De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De Groei-Curve Richard Robertson, MSc.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De Groei-Curve Richard Robertson, MSc."— Transcript van de presentatie:

1 De Groei-Curve Richard Robertson, MSc

2 Agenda Even voorstellen Waarom deze presentatie?
Een model voor groei: de S-Curve De S-Curve navigeren De theorie toegepast Terugkoppeling en samenvatting Vragen

3 Even voorstellen Richard Robertson Universiteit Leiden:
Sociale & Organisatie Psychologie Economische & Consumenten Psychologie Honours Class: Leiden Leadership Programme Onderzoekstraject Change Logic (MA & CA, USA) Nyenrode Business Universiteit Gedachtegoed Human Insight Ontwikkeld door Prof. Peter Robertson, M.D.

4 Even voorstellen Human Insight: Consultancy, educatie en onderzoek
Pionier in Organisatie Ecologie Uniek onderzoek, over verschillende gebieden: Cybernetica Psychologie Biologie Natuurkunde Bedrijfskunde

5 Waarom deze presentatie?
Groeien en innoveren cruciaal voor overleving Nieuwe manier om tegen groei aan te kijken Laat de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve, dan worden groei en innovatie onvermijdelijk

6 De S-curve oogst etc groei oogst geboorte geboorte tijd

7 De S-curve

8 De S-curve Herfst Zomer Winter Lente Winter $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$
Oogst Investeer $$$$$$ $$$ $$$$$$$$$ Winter Lente Zomer Herfst $$$$$$$$$ $$$$$ $$$$ Winter $$$ $$ $ $$$ $$$$$$

9 De S-curve etc groei oogst geboorte tijd IBM Apple(?) Nokia Blackberry
Borders Kodak Blockbuster

10 Voorbeeld van een organisatie op de S-curve: HP
…hoe nu verder?

11 De S-curve navigeren © Denyskuvaiev | | Ukainian Junior Championships Sumy, Ukraine | Permission Granted to P. Robertson by Dreamstime.com on

12 De S-curve navigeren Positie van organisatie op de S-curve is afhankelijk van individuele bijdragen van werknemers aan deze curve Iedereen heeft stabiele, unieke optimale bijdrage aan de S-curve Een uitvinder wordt nooit een boekhouder en een boekhouder wordt nooit een uitvinder, maar iedereen is nodig! Voor continue groei en innovatie moeten de juiste personen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve

13 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

14 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Accounting, Legal Quality Management, Service Bewaken, behouden Structureren, reguleren Productie Bouwen, concretiseren Sales R&D Ontdekken, bedenken

15 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Alléén focus op de toekomst kost veel geld en levert weinig op Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

16 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Focus alléén op het einde levert geld op maar géén volgende groei-curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

17 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Geen focus op het midden resulteert in operationeel falen Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

18 Structureren, reguleren
De S-curve navigeren Boodschap: Manage de gehele curve Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken

19 De S-curve navigeren Dus… Hoe kunnen we nu in de praktijk de juiste mensen de juiste dingen laten doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve?

20 De theorie in de praktijk
Analyseren van unieke optimale bijdrage aan de S-curve (stabiel talent) Meetbaar & concreet maken 3 kernvragen: Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Is de bijdrage specialistisch of generalistisch?

21 De theorie in de praktijk
3 kernvragen over de S-curve, 3-dimensies in 1 model: de AEM-Cube®

22 De theorie in de praktijk
Kernvraag 2: is de bijdrage gericht op relaties of op content? Kernvraag 3: is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Kernvraag 1: waar draag ik optimaal bij aan de S-curve?

23 De theorie in de praktijk
Waar draag ik optimaal bij aan de S-curve? 1 2 3 4 5 6 7 8 exploratie stabiliteit Exploratie Stabiliteit Bewaken, behouden Structureren, reguleren Bouwen, concretiseren Ontdekken, bedenken 1-8 = De optimale bijdrage van iemand aan een fase van de S-curve N.B.: de S-curve is de gespiegelde exploratie-stabiliteits as van de AEM-cube®

24 De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in optimale bijdragen op de S-curve: Apple Cook Jobs

25 De theorie in de praktijk
Is de bijdrage gericht op relaties of op content? 1 2 3 4 5 6 7 8 Materie-attached Mens-attached Exploratie Stabiliteit Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Denk aan Klant Denk aan Produkt Vóórkant: optimale bijdrage is op inhoudelijke aspecten Achterkant: optimale bijdrage is op relationele aspecten

26 De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op relaties versus content: Yahoo Mallet Edwards Filo Koogle Yang

27 De theorie in de praktijk
Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Tussen specialistisch en generalistisch 3 2 3 2 Complexiteits-Perspectief 1 1 Specialistisch Generalistisch

28 De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Cook Jobs Mallet Edwards Filo Koogle Yang Yahoo Apple

29 De theorie in de praktijk
Voorbeeld van verschil in bijdragen gericht op specialisme versus generalisme: Yahoo versus Apple Yang Jobs Yang Jobs Yahoo Apple

30 Terugkoppeling en samenvatting
De markt beweegt snel: groeien, innoveren en performen zijn cruciaal voor overleving

31 Terugkoppeling en samenvatting
Maak de sprong naar de volgende curve en groei door! Zorg voor financiële, juridische, compliance, kwaliteits controle Consolideer en bouw de juiste governance structuren, procedures, normen, regels Bouw operationele productie Breng de innovatie naar de markt Test en ontwikkel nieuwe zaken in de praktijk Vind nieuwe dingen uit (en zet uitvinders aan het werk met de volgende curve)!

32 Terugkoppeling en samenvatting
Waar dragen mensen optimaal bij aan de S-curve? Zorg ervoor dat de gehele curve wordt doorlopen! Is de bijdrage gericht op relaties of op content? Zorg voor een goede verbinding tussen beiden! Is de bijdrage specialistisch of generalistisch? Zorg voor een goede verdeling specialisten en generalisten!

33 Terugkoppeling en samenvatting
Laat de juiste mensen de juiste dingen doen op de juiste plek en op het juiste moment op de S-curve: dan zijn groei en innovatie onvermijdelijk

34 Hartelijk bedankt voor uw aandacht!
De Groei-Curve Richard Robertson, MSc


Download ppt "De Groei-Curve Richard Robertson, MSc."

Verwante presentaties


Ads door Google