De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Introductie docent Huisregels (weggooien als je daar niet aan doet ;)

Verwante presentaties


Presentatie over: "Introductie docent Huisregels (weggooien als je daar niet aan doet ;)"— Transcript van de presentatie:

1

2

3 Introductie docent

4 Huisregels (weggooien als je daar niet aan doet ;)

5

6

7

8

9 Geen waakhond :-D eigen verantwoordelijkheid student
Geen waakhond :-D eigen verantwoordelijkheid student. Voor planning, inzet, etc.

10 Naam docent Werkkamer: xx.xxx Emailadres.docent@han.nl
Evt. afspraken over mailcontact e.a.

11 Wordpress site http://immsp.wordpress.com/
(ook instructiefilmpjes flash, illustrator, etc.) Course info is te vinden op…Deze link (naar wordpress) staat NIET meer op scholar (omdat het een ‘informele’ site is waar o.a. Ppt op staan met afbeeldingen waarvan de rechten niet geregeld zijn). Zorgen dat de studenten de link hebben (evt. mailen) ivm uploaden van hun PDF/portfolio op ISSUU.

12 Studenten link mailen? Hier staan flashvideo’s die Koen van Turnhout eerder heeft gemaakt. Kunnen studenten gebruiken.

13 Studiehandleiding https://online.han.nl
Daar staan ook de opdrachten, interessante linkjes, voorbeelden, etc.

14 Doelen Lesdoelen

15 Doelen - De opdracht is duidelijk

16 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.)

17 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief , interface, etc.)

18 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief , interface, etc.) - Je hebt een Immersive Space ervaren

19 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief , interface, etc.) - Je hebt een Immersive Space ervaren - Je weet meer over Immersive Spaces (vroeger en nu)

20 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief , interface, etc.) - Je hebt een Immersive Space ervaren - Je weet meer over Immersive Spaces (vroeger en nu) - Je weet wat de eerste opdrachten zijn en start daar in de les mee

21 Doelen - De opdracht is duidelijk - De opbouw van de course is duidelijk (planning, beoordeling, etc.) - Bekend met een aantal begrippen (intuïtief, interface, etc.) - Je hebt een Immersive Space ervaren - Je weet meer over Immersive Spaces (vroeger en nu) - Je weet wat de eerste opdrachten zijn en start daar in de les mee - Lesevaluatie

22 De course (planning, beoordeling, etc.) PAUZE
Agenda De opdracht De course (planning, beoordeling, etc.) PAUZE Een Immersive space bekijken en bespreken Immersive Spaces (vroeger en nu) Opdrachten Lesevaluatie

23 Eeeeh ? ‘waarschuwing vooraf’; Opmerking/ Het duurt even voor het kwartje valt (wat de opdracht precies inhoudt).

24 immersive = meeslepende
je maakt een: immersive = meeslepende space = ruimte

25 creëer een eigen wereld
MultiMedia Design = geef vorm aan jouw wereld Immersive Space = geef vorm aan jouw visie op een andere wereld

26 DE WERELD VAN… de loser de president de redder de danseres de autist
Mega Mindy de bolleboos de loodgieter 1850 de spiritualiteit de nachtwaker de werkstudent the white rabbit DE WERELD VAN… de movie star de spion de nachtwaker de gokverslaafde de reiziger een aliën de burger de politiek de wetenschap mijn woonhuis de uitvinder robotica de kunst De schrijfster de pessimist de kamergeleerde een beroemdheid

27 ruimte ruimte ruimte Je kunt van elke ruimte in elke ruimte komen,
er is geen vast volgorde ruimte ruimte ruimte Bij elkaar vormen de ruimtes één wereld

28 ruimte ruimte ruimte titel er is wél een titelscherm,
van waaruit je start titel ruimte ruimte ruimte

29 Belangrijk: Er zijn geen menu’s en buttons en pijlen en tabs
De gebruiker kan zich vrij bewegen tussen de verschillende ruimtes De ruimte ‘reageert’, verandert (geeft hints?) Er klinkt geluid, er bewegen dingen

30 Belangrijk: Wat wil jij vertellen over die wereld?
Wat is jouw kijk op die wereld (visie)?

31 Bijvoorbeeld: de wereld van het ontbijt. Ziet die wereld er zo uit?

32 Of zo?

33 Ontwerpproces Wat is dat? Waarom is dat belangrijk?

34 Ontwerpproces Oriënteren, ideeën bedenken, research doen, schetsen,
brainstormen, keuzes maken, verschillende concepten uitdenken en beschrijven, stijl onderzoeken, sfeer bepalen, scenario, storyboard, geluid, photoshop, illustrator, flash, assets maken, bouwen, testen, verbeteren, testen, opleveren, etc.

