De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

GGD West-Brabant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "GGD West-Brabant."— Transcript van de presentatie:

1 GGD West-Brabant

2 PEDICULUS HUMANUS CAPITIS

3 Hoofdluis

4 Programma Introductie Aanleiding nieuwe werkwijze: hoofdluiswerkgroep
Achtergrondinformatie Behandeling Quiz Taken en verwachtingen van de werkgroepleden Het stappenplan voor de controle Aandacht voor privacy Praktisch oefenen Vragen Afsluiting

5 Aanleiding nieuwe werkwijze
Iedereen kan het krijgen Verantwoordelijkheid van: Ouders Opvoeding, vorming en verzorging School Aanvullende stimulerende en bewakende rol Verantwoordelijk voor leefklimaat op school GGD West-Brabant Advisering

6 Wat is hoofdluis Een luis is een parasiet van 2mm groot
heeft een gastheer nodig om te overleven haalt voedsel uit mensenbloed gedijt bij lichaamstemperatuur van de mens legt 6-8 eitjes/neetjes per dag

7 Wat is een neet? Een neet is een luizen-ei
zit vastgekleefd aan de haren is vaak dicht bij de hoofdhuid gelegen lijkt op roos komt uit na 7-10 dagen kan 6 dagen overleven buiten de hoofdhuid

8 Ontwikkelstadia Ontwikkelingsproces
Hoofdluis ei(neet) jonge luis volwassen luis ei _________________________________________________ Tijd in dagen Ontwikkelingsproces Volwassen luis legt 8 eitjes per dag Hoofdluis leeft 42 dagen -10 dagen volwassen worden = 32 dagen Vruchtbare dagen: 32 x 8 = 256 eitjes Ei (neet) kan 6 dagen buiten hoofdhuid overleven

9 Hoe kom je aan luizen Besmetting via hoofden, jassen, kammen
Luizen zijn overlopers Iedereen kan besmet worden Een luis heeft de voorkeur voor schoon haar Taboe doorbreken

10 Signaleren en voorkomen
Jeuk is een signaal voor hoofdluis Gebruik van de stofkam Er zijn geen preventieve maatregelen Vermeerdering kun je voorkomen door wekelijks te controleren met de stofkam

11 Behandelen zonder bestrijdingsmiddelen
Het advies: kammen! De stofkam, verwijdert alleen luizen De Netenkam, verwijdert luizen en neten

12 Quiz

13 Wat is het goede antwoord?
Hoofdluisquiz Wat is het goede antwoord? Test uw kennis!

14 Luizen voelen zich het beste thuis:
A Op een vuil hoofd. B Op een kinderhoofd. C Op elk hoofd; onder de pony, achter de oren, op de kruin en in de nek.

15 Luizen voelen zich het beste thuis:
C Op elk hoofd; onder de pony, achter de oren, op de kruin en in de nek.

16 Het verschil tussen roos en neten kun je als volgt zien:
A Roosschilfers laten los, neten niet. B Neten zijn ca. 2 x zo groot als roosschilfers. C Neten zijn zwart, roos is wit.

17 Het verschil tussen roos en neten kun je als volgt zien:
A Roosschilfers laten los, neten niet.

18 Het ei van een hoofdluis komt gewoonlijk uit in:
A dagen. B dagen. C dagen.

19 Het ei van een hoofdluis komt gewoonlijk uit in:
A dagen.

20 Een jonge luis wordt volwassen in:
A 5-7 dagen. B dagen. C dagen.

21 Een jonge luis wordt volwassen in:
B dagen.

22 Als je hoofdluis hebt, kun je het beste:
A Het haar met een netenkam kammen. B De luizen behandelen met een bestrijdingsmiddel en daarna met een stofkam of netenkam kammen. C Het haar met water en azijn uitspoelen.

23 Als je hoofdluis hebt, kun je het beste:
A Het haar met een netenkam kammen.

24 Met een stofkam kun je: A Luizen uit je haren kammen.
B Luizen en neten uit je haar kammen. C Luizen, neten en uitwerpselen van luizen uit je haar kammen.

25 Met een stofkam kun je: A Luizen uit je haren kammen.

26 Met een netenkam kun je:
A Luizen uit je haar kammen. B Luizen en neten uit je haar kammen. C Luizen, neten en uitwerpselen van luizen uit je haar kammen.

27 Met een netenkam kun je:
B Luizen en neten uit je haar kammen.

28 Einde quiz

29 Taken en verwachtingen van de werkgroepleden
Systematisch controleren na iedere vakantie Signaleren van hoofdluis, neten Noteren van de bevindingen Volgen van instructie door GGD Omgaan met privacy

30 Taken en verwachtingen van de coördinator
Volgen van instructie door GGD Organiseren van de controles Voldoende kennis hebben m.b.t. hoofdluis en de behandeling ervan Ouders van de werkgroep kunnen motiveren en aanspreekpunt zijn Sociale vaardigheden Omgaan met weerstand en doorverwijzen Verzamelen van de bevindingen Informeren van de leerkracht

31 Privacy Geen resultaten benoemen aan kinderen.
De coördinator is aanspreekpunt voor ouders die informatie willen over de behandeling van hoofdluis. Secuur opbergen van de luizenmap.

32 Einde


Download ppt "GGD West-Brabant."

Verwante presentaties


Ads door Google