De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

emotionele bankrekening

Verwante presentaties


Presentatie over: "emotionele bankrekening"— Transcript van de presentatie:

1 emotionele bankrekening
Het managen van de emotionele bankrekening Michiel Louweret & Nicoline Mulder

2 Wat is de emotionele bankrekening?
Een ongrijpbare financiele rekening Een balans die regelmatig doorslaat Een symbool voor de verhouding tussen projectmanager en opdrachtgever Eén van Covey’s zeven (acht) eigenschappen van effectief leiderschap Ligt het concept kort toe. Opnemen en storten. Als de bankrekening niet in balans is, dan is de verhouding verstoort.

3 Wat zegt Covey? Wees proactief Begin met het einde voor ogen
Begin bij het begin Denk in termen van winnen/winnen Probeer eerst te begrijpen ... dan begrepen te worden Werk vanuit synergie Houd de zaag scherp Luister naar je ‘inner voice’ en inspireer anderen dat ook te doen

4 Je zal maar projectmanager zijn...
Kijk eens naar het volgende videofragment en vraag je af: “Welke invloed heeft (het saldo van) de emotionele bankrekening op gedrag?”

5 Hoe gaat dat: managen van een emotionele bankrekening?
Niets doen = accepteren dat het loopt zoals het loopt De opdrachtgever veranderen (als u naast projectmanager ook psycholoog bent en veel tijd over heeft) De relatie beïnvloeden

6 Wie beheert de emotionele bankrekening tussen opdrachtgever en projectmanager?
De opdrachtgever: heeft wel meer te doen dan te investeren in een projectmanager Blijft over: de projectmanager! Waarom wordt iemand opdrachtgever?

7 Doelgericht investeren…
inspirerend loyaal vasthoudend flexibel resultaatgericht procedureel ondernemend zekerheid zoekend mensgericht inhoudelijk

8 Wat voor een opdrachtgever heb je?
Ondernemend Laat de rekening makkelijk fluctueren Neemt vol zekerheid grote ‘bedragen’ op; ook als dat rood staan betekent Stort ook grote ‘bedragen’ ineens weer terug Zekerheid zoekend Spaart periodiek met een vast bedrag Wil voldoende saldo zien voordat hij (of jij) opneemt Houd zorgvuldig de balans in de gaten

9 Hoe merk je dat? Ondernemend Heeft visie en let op de BusinessCase
Vertrouwt op de professionaliteit van zijn projectmanager Neemt risico’s, maar ziet ook kansen Delegeert makkelijk en snel Zekerheid zoekend Besluit zorgvuldig Hecht aan evaluaties Vetrouwt zijn projectmanager èn vraagt een second opinion Plant, delegeert, checkt en besluit

10 Wat te doen bij zo’n opdrachtgever?
Ondernemend Geef hem jouw vertrouwen èn benoem de risico’s die hij neemt Houd de voortvarend-heid van de opdracht-gever vast èn bewaak wanneer het project toe is aan rust Zekerheid zoekend Breng structuur èn houd vaart Benoem de risico’s die hij ziet èn geef preventieve en gevolgbeperkende maatregelen aan

11 De vijf grootste stijgers en dalers
Afspraken nakomen Duidelijk zijn Begrijpen voordat je begrepen wilt worden Zijn kwaliteiten gebruiken Zijn zwaktes compenseren Dalers Besluiten afdwingen Vooral over de inhoud praten Vooral praten (en niet luisteren) Zijn kwaliteiten inperken Zijn zwaktes zichtbaar maken

12 Je zal maar projectmanager zijn...
... met een zelfverzekerde opdrachtgever.

13 Heel veel succes met het managen van uw emotionele bankrekening!
Dank voor uw aandacht! Heel veel succes met het managen van uw emotionele bankrekening!


Download ppt "emotionele bankrekening"

Verwante presentaties


Ads door Google