35 Ontwerpproces Oriënteren, ideeën bedenken, research doen, schetsen,
brainstormen, keuzes maken, verschillende concepten uitdenken en beschrijven, stijl onderzoeken, sfeer bepalen, scenario, storyboard, geluid, photoshop, illustrator, flash, assets maken, bouwen, testen, verbeteren, testen, opleveren, etc. Gebruik: schetsboek of dummie, laptop, fototoestel, photoshop, Illustrator, flash, soundforge, audacity, etc.

36 Ontwerpproces Bijvoorbeeld: Nationaal Historisch Museum wil
Oriënteren, ideeën bedenken, research doen, schetsen, brainstormen, keuzes maken, verschillende concepten uitdenken en beschrijven, stijl onderzoeken, sfeer bepalen, scenario, storyboard, geluid, photoshop, illustrator, flash, assets maken, bouwen, testen, verbeteren, testen, opleveren, etc. Bijvoorbeeld: Nationaal Historisch Museum wil een Immersive Space ontwikkelen met als thema De Gouden Eeuw in Nederland. Link leggen naar de beroepspraktijk, Experience Design. Een museum kan bijvoorbeeld vragen om een virtuele wereld waarin de gebruiker bepaalde zaken kan ervaren.

37 Ontwerpproces Welke mensen kunnen betrokken zijn bij het ontwerpproces van bijvoorbeeld het Gouden Eeuw project? Schrijf op en vergelijk met je buurvrouw of buurman. Je hebt 5 minuten!

38 En Experience Designers ;) (nieuwe profiel) – en anderen
En Experience Designers ;) (nieuwe profiel) – en anderen...(is niet compleet)

39 Ontwerpproces Immersive Space opdracht: EXPERIENCE DESIGN
Oriënteren, ideeën bedenken, research doen, schetsen, brainstormen, keuzes maken, verschillende concepten uitdenken en beschrijven, stijl onderzoeken, sfeer bepalen, scenario, storyboard, geluid, photoshop, illustrator, flash, assets maken, bouwen, testen, verbeteren, testen, opleveren, etc. Immersive Space opdracht: EXPERIENCE DESIGN Ervaring creeren

40 boeiend, spannend! Maak het interessant, verleidelijk,
Een intuitieve interface met een eigen sfeer, geluid, beleving! Wat is belangrijk bij het creeren van een experience?

41 boeiend, spannend! Maak het interessant, verleidelijk,
Een intuitieve interface met een eigen sfeer, geluid, beleving! niet: de onderwaterwereld, de DJ wereld, de voetbalwereld. de wereld van het onbewoonde eiland, tenzij…. Skip de cliche’s (de wereld van het shoppen etc.) Tenzij jij aan kunt tonen dat jij er echt iets heel anders = iets bijzonders van gaat maken.

42 FASE 1: Ideevorming (schets, papier, scannen, fotograferen, etc.) FASE 2: Research (jouw visie!) FASE 3: Vormgeving FASE 3: Ruimte FASE 4: Presentatie – feedback geven aan elkaar FASE 5: Definitief storyboard, flash-diagram, Sound FASE 6: Realisatie FASE 7: Eindpresentatie, portfolio (werkboek en movie)

43 studielast: 20 uur per week, twee dagdelen ‘theorie’, een dagdeel ‘flash’
Je maakt: een aantal opdachten / oefeningen een werkboek (portfolio) een Flashmovie

44 Werkboek / portfolio: Alle opdachten / oefeningen (in PDF en op ISSUU) Reflecties Flash strucuurontwerp

45 samenstelling eindcijfer:
Werkboek / portfolio 50% In werkboek: onderzoek / research + reflectie : 15% Vormgeving reflectie : 20% Flash reflectie : 15% movie 50% 100% Beide cijfers minimaal 5,5

46 reflectie is: Kijken naar wat je hebt gedaan en je een oordeel vormen.
Dit doe je eigenlijk na alles wat je produceert Wat is goed, wat niet, wat moet ik voortaan doen, wat moet ik onthouden, enz. Er zijn ‘reflectievragen’ om je te helpen (op online.han.nl), deze kun je in de je werkboek beantwoorden.

