De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

R U I M T E I N 2D immersive space 1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "R U I M T E I N 2D immersive space 1."— Transcript van de presentatie:

1 R U I M T E I N 2D immersive space 1

2 Voelt dit ruimtelijk. Zo ja, hoe komt dat
Voelt dit ruimtelijk? Zo ja, hoe komt dat? (lichtval, schaduw, soort deuropening, wand en vloer/kleurverschil etc. Veel suggestie.). 2

3 je kent 7 technieken waarmee je ruimte kunt suggereren in 2D.
Leerdoelen: je kent 7 technieken waarmee je ruimte kunt suggereren in 2D. je doet ervaring op in het toepassen van die technieken (opdracht in de les) 3

4 immersiveness te bereiken
ruimte suggereren is een hulpmiddel om immersiveness te bereiken Ruimte als middel om een immersiveness te bereiken. De nadruk van de ‘movie’ willen we wel in de eerste plaats bij de vormgeving leggen: immersiveness door een wereld te creëren in een bepaalde ‘beeldtaal’, die speciaal ontwikkeld is voor een doel: bij ImmSp om een visie op een onderwerp over te brengen en de gebruiker te sturen, uit te dagen, stimuleren, enz. Ruimte suggereren is een hulpmiddel hierbij, geen doel. 4

5 Beeldscherm als ruimte. Lijkt plat
Beeldscherm als ruimte. Lijkt plat. Deze afbeelding (in het scherm) is ook ‘plat’ 5

6 Dit voelt wel ruimtelijk (lagen, ‘echt’ = hand en ‘nep’ = tekening/perspectief, scherp/vaag). Stel dat de tekening leeft. Dat het een bewegende wereld is (animatie). Ervaring/gebruiker. 6

7 de 7 manieren:

8 verkleinen De eenvoudigste: gewoon dingen kleiner maken
(ooghoogte op horizon. Klopt dit beeld – 1 mannetje staat er onder. Of foutje Of een heel klein mannetje)

9 Title Italian Landscape Artist Ben Shahn Date 1943-1944
Institution Walker Art Center Image Courtesy Walker Art Center Rights Art © Ben Shahn Estate/VAGA, New York, NY Title Italian Landscape Artist Ben Shahn, Date

10 afsnijden Dingen ‘afsnijden’, suggereren een camera (van Gogh haalde dat uit Japanse houtsnedes, maar is ook een gevolg van de uitvinding van de camera) De zaaier Vincent van Gogh (1888)

11 verkorten Twee mannetjes (romeinen) zijn precies even groot. Lijkt niet zo. Voorste lijkt een lilliputter.

12

13 repoussoir Grote, donkere duidelijke afgesneden vorm op de voorgrond, die afsteekt tegen de lichte achtergrond en haar gedeeltelijk overlapt

14 repoussoir

15 Vervaging, repoussoir, licht-donker

16 Waar kijk je naar (blikje)

17 Waar kijk je naar? (deur). Focus door scherpte.

18 vervagen

19 Coulissewerking / kijkdooseffect
Beeldlagen (2,5 D); riet, water, boot met mevrouw, water, oever, bomen, grasveld, heuvel, lucht.

20 Coulissewerking / kijkdooseffect
in flash in lagen / onafhankelijk van elkaar bewegen (panorama)

21 Licht-donker, repoussoir, enz.

22 kleurperspectief

23 kleurperspectief Het psychologische effect van de ruimtelijke werking van kleuren in hun onderlinge relatie: rood, oranje en geel lijken naar voren te treden grijs, groen en lichtblauw lijken te wijken

24 atmosferisch perspectief

25 atmosferisch perspectief

26 kleur / atmosfeer

27 Welke technieken zijn hier toegepast?

28 Atmosferisch perspectief
Vervagen (“blur”) Verkleinen Overlappen (Coulissewerking) Perspectief / horizon Licht en schaduw

29 licht-schaduw

30 licht-schaduw Licht is heel bepalend voor de sfeer (van jouw immersive space). Lichtval. Hoe valt een schaduw dan? Uitproberen.

31 Vergeet nooit de schaduw van objecten: schaduw geeft een object een plek in de ruimte, anders lijkt het te zweven. Liefst aschaduw op het object zelf en schauw die het object werpt.

32

33 Denk na over lichtval, waar komt het vandaan, waar valt het op.
“The Music Lesson“ Vermeer, 1666

34 Perspectief, licht-donker, repoussoir

35 ruimte?

36 (lijn)perspectief Je kunt iets zeggen over de (her)uitvinding in de 15de eeuw. Dit hier is Dührer. (In de intro-powerpoint zijn diverse perspectifische beelden uit Pompeï te zien). Albrecht Dürer (15e eeuw) was een Duits kunstschilder, tekenaar, maker van houtsneden en kopergravures, kunstheoreticus En humanist uit de Noordelijke Renaissance. Herontdekking van het perspectief (Giotto) 36

37 verdwijnpunten

38

39 Denk wel aan je standpunt: Waar sta ik
Denk wel aan je standpunt: Waar sta ik? (ik lijk in de lucht te vliegen, een niet erg aannemelijke positie, ik kan me er moeilijker in verplaatsen, dus…

40 een (te) hoog standpunt is niet erg ‘immersive’

41 Bepaal dus het standpunt, de positie van de gebruiker/toeschouwer

42 Technieken om ruimte te suggereren:
verkleinen overlappen (kijkdooseffect, coulisseneffect, afsnijden, repoussoir = donker voorwerp in de voorgrond ) verkorten atmosferisch (kleur) licht-donker, schaduw vervagen of minder detail (blur) perspectief Evt. prints geven van de 7 technieken in combinatie met de vervolgopdracht.

43 Check: www.porliniers.com (perspectief van de gebruiker, stijl/sfeer)
(virtuele tour in het Louvre) (niet interactief, wel werelden in werelden, mooie overgangen) pauze daarna ppt 2


Download ppt "R U I M T E I N 2D immersive space 1."

Verwante presentaties


Ads door Google