De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling

Verwante presentaties


Presentatie over: "Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling"— Transcript van de presentatie:

1 Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling
ervaring, emotie, authenticiteit, flow en bezieling Culturele Onderwijstentoonstelling Amersfoort, 23 januari 2008 Ruben Smit (Reinwardt Academie)

2 ervaring Joseph Pine en James Gilmore schreven het boek ‘The experience Economy – Work Is Theatre and Every Business a Stage’. Joseph Pine (L) en James Gilmore (R) zijn met hun boek over de belevenis-economie de godfathers van het fenomeen ‘experience economy’ dat zich in alle hoeken en gaten van de samen-leving manifesteert.

3 ervaring passive participation active participation

4 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring (cognitive) absorption passive participation active participation (emotional) immersion

5 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring (cognitive) absorption educational passive participation active participation (emotional) immersion

6 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring In het Educatieve Domein absorberen we op actieve wijze de informatie (cognitive) absorption educational passive participation active participation (emotional) immersion

7 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation (emotional) immersion

8 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring In het Entertainment domein nemen we passief waar wat wordt aangeboden (zoals een filmprogramma). (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation (emotional) immersion

9 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation esthetic (emotional) immersion

10 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring In het Esthetische Domein worden we emotioneel in een omgeving onder-gedompeld, maar blijven we passief. (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation esthetic (emotional) immersion

11 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation escapist esthetic (emotional) immersion

12 (cognitive) absorption (emotional) immersion
ervaring In het Escapistische Domein zijn we emotioneel en actief betroken bij een totaal ervaring (cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation escapist esthetic (emotional) immersion

13 ervaring Beleving is de totaal ervaring van de vier domeinen
(cognitive) absorption entertainment educational passive participation active participation Beleving is de totaal ervaring van de vier domeinen esthetic escapist (emotional) immersion

14

15 emotie Evolutionair gezien is een van de oudste delen van onze hersenen het limbische systeem. Onze hersenen zijn het (tussen)resultaat van miljoenen jaren van evolutie. De kern (dat bovenop de oudere hersenstam zit) is het limbische systeem: met onderdelen als amygdala en hippocampus.

16 emotie In dat limbische systeem wordt onder andere ons emotionele en geografische geheugen georganiseerd.

17 emotie Ook speelt het limbische systeem een centrale rol speelt in onze capaciteit belangrijke zaken te onthouden. We weten nu ook dat het limbische systeem een centrale rol speelt in onze capaciteit belangrijke zaken te onthouden. Het limbische systeem is de kerneenheid in onze hersenen dat al ons geheugen reguleert. . ‘Memory’ Daniel Chester French ( )

18 emotie Essentieel bij nieuwe indrukken is de emotionele filtering daarvan door het limbische systeem. Als we in een nieuwe omgeving terechtkomen verkeren we in een hogere staat van alertheid. Essentieel is dan de filtering van alle indrukken door het limbische systeem. Razendsnel hangen we emotioneel geladen labels aan dat wat we ervaren. Launch Pad, Science Museum, Londen

19 Wat je emotioneel beleeft, onthoud je…
emotie Memorabele gebeurtenissen krijgen een emotioneel stempel. Wat je emotioneel beleeft, onthoud je… We kunnen redelijk veilig aannemen dat alles dat we onthouden in het limbische systeem een emotioneel stempel heeft gekregen. Installatie van Höller, Tate Modern, Londen

20

21 authenticiteit De nieuwste publicatie van Pine en Gilmore heet ‘Authenticity – what consumers really want’ Met hun nieuwste publicatie leggen Pine en Gilmore de vinger op de zere plek. Wat maakt een ‘echte’ ervaring waardevol?

22 authenticiteit REAL FAKE REAL REAL FAKE FAKE FAKE REAL
Is what it says it is REAL FAKE REAL REAL Is NOT what it says it is FAKE FAKE FAKE REAL Is NOT true to itself Is TRUE to itself Authenticiteit is de nieuwe gevoeligheid van de consument. Toets een geboden belevenis in beide dimensies.

23 authenticiteit REAL FAKE Het lijkt echt, maar het is nep!

24 authenticiteit FAKE REAL
Het is nep, maar het biedt een echte ervaring.

25 authenticiteit (Of wordt het dan camp?) FAKE FAKE
Dubbel nep wordt kitsch… (Of wordt het dan camp?)

26 authenticiteit REAL REAL
Trouw aan zichzelf en de organisatie doet wat het zegt te zijn.

27 We zoeken steeds meer ‘echte’ authenticiteit
REAL REAL Is what it says it is REAL FAKE REAL REAL Is NOT what it says it is FAKE FAKE FAKE REAL Is NOT true to itself Is TRUE to itself We zoeken steeds meer ‘echte’ authenticiteit Real real = slow food, biologisch geproduceerd, natuurbeleving, genieten van echte kunst

28

29 flow Wat maakt intrinsieke motivatie los?
Wanneer genieten we zo van het (leer)proces dat we in een soort stroomversnelling lijken te zitten?

30 flow Mihaly Csikszentmihalyi 'FLOW'
Mihaly Csikszentmihalyi noemt dit fenomeen ‘flow’. We kennen het van sport, schaken, bergklimmen, autorijden, …sex

31 flow ‘Flow’ ontstaat als een hoge uitdaging in balans is met hoge inzet van persoonlijke kwaliteiten. HIGH C h a l e n g 'FLOW' Om in een staat van ‘flow’ te komen, moet de flinke uitdaging in balans zijn met de volledige inzet van je persoonlijke vaardigheden en capaciteiten. LOW HIGH S k i l l s

32 flow Stijgt de uitdaging vele malen boven je vaardigheid, dan leidt dat tot faalangst en overspannenheid. HIGH anxiety C h a l e n g Als de geboden uitdaging vele malen uitstijgt boven je vaardigheid, dan zal dat resulteren in faalangst en overspannenheid. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

33 flow Inzet van hoge vaardigheden tegenover gebrek aan uitdaging leidt snel tot verveling en stress. HIGH anxiety C h a l e n g Omgekeerd zal bij inzet van hoge vaardigheden, tegenover gebrek aan uitdaging er al snel sprake zijn van stress door pure verveling. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

34 flow Doelen Regels Feedback C h a l 'FLOW' e n g
HIGH C h a l e n g Doelen 'FLOW' Regels Activiteiten die flow opleveren hebben enkele karakteristieken: Heldere doelen en Passende regels richten de aandacht. Onmiddellijke en eenduidige feedback maakt duidelijk dat er fouten worden gemaakt. Feedback LOW HIGH S k i l l s

35 flow Flow is: een balans tussen (hoge) uitdaging en (hoge) vaardigheid, controle en sterk gerichte aandacht, mentaal plezier een gevoel van speelsheid, vaak geen tijdsbesef. HIGH C h a l e n g 'FLOW' Als je verkeert in een ‘flow-state-of-mind’, heb je LOW HIGH S k i l l s

36 Flow leidt tot plezier en inspiratie tijdens het leren.
HIGH C h a l e n g 'FLOW' Flow leidt tot plezier en inspiratie tijdens het leren. LOW HIGH S k i l l s

37 begeestering

38 begeestering Csikszentmihalyi gebruikt in een van zijn boeken het ouderwetse woord ‘bezieling’ wat we hedendaags eerder ‘begeestering’ of ‘inspiratie’ noemen.

39 begeestering In evolutionaire zin is ‘bezieling’ het vermogen een surplus van eigen zin en energie te investeren in een ander. In evolutionaire zin is ‘bezieling’ het vermogen een surplus van eigen zin en energie te investeren in een ander. Csikszentmihalyi stelt dat nieuwsgierigheid, empathie, edelmoedigheid, verantwoordelijkheid en liefdadigheid de opmerkelijkste menselijke uitingen hiervan zijn.

40 begeestering De investering van dat energiesurplus door de ene kan leiden tot positieve verandering en transformatie van de ander. De investering van dat energiesurplus door de ene kan leiden tot positieve verandering en transformatie van de ander. Daarmee overstijgt ‘bezieling‘ het middelpuntzoekende egocentrisme.

41 begeestering Een vergeten woord is ‘magnaniem’.
Het Latijnse magnus = groot en animus = ziel. In het Hindi is het woord mahatma vergelijkbaar en betekent ‘grote ziel’ Het oude woord voor iemand die bezielt, is ‘magnaniem’ Dat komt van het Latijnse magnus = groot en animus = ziel. In het Hindi is het woord mahatma vergelijkbaar en betekent ‘grote ziel’

42 begeestering Eigenschappen: Optimisme
Optimisme – een haast grenzeloos optimisme, positief over de medemens en optimistisch over de toekomst

43 begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit
Integriteit – een onwrikbaar vasthouden aan principes waarop wederzijds vertrouwen gebaseerd kan worden.

44 begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie
Ambitie – doorzettingsvermogen waardoor ontberingen kunnen worden doorstaan en lastige uitdagingen aangaan

45 begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie
Nieuwsgierigheid Nieuwsgierigheid – een constante wens tot verder willen leren

46 begeestering Eigenschappen: Optimisme Integriteit Ambitie
Nieuwsgierigheid Empathie Empathie – gevoeligheid voor de behoeften van anderen in combinatie met een gevoel van wederzijds respect

47 begeestering De leerpsycholoog Lev Vygotsky introduceerde het begrip ‘de zone van de naaste ontwikkeling’. De leerpsycholoog Lev Vygotsky introduceerde het begrip ‘de zone van de naaste ontwikkeling’. Dat betekent dat de intrinsieke motivatie gestimuleerd wordt als de eerst volgende ontwikkelingsfase (de volgende trede) wordt aangeboden in een sociaal interacteren met de docent, ouder, of andere leerling.

48 begeestering De docent helpt de volgende stap te nemen C h a l e
HIGH anxiety C h a l e n g Zone van naaste ontwikkeling Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid De docent helpt degene die leert de ‘zone van de naaste ontwikkeling’ zonder faalangst te betreden. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

49 begeestering Positief ‘overwinning’…. Leidt tot vergrote vaardigheid.
Het leerproces wordt zo (emotioneel) positief beïnvloed. HIGH anxiety C h a l e n g Evenwicht tussen uitdaging en vaardigheid Het resultaat is dat als de uitdaging positief wordt ‘overwonnen’…. …de vaardigheid wordt vergroot. Het leerproces wordt zo (emotioneel) positief beïnvloed. apathy stress LOW HIGH S k i l l s

50 begeestering Ik wens u in uw werk veel authentieke aanraking met uw leerlingen en met authentiek erfgoed!

51 einde Empathie – gevoeligheid voor de behoeften van anderen in combinatie met een gevoel van wederzijds respect


Download ppt "Aanraken a.u.b. Culturele Onderwijstentoonstelling"

Verwante presentaties


Ads door Google