47 criteria: Bij elke opdrachtbeschrijving staan de criteria vermeld

48 F L A S H (ActionScript 3.0) Geen uitgebreide ‘scripting’. Je leert genoeg om je eigen space te kunnen realiseren.

49 les 1: De interface van het programma, publiceren van je gemaakte flashbestand, een simpele animatie en het begin van je eigen space. les 2: Interactie in je space door middel van klikbare objecten en actionscript. les 3: Instances en symbols. Geluid toevoegen aan je space. les 4: Nesting, het nut van symbols binnen symbols. les 5, 6: Bestanden importeren, schalen, publiceren, hints, animeren. les 7,8 : Individuele coaching. Spreekuur!

50 Flash criteria: Juiste werkwijze, naamgeving Duidelijke schriftelijke planning constructie Navigatie werkt Animaties werken Er zijn hints

51 Ontwerpdocument(atie)
Geef inzicht in jouw ontwerpproces. Zet je oefeningen, schetsen, opdracht-producten, commentaar, reflecties, etc. in je werkboek (PDF, ISSUU)

52 Inleveren Portfolio UPLOADEN
Je kunt 2 (zip) bestanden uploaden: Je werkboek en je movie. Hoe? Kijk op Online.han.nl, immersive space, digitaal uploaden.doc. De 2 zip bestanden mogen (samen) MAXIMAAL 700 MB zwaar zijn. Hou daar rekening mee. Digitaal uploaden! Zippen kan, dus ook nog losse map met bijv. Researchmateriaal kun je toevoegen. Bestandsgrootte in de gaten houden!!! Niet in week 8 maar vanaf week 1. Ook bij het maken van je portfolio (PDF). Movie is: fla EN swf of exe

53 Een opmerking: de course gaat niet over flash leren, maar over het ontwerpen van een ervaring/intuitieve interface. Over hoe JIJ je visie (idee/concept) vertaalt naar beeld, ruimte, beweging, interactie, vormgeving. Etc. JA: je mag beeldmateriaal van derden deels gebruiken en bewerken zolang je er zelf iets nieuws mee componeert/creeert, NEE: screeendump van een applicatie of door iemand anders gemaakt beeld klakkeloos gebruiken. Ander plaatje er bij geplakt en klaar is Kees. Nee dus. Hierover staat nu ook een opmerking in de studiehandleiding! Sowieso kun je in de beroepspraktijk geen beeldmateriaal van derden gebruiken zonder de rechten ervan te regelen.

54

55

56 Begrippen. Wat verstaan we eronder. Vraag de studenten
Begrippen. Wat verstaan we eronder? Vraag de studenten. Gebruiker, interface, interactie etc.

57

58

59

60

61

62

63

64 Link leggen tussen de begrippen en de omgeving die de studenten individueel gaan bekijken. Daarna in tweetallen overleggen en de vragen beantwoorden. Die klassikaal bespreken. Opdracht introduceren. Volgende slide kun je laten staan tijdens het uitvoeren van de opdracht door de studenten.

65 Bezoek de site en beantwoord de vragen in overleg met een collega.
Is de interface intuïtief? Heeft de wereld eigen ‘regels’? Kan ik die regels begrijpen? Hoe navigeer ik? Krijg ik feedback? Hoe dan? Krijg ik hints? Wat voor stijl en sfeer heeft deze wereld? Is het een immersive space? Waarom wel of niet? klassikaal bespreken. Bezoek de site en beantwoord de vragen in overleg met een collega. Je hebt daarvoor 15 minuten.


Download ppt "Introductie docent Huisregels (weggooien als je daar niet aan doet ;)"

Verwante presentaties


Ads door Google