De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Verwante presentaties


Presentatie over: "WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen"— Transcript van de presentatie:

1 WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen
Instituut voor leraar en school

2 Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT
Kees-Jan van Oorsouw Docent lerarenopleiding HAN Nijmegen Vakdidactiek en ICT Internationalisering Rindern,

3 05/04/2017 Wat is een WEBQUEST? Een Webquest of Webkwestie is een activiteit voor leerlingen, waarbij de informatie geheel of gedeeltelijk van het web komt. Webquests bevorderen het zelfstandig en in groepsverband werken. Rindern,

4 Het kan zijn een spreekbeurt, een werkstuk, een powerpoint-presentatie, een verslag, een tentoonstelling, een maquette, enz. Vaak zal een Webquest in groepsverband gemaakt worden, waarin leerlingen verschillende rollen toegewezen krijgen. Rindern,

5 Leerdoelen m.b.v. een Webquest: • vaardigheden • grammatica
• ‘Landeskunde’ • vakoverstijgende doelen Rindern,

6 Andere eigenschappen van een Webquest: • het biedt structuur
• voor één vak of vakoverstijgend • het laat leerlingen een eindproduct maken Rindern,

7 Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk
Vorm: Digitaal op internet/intranet school Schriftelijk Combinatie: schriftelijk-digitaal Op kennisnet.nl kan je heel makkelijk digitale webquests maken! Rindern,

8 Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen:
Algemeen: Er staan veel beschikbare webquests op het internet. Voordelen: Weinig moeite Vaak erg mooi Goed geëvalueerd Nadelen: Vaak net niet geschikt voor jouw situatie Te lang/te kort Uitgaande van veel computerruimtes Rindern,

9 Wat is een goede Quest? Een web- of talenquest moet leerzame
handelingen bij leerlingen oproepen. Een handeling is leerzamer naarmate hij intensiever en gevarieerder is. Verder moet hij voldoen aan de volgende eisen: Rindern,

10 De ‘verplichte’ onderdelen moeten aanwezig zijn
Rindern,

11 De onderdelen moeten geformuleerd worden vanuit de opvattingen over communicatief moderne-vreemdetalenonderwijs Rindern,

12 De onderdelen moeten het verschil duidelijk maken tussen een “minicursus m.b.v. het internet” en een echte webquest Rindern,

13 Hoe test je je Webquest? Evalueer met je collega’s
Evalueer ook met je leerlingen Gebruik bijv. de zgn. meetlat van kennisnet. Hierbij gaat het om formeel/organisatorische zaken die te maken hebben met gebruiksvriendelijkheid, uitvoerbaarheid, beoordeelbaarheid van het product, e.d. Rindern,

14 Opbouw webquest Inleiding: Waar gaat de Webquest over?
Een Webquest bezit een pakkende titel, een motiverende introductie en duidelijke achtergrondinformatie. Rindern,

15 Taak: Wat moet er gedaan worden?
Het beoogde eindresultaat wordt hier omschreven. Voor de leerlingen is het belangrijk dat een Webquest uit interessante en uitvoerbare opdrachten bestaat. Rindern,

16 Proces of Verwerking (Stappenplan): Hoe moeten we het doen?
Hier wordt het proces beschreven dat leerlingen moeten doorlopen om de taak te kunnen volbrengen. Rindern,

17 Waar kunnen we het vinden?
Informatiebronnen: Waar kunnen we het vinden? De internetadressen staan hier vermeld, maar ook boeken, powerpointpresentaties e.d. die in bijvoorbeeld bibliotheek of Open Leercentrum aanwezig zijn. Bij sommige Webquest is de bouwsteen ‘Informatiebronnen’ een onderdeel van ‘Proces’. Rindern,

18 Evaluatie/Beoordeling: Waar moet het eindproduct aan voldoen?
Hier wordt de leerlingen verteld welke eisen aan het werk gesteld zullen worden. Rindern,

19 Conclusie: Wat hebben we geleerd?
In een Webquest wordt hier vermeld wat de leerling heeft geleerd als hij/zij de opdracht goed heeft uitgevoerd. Rindern,

20 Handleiding voor de docent
Aanwijzingen voor de docent maken een webquest beter inzetbaar door docenten die niet betrokken zijn geweest bij het maken ervan. Met de aanwijzingen voor de docent deelt de maker zijn of haar achterliggende kennis en ervaring. Rindern,

21 Voorbeelden: Ga naar: http://www.webkwestie.nl/vo_digitheek/index.htm
Klik op „DUITS“ Klik op „Schulausflug nach München“ Rindern,

22 Hoe maak je nu zelf een webquest:
Bedenkt een onderwerp en de vorm Bepaal het niveau van de leerlingen Volg het stappenplan zoals voorheen beschreven Gebruik de bij voorkeur de digitaal methode Leg je eigen webquest langs de ‘meetlat’ Rindern,

23 Waar maak je een webquest: http://webquest.kennisnet.nl/
Rindern,

24 Info Duitse en Duitstalige webquests:
Rindern,

25 Nederlandse webquests:
Rindern,

26 Gewoon leuk: Of zoek bij: www.davindi.nl
Of zoek bij: Rindern,

27 De laatste dia’s te klein en onoverzichtelijk?
Mail naar: voor een digitale hand-out! HAN-ILS Heyendaalseweg 141 NL-6525 AJ Nijmegen Rindern,

28 SUCCES! Rindern,


Download ppt "WEBQUESTS Kees-Jan van Oorsouw Hogeschool van Arnhem en Nijmegen"

Verwante presentaties


Ads door Google