1

20

21

22

23 Hoofdstuk 5 Aan de slag? - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

24 2.1

25

26

27

28 Kan de overheid dat regelen?
Hoofdstuk 6 Kan de overheid dat regelen? - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

29 2.1

30

31

32

33 De overheid en ons inkomen?
Hoofdstuk 7 De overheid en ons inkomen? - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

34 2.1

35

36

37

38 Hoe groot is jouw wereld?
Hoofdstuk 8 Hoe groot is jouw wereld? - voor de beste voorbereiding op je toets en online huiswerkbegeleiding.

39 2.1

40

41

42


Download ppt "Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?"

Verwante presentaties


Ads door Google