De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business

Verwante presentaties


Presentatie over: "HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business"— Transcript van de presentatie:

1 HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business
Loopbaanmanagement en een veranderende organisatiecontext HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business Personnel Managers Club Prof. dr. Dirk Buyens

2 → External: Employer Branding → Internal: HR transformation
It takes two to tango → External: Employer Branding → Internal: HR transformation NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

3 Employer Branding gedefinieerd:
E.B. omvat het communiceren van de identiteit, waarden, systemen, het beleid en initiatieven van een bedrijf om op deze wijze medewerkers aan te trekken, te motiveren en te behouden. Ralf Wilden, 2006

4 Oorsprong 1990: “Employer branding” gelanceerd door Simon Barrow
Algemeen idee: Het introduceren van een aantal Marketing/Branding concepten binnen HR Nadruk werd gelegd op de “tewerkstellingservaring in zijn geheel” Segmentatie Targeting Leidde tot “umbrella branding” concept dat vertaald werd in “The employer brand wheel”

5 The employer brand “wheel”
Vision and leadership Fairness and cooperation Corporate personality External reputation Working environment Policies and values Communication Recruitment and induction Development Performance management Reward system Post-employment 1 2 3 4 5

6 Het employer branding proces
Be recognised Be believed Be personalised Be remembered

7 Hoe een E.B. uitbouwen? 5 stappen Ken je organisatie
Waarin zijn we anders? Reverse socialisation 2. Aligneer je “brand promise” met wat je aan je klant belooft en leid hieruit je EVP af Kan ik mijn “merk” aan mijn eigen medewerkers verkopen?

8 Hoe een E.B. uitbouwen? 3. Ontwikkel meetinstrumenten om te meten of je je “brand promise” waar maakt Attitude/cultuur vragenlijsten Turnover ratio’s Exit interview data 4. Aligneer je “medewerkers gedrag” om je brand promise te ondersteunen en te versterken Welk positief gedrag ondersteunt mijn brand? Welk negatief gedrag ondermijnt mijn brand? 5. Voer uit & meet In welke mate veranderen je recruitment metrices? Hoe lopen de Employee Referral programmes (ERP’s)?

9 Employee value proposition: Hoe & wat communiceer ik hieromtrent?
“give” ↔ “get” De kern = Het evenwicht tussen wat je medewerker terugkrijgt van zijn werkgever in ruil voor zijn/haar performantie in de job Hoe & wat communiceer ik hieromtrent?

10 Sterke employer brands worden gekenmerkt door
Insight zowel rationeel als emotioneel begrijp wat soort mensen je zoekt begrijp waar die mensen hun ‘bezetenheid’ halen begrijp hoe de externe wereld naar u kijkt begrijp wat u bijzonder maakt Clarity Distinctiveness Vermijd generiek taalgebruik Distinctief zijn kan zowel door beeld- als woordgebruik 4. Consistency NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

11 “If you want to be a comedian, don’t tell people you’re funny,
... make them laugh” NOTES: 

12 Waarom E.B. als noodzaak? Generational change Consumers of work Market place for talent Social media Brand loyalty (Schuman & Sartan, 2009)

13 The most important brand in most people’s lives
is not a product or service It’s their employer brand NOTES:  (R. Mosley)

14 Conclusie: the brand engagement model
Context Clarity Relevance Rational understanding THINK Leadership Dramatisation Involvement FEEL Emotional engagement DO Commitment behaviour change Substantiation Consistency Continuity

15 Conclusie Ken het product dat je verkoopt Ken de psyche van de koper
Denk creatief na over het kanaal en de fit met je organisatie Laat je “creatieven” de “smell of the place” proeven en vergeet je eigen mensen niet als input NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

16 Model for HR Transformation
1 BUSINESS CONTEXT (why) 4 HR-ACCOUNT-ABILITY (who) 2 OUTCOMES (what) 3 HR REDESIGN (how) NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

17 Common pitfalls (derailers to watch out for)
Action before rationale HR in isolation HR in increments HR by individual fiat Placing HR structure before business strategy Efficiency equals tranformation NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

18 Road map for enhancing HR practices
PROCESS: Ways to improve or reengineer HR practices ALIGN INTEGRATE INNOVATE Categories of HR practices CONTENT: PEOPLE PERFORMANCE COMMUNICATION WORK NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

19 COMPETENCE X COMMITMENT X CONTRIBUTION
TALENT = COMPETENCE X COMMITMENT X CONTRIBUTION NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

20 Evolution of HR roles LATE 1990s LATE 2000s EVOLUTION OF THINKING
Employee Champion Employee Advocate (EA) Human Capital (HC) Developer Employees are increasingly critical to the success of organisations. EA focuses on today’s employee HC developer focuses on how employees prepare for the future. Administrative Expert Functional Expert HR practices are central to HR value. Some HR practices are delivered through administrative efficiency (such as technology), and others through policies, menus, and interventions, expanding the functional expert role. Change Agent Strategic Partner Being a strategic partner has multiple dimensions: business expert, change agent, knowledge manager, and consultant. Being a change agent represents only part of the strategic partner role. The view has expanded to encompass the dimensions once attributed to either the strategic partner or the change agent roles. Leader The sum of the first four roles equals leadership, but being an HR leader also has implications for leading the HR function, integrating work of other functions, ensuring corporate governance, and monitoring the HR community. NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

21 OPERA-TIONAL EXECUTOR CUTURE & CHANGE STEWARD TALENT MGR/ORG DESIGNER
Key attributes of HR BUSINESS CREDIBLE ACTIVIST OPERA-TIONAL EXECUTOR BUSINESS ALLY CUTURE & CHANGE STEWARD STRATEGY ARCHI-TECT TALENT MGR/ORG DESIGNER Organisation capabilities Systems & processes Relationships PEOPLE HR PROFESSIONALISM NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

22 In the end it is better to get HR at the Board table than on the table
NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens

23 Thank you! NOTITIES:  Prof Dr Dirk Buyens


Download ppt "HR, Brand Yourself: maturiteit en positie ten opzichte van de business"

Verwante presentaties


Ads door Google