De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites

Verwante presentaties


Presentatie over: "De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites"— Transcript van de presentatie:

1 De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites

2

3 Elk medium zijn eigen, specifieke functie
Het medialandschap is volop in beweging: oude en nieuwe media, traditionele en minder traditionele. Dagbladen worden continu uitgedaagd om de lezer op uitgekiende wijze te servicen. Het gedrag van de lezer is ook veranderd: van monotasking naar multitasking. Dagbladen bieden via internet 24 uur – zeven dagen per week actuele informatie. Dit informatiekanaal heeft zijn eigen specifieke plaats binnen het medialandschap veroverd. Zo blijkt ook weer uit recente SRIR data.

4 De dagbladsites

5 Bereikcijfers dagbladsites over Q1 2010
STIR meet zo’n 500 websites, waaronder alle dagbladportals. STIR Webmeter is dé currency voor bereik van de aangesloten websites. Sinds 2007 zijn alle dagbladsites aangesloten bij STIR. STIR meet internetgedrag thuis, op ‘t werk en elders. Meting door panel van respondenten (13+).

6 De uitkomsten: het gemiddeld maand- bereik onder 13+ in vergelijking met eerdere jaren
Q1 2007 Gemiddeld maandbereik 45,8% Gemiddeld maandbereik 33,8% Q1 2008 Q1 2009 Q1 2010 Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld bereik absoluut Gemiddeld maandbereik 49,6% Gemiddeld maandbereik 50,2% Gemiddeld aantal bezoeken: 13 Gemiddeld aantal bezoeken: 16 Gemiddeld aantal bezoeken 19 Gemiddeld aantal bezoeken: 20 De bezoekfrequentie groeit.

7 Dus: websites van dagbladen zijn volwassen geworden
Maandelijks trekken dagbladsites 6,9 miljoen Nederlanders van jaar en ouder. Dat is een bereik van ruim 50%. Het totaal aantal bezoeken was maandelijks 136 miljoen! Het gemiddeld aantal visits per maand ligt op 20. Zie voor de uitkomsten over diverse doelgroepen de volgende dia’s… Wist u dat één op de vijf lezers zowel de print als de online versie van een krant leest?

8 De resultaten naar geslacht (maandbereik)
Het maandelijks bereik onder mannen komt uit op 55%.

9 De resultaten naar leeftijd (maandbereik)
Een hoog bereik onder bezoekers tussen de 20 en 49 jaar: een stabiel beeld. Een sterk groeiende groep senioren.

10 50-plussers en internet De grootste groei van online dagbladlezers blijken de senioren te zijn. Steeds meer personen van 50+ beschikken over internet, namelijk 72% in Dat was een jaar eerder nog 68%. Belangrijke aanschafreden was toen het onderhouden van het contact met (klein) kinderen via . Dat deze nieuwe media verrassend veel gebruikt en hoog gewaardeerd worden, blijkt ook uit een onderzoek onder 55-plussers van Synovate onder bezoekers van Seniorweb. 84% van deze Seniorwebbezoekers besteedt wekelijks de meeste tijd aan computeren. Televisie kijken (44%) of een goed boek lezen (33%) hebben het qua favoriete tijdsbesteding van de computer verloren. Bovendien kijkt 65% liever een maand lang geen televisie dan dat de computer met internet het huis uit moet… Internet is bij senioren ingeburgerd

11 De resultaten naar welstand (maandbereik)
Zes van de tien bezoekers zijn hoogwelstandig

12 De resultaten naar opleiding (maandbereik)
Vooral hoogopgeleide personen bezoeken een krantenwebsite.

13 En de gegevens over hen die de dagelijkse boodschappen halen
En de gegevens over hen die de dagelijkse boodschappen halen? (maandbereik) Dagbladportals zijn voor boodschappers belangrijke informatiekanalen.

14 Het bereik naar Nielsen district (maandbereik)
2007 2008 2009 2010 Regio: 3 grote steden 33 44 47 46 Regio: overig west excl. 3 grote steden + randgemeenten 35 45 50 51 Regio: Noord 49 Regio: Oost 31 48 Regio: Zuid 34 Regio: Randgemeenten 36 Gemiddeld Nederland Het bereik van de dagbladportals in de drie grote steden is aan de lage kant in vergelijking met de rest van Nederland. Dit wordt mede in de hand gewerkt door de diversiteit van de bevolking.

15 Gemiddeld aantal pagina’s per bezoek
Het gemiddeld aantal pagina’s dat per visit bezocht wordt ligt al jaren op 4 à 5. In de eerste drie maanden van 2010 is het gemiddelde 4,7 pagina’s. Jongeren bekijken naar verhouding het minst aantal pagina’s. 50 plussers en laagopgeleiden bekijken verhoudingsgewijs de meeste. Websites van dagbladen zijn een perfecte aanvulling op de papieren krant. Er is geen sprake van kannibalisme.

16 Hoe vaak worden de websites van dagbladen per maand bezocht?
2007 2008 2009 2010 Allen 13+ 13,0 16,0 19,3 19,6 Mannen 14,1 18,5 22,3 22,7 Vrouwen 11,8 12,9 15,8 13-19 jr 9,4 10,2 12,0 11,9 20-34 jr 11,2 14,0 19,1 18,2 35-49 jr 13,8 17,5 20,5 21,8 50-64 jr 15,1 21,2 20,9 65 jr e.o. 15,3 16,5 16,4 19,8 Steeds vaker worden de websites bezocht: van 14 keer in 2007, naar 17 keer in 2008 en in het eerste kwartaal van is de frequentie opgelopen tot 20 keer!

17 En gemeten naar welstand, opleiding en boodschappers?
2007 2008 2009 2010 Allen 13+ 13,0 16,0 19,3 19,6 Welstand hoog 12,7 16,6 19,9 20,6 Welstand laag 13,4 15,4 18,7 18,8 Opleiding hoog 12,1 15,6 20,1 20,0 Opleiding medium 15,2 16,2 19,8 Opleiding laag 15,8 16,4 18,1 18,0 Boodschappers jr 12,3 15,0 18,6 19,7 Boodschappers met kind < 17 jr. 11,7 12,8 17,9 Bezoekfrequentie hoogwelstandigen is in de afgelopen jaren duidelijk gestegen.

18 Samenvattend Het maandelijkse bereik van dagbladsites in het eerste kwartaal van 2010:
Dagbladsites trekken met name mannen, van jaar, in de hogere welstandsklasse. De gemiddelde bezoeker is bovendien goed opgeleid.

19 Meer weten? Neem contact op met de afdeling onderzoek van Cebuco adres: Bellen kan natuurlijk ook: * Erik Grimm 020 – * Marlene Blonk


Download ppt "De marketingorganisatie van de Nederlandse dagbladen en hun sites"

Verwante presentaties


Ads door Google