Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené Claessens Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Postgraduaat ‘Adventure Education’ Ervaringsleren in buitenactiviteiten
“A mind that is stretched by a new experience can never go back to its old dimension” Sir Wendell Holmes
2
Samenwerking KHLim, departement Sociaal-Agogisch Werk
Nature [Outdoor Training & Education] Outward Bound België Johan Hovelynck
3
Adventure Education: competenties in het werkveld
“hard skills” “soft organisatie-vaardigheden
4
Focus van de opleiding ‘Adventure Education’
groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren “hard skills” organisatie-vaardigheden
5
Doelstelling Kennis en inzicht verwerven in het ervaringsgericht leren a.h.v. avontuurlijke outdoor-activiteiten Kennis en inzicht verwerven om een project van Adventure Education met agogische en/of therapeutische doelen te organiseren, plannen, begeleiden en evalueren
6
Postgraduaat Adventure Education: competentieschema
groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren begeleidingsethiek programmaorganisatie milieu & ecologie veiligheidsmanagement
7
Postgraduaat ‘Adventure Education’: competentieschema
Blokken 1 tot en met 3 zijn gericht op het verwerven van voorgenoemde competenties. Blok 4 is gericht op het demonstreren van deze competenties “Experience is not what happens to you, it is wat you do with what happens to you” Aldous Huxley
8
Doelstelling op 3 niveaus
Persoonlijk leertraject (hefboom voor professionele effectiviteit) Processen in groep Maatschappelijk en ethisch verantwoord; veilig en ontwikkelingsgericht De opleiding richt zich niet op het verwerven van sporttechnische vaardigheden!
9
Opbouw van de opleiding
Blok 1: Ervaringsgericht begeleiden van groepen (3/10/11 – 17/02/12) Blok 2: Methodiek (06/03/12 – 23/06/12) Blok 3: Organisatie (21/09/12 – 08/12/12) Blok 4: Project (25/01/13 – 15/06/13) spreiding over 2 academiejaren, 3 kalenderjaren 25 studiepunten
10
Blok 1: ervaringsgericht begeleiden
groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren Intensieve ervaringsvijfdaagse van 17 t.e.m. 21oktober 2011
11
Blok 1: ervaringsgericht begeleiden
Actief als deelnemer kennismaken met Adventure Education als middel tot persoonlijke en relationele ontwikkeling (en alle aspecten die daarmee verband houden) Bewust worden van processen de zich in een groep afspelen, welke rol men daarin zelf speelt en op welke manier men ze kan beïnvloeden Het vormen van een leergroep en stilstaan bij individuele leervragen
12
Blok 2: methodiek groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren
13
Blok 2: methodiek Het inhoudelijke ‘design’ van een Adventure Education-programma In eigen groep actief aan de slag gaan met methodische aspecten van begeleiden Hoe dit concreet invullen met verschillende doelgroepen en verschillende doelstellingen
14
Blok 3: organisatie begeleidingsethiek programmaorganisatie
milieu & ecologie veiligheidsmanagement groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren faciliteren
15
Blok 3: programma-organisatie
Organisatorische vaardigheden veiligheidsmanagement milieu en ecologie Het wettelijke kader en de concrete maatregelen
16
Blok 4: project begeleidingsethiek programmaorganisatie
milieu & ecologie veiligheidsmanagement groeps- ontwikkeling ervarings- leren faciliteren
17
Blok 4: project In twee- of drietallen
Zelfstandig een Adventure Education-project uittekenen en begeleiden Intervisies: evaluaties en bijsturing Projectpresentatie: uitgevoerd project aan medestudenten en externe geïnteresseerden voorstellen
18
Methodiek Verschillende methodieken
werkvorm sluit telkens aan bij de doelstelling van de verschillende onderdelen Ervaringsgerichte begeleiding Groepsdynamische processen Theoretische kaders Doe-colleges en hoorcolleges, intervisie …
19
Literatuur Teksten per module (verwerking in ZSO):
vooral artikels vooral Nederlandstalig te lezen! Aanbevolen literatuur vooral boeken in Nederlands, Engels, Duits voor wie meer wil weten… Vaktijdschriften verwijzing voor wie in het vak verder wil
20
Begeleiding en stuurgroep
Benjamin Gérard Gust Hermans Johan Hovelynck Karine Vermeylen Gastdocenten: Joris Piot, Luk Peeters Dirk De Vilder Elke Gybels
21
Doelgroep: voorwaarden
Minimaal een diploma professionele bachelor in sociaal-agogisch werk, gezondheidszorg of onderwijs Werkzaam in hulpverleningssector, orthopedagogische setting, gezondheidssector, Adventure Education, socio-culturele sector, onderwijs, politionele of justitiële sector of bijzondere jeugdzorg EHBO-attest (bij eind van de opleiding) en medische geschiktheid
22
Praktisch Van 19 september 2011 tot en met 15 juni 2013
30 opleidingsdagen (week- en zaterdagen) residentiële vijfdaagse 17 tot 21/10/11 25 studiepunten 1900 Euro (prijs nog even onder voorbehoud) CC Casino te Meulenberg (Houthalen) Module 1 en 2 zijn op aanvraag apart te volgen
23
Informatie en inschrijven
Contactpersonen: Elke Gybels – Gust Hermans 011/ of 0478/ (Elke) Inschrijvingen: Campus Diepenbeek, Agoralaan, gebouw B Opleidingscheques: 2 keer 250 euro
24
Inschrijven Op werkdagen tussen 9-12u en 13-16.30u: Op zaterdagen:
van 29 juni tot 8 juli en van 16 augustus tot 16 september 2011 Op zaterdagen: 10 september van 9u tot 13u (infodagen) 20 en 27 augustus en 3 september van 9 tot 12u
25
Inschrijven: wat neem je mee?
een kopie van je identiteitskaart (recto-verso) een kopie van je diploma hoger onderwijs een overzicht van je loopbaan na het secundair onderwijs (curriculum vitae) studiegeld wordt betaald met bancontact - volledig bedrag of indien niet mogelijk het minimumbedrag € 250 indien de opleiding betaald wordt door de werkgever, ontvangt de student een overschrijving die hij aan zijn werkgever bezorgd
26
Meer informatie via www.khlim.be/adventureeducation
Voorinschrijven Via / toekomstige student / on-line inschrijven. Registratienummer afprinten en meenemen naar Diepenbeek voor de definitieve inschrijving vanaf 29 juni 2011. Meer informatie via
27
Vragen en/of bedenkingen?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.