De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Let’s get started Marketing? Marketing!

Verwante presentaties


Presentatie over: "Let’s get started Marketing? Marketing!"— Transcript van de presentatie:

1 Let’s get started Marketing? Marketing!
CREATIVE MARKETING Hoorcollege 2, jaar 1, Herfst september 2009 Let’s get started Marketing? Marketing!

2 Marketing is overal

3 De musical 3

4 Boeken 9e editie maar 7e editie mag ook

5 Wat is marketing Te veel definities
Marketing zou veel meer een manier van denken moeten zijn

6 Enkele basisbegrippen echter wel belangrijk
Die kun je heel goed lezen in het boek Kotler himself vindt er ook wat van

7 Marketing Marketing is overal Het is eigenlijk een manier van denken

8 Marketing Marketing is het product Kruip in de huid van
Maak je klant verslaafd

9 Ken je klant/doelgroep

10 Consumentengedrag Lidia flickr

11 Wie koopt wat voor nieuwe producten?
Een nieuