De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Ervaringen in de praktijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Ervaringen in de praktijk"— Transcript van de presentatie:

1 Ervaringen in de praktijk
Hoogbegaafdheid in het PO

2 opzet Stand van zaken 2010 In de praktijk Toekomst
differentiatie in de klas Differentiatie buiten de klas 5 dagen voorziening Toekomst Plusklassen in de school Plusklassen bovenschools

3 Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs
Stand van zaken 2010 Onderwijsaanbod aan (hoog)begaafde leerlingen in het basisonderwijs *** Mei 2010 Dr. Simone Doolaard & Maartje Oudbier GION/Rijkuniversiteit Groningen Gronings Instituut voor Onderzoek van Onderwijs

4 Worden “ze” opgemerkt? Scholen voor de gemiddelde leerling
Traditioneel veel zorg: IB-er 2,5% = gangbaar percentage 1 kind per leerjaar 6% = door scholen geïndiceerd 2 kinderen per leerjaar 75% scholen maakt werk van HB

5 Oplossingen/aanpassingen
Betreft de scholen die werk maken van hoogbegaafdheid Differentiëren in de eigen groep 97,7 % Groep overslaan 73,1 % Schoolgebonden plusgroep 29,0 % Bovenschoolse plusgroep 18,9 % Leonardo-groep 2,7 % Ander aanbod 16,7 %

6 Verschillen per bouw 1 Differentiëren in de eigen groep 3 6 7
Leerlingen per bouw (gewogen aantallen) Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Differentiëren in de eigen groep 3 6 7 Groep overslaan 2 1 Schoolgebonden plusgroep 10 Bovenschoolse plusgroep Leonardo-groep 4 Ander aanbod 9

7 Verschillen per bouw 2 Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6
% inhoud differentiatie binnen de groep Gr 1/2 Gr 3/4/5 Gr 6/7/8/ Compacten 28,7 86,6 93,5 Versnellen 66,9 65,6 Verrijken 94,2 98,5 100

8 Bekostiging in % Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente
Plusgroep (school) Plusgroep (boven schools) Leonardo Ander aanbod Lumpsum 73 40 29 63 Bestuur 3 19 WSNS 1 16 Gemeente Ouders 2 11 27 Subsidie 7 Sponsoren 4 17 Anders 23 30

9 Sprake van beleid? 50% heeft beleid geformuleerd
Van de actieve scholen 30% heeft beleid geformuleerd Van alle scholen

10 Specialisten? 1 gespecialiseerde leerkracht op 50% van de scholen

11 Tevredenheid Actieve scholen: 3% helemaal tevreden
43% redelijk tevreden

12 kwaliteit Differentiatie in de groep Is het onderwijs passend?
40% voldoet aan de kenmerken Is het onderwijs passend? Is er een continuüm?

13 Veldwerk De startende school De gevorderde organisatie Samenwerking
Leonardo

14 De startende school 1 Bs Lambertus Someren
Start: compacten met rekenen Compacten met route boekjes SLO Verrijken met “Kien” (Malmberg) Verrijken met Bolleboos (Kluwer)

15 De startende school 2 Diagnosticeren lastig Leerkrachten meenemen
Vervangers en borgen Positieve invloed op groep

16 De gevorderde organisatie 1
PCBO – Apeldoorn BasisPlus PlusKlas PlusSchool Begaafdheidsprofielscholen (CPS) PlusBegeleiding

17 De gevorderde organisatie 2
PlusKlas = ook begeleiding BasisPlus: sneeuwbal-effect Heroverweging PlusSchool Ontwikkeling van de zorgroute De twice exceptionals

18 Samenwerking 1 Skipos Sint-Michielsgestel CDI – indicatieprogramma
Begaafdheidsprofielschool Vergroting deskundigheid leerkrachten WSNS kangoeroe mislukt

19 Skipos Sint-Michielsgestel 2
DOEN = Denken Op Eigen Niveau Indicatie + begeleiding Beleidsontwikkeling op schoolniveau “TASC” Thinking Actively in a Social Context

20 Leonardo 1 Bs Heiakker – Deurne Strenge selectie (130+)
Gekwetste kinderen Rust en structuur werkt positief

21 Leonardo 2 Vakleerkrachten Stichting Leonardo Financiering
Leonardo College

22 Toekomst 1 Inhaalslag Ontwikkeling continuüm Scholing / opleidingen

23 Toekomst 2 Vroegtijdig signaleren Verbinden versus scheiden
Kansen (plus) klas Cluster 5 of kunnen we zonder?


Download ppt "Ervaringen in de praktijk"

Verwante presentaties


Ads door Google