De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen"— Transcript van de presentatie:

1 Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen
Peter Lubbers Geert Krijbolder

2 Hoe past de docent zijn lesprogramma aan op een dyslectische leerling?
Wat is dyslexie Hypothese Hoe past de docent zijn lesprogramma aan op een dyslectische leerling?

3 Wat is dyslexie? Waar komt de term dyslexie vandaan? Hoe krijgt iemand dyslexie? Is dyslexie blijvend of geneesbaar?

4 Hersenen Fonologische en auditieve informatie Electrode Hersenstam
Oogbeweging Testosteron

5

6 Taal van herkomst Engeland Versus Italië

7 Taaldenkers versus beelddenkers

8 Twee scenario's Diagnose bekend Nog geen diagnose gesteld
Signaleren in de klas Twee scenario's Diagnose bekend Nog geen diagnose gesteld

9 Dyslexie protocol Aantonen Algemene begeleiding Speciale begeleiding

10 Hoe ziet het eruit voor een dyslect

11 Hier een aantal voorbeelden

12 Je zou misschien denken dat deze voorbeelden duiden op een visuele afwijking
Dit is niet het geval, bij een ogentest komt het probleem niet naar voren

13 Er worden zes soorten dyslexie onderscheiden
Dyslexie soorten Er worden zes soorten dyslexie onderscheiden

14 Hoe ga je hiermee om in de les
Een dyslectische leerling Heeft meer tijd nodig om nieuwe informatie op te nemen. Het probleem is steeds het tekort aan tijd bij het lezen van teksten, het ontvangen van instructies, het overschrijven, het maken van examens Extra tijd Geef extra tijd bij klassikaal werk en zet hen eventueel in een aparte ruimte (bijv. bij tekst verklaren, examens, toetsen, enz.), Geef bij een thuisopdracht geen extra tijd. De leerling moet dan maar harder werken Geef huiswerk op voor de komende 14 dagen Traagheid De leerling reageert langzaam op klassikaal gestelde vragen Maak het bord niet te snel schoon Deel goed leesbare kopieën uit, laat voor dyslectische leerlingen de aantekeningen kopiëren

15 Problemen met de spelling
Bijna alle dyslectici hebben problemen met de spelling Schrijven in korte zinnen Dyslectici drukken zich moeilijk uit op papier. Accepteer en stimuleer het schrijven in korte zinnen Faalangst en demotivatie Door hun beperking kunnen dyslectische leerlingen faalangstig en gedemotiveerd raken Negatieve ervaringen voorkomen Voorkom zoveel mogelijk nieuwe negatieve ervaringen. laat de leerling niet hardop lezen tijdens de les, maar laat hen de inhoud met eigen woorden weergeven

16 Gevoelig voor storingen en rommeligheid
Dyslectische leerlingen zijn gevoelig voor storingen en rommeligheid. Zet ze daarom in de klas vooraan, zorg voor zo min mogelijk afleiding Structuur Houd de les gestructureerd, wees "to the point", wijd niet uit, geef korte opdrachten, houd de lijn van de les vast Flexibiliseren Maak bij de beoordeling verschil tussen inzichtfouten en andere fouten, zoals niet op tijd klaar zijn en spellingfouten Inprenten Inprenten is van groot belang. Hiervoor zijn diverse methoden te gebruiken, bijv. computerprogramma's

17 Als luisteren en schrijven niet samen gaan
Als bij dyslectici het parallelle proces van luisteren en schrijven een probleem vormt, is het kopiëren van de aantekeningen een eenvoudige oplossing Boek/ band Studieboeken en leesboeken zijn ook op ingesproken band verkrijgbaar. Dit kan tot betere leesresultaten leiden en tot een beter begrip van de tekst, doordat het technisch lezen minder moeite kost Faciliteiten Maak de leerlingen duidelijk, dat de geboden faciliteiten noodzakelijk zijn om tot optimale prestaties te komen Meerkeuzevragen Meerkeuzevragen blijken een zeer moeilijk te nemen hindernis voor dyslectische leerlingen en dienen daarom zoveel mogelijk vermeden te worden

18 Dyslectici hebben vaak een forse "handicap" ten opzichte van hun niet-dyslectische medeleerlingen.
Juist daarom zijn ze gebaat bij een positieve en motiverende benadering Natuurlijk verdwijnt de handicap niet met deze benadering, maar een aanpak in de zin van "samen kijken hoe we er het beste mee kunnen omgaan" en "jouw probleem is ook mijn probleem", werkt beslist beter dan hen voortdurend op dezelfde fouten te wijzen.

19 Kurzweil 3000 en andere hulpmiddelen
Er zijn hulpmiddelen beschikbaar voor het ondersteunen van dyslexie

20 kijkwijzer beeldende kunst

21 Thousand, 2007 Philip Lorca diCorsia

22 1. Wat zien we? Is het werk figuratief of abstract, beschrijf wat je ziet?

23 1. Wat zien we? Is het figuratief of abstract beschrijf wat je ziet?

24 2. Wat zien we. Welke beeldaspecten vallen op
2. Wat zien we? Welke beeldaspecten vallen op? Kleurgebruik, compositie, beweging, etc

25 3. Wat zien we. Word onze aandacht getrokken naar een bepaald punt
3. Wat zien we? Word onze aandacht getrokken naar een bepaald punt? Hoe en/of waardoor?

26 4. Werkwijze? Hoe heeft de kunstenaar zijn technieken en materialen gebruikt?

27 Werk : Thousand, 2007 Fotograaf : Philip Lorca diCorsia, 1951 1000 reproducties van polaroid’s Polaroid’s vanuit 25 jaar privé en werk Alle reproducties tegen elkaar gezet op lange metalen profiel Metalen profiel is op ooghoogte gemonteerd Extra geplaatste wanden in museum

28


Download ppt "Dyslexie handleiding Voor docenten Geschreven door: Tom Harmsen"

Verwante presentaties


Ads door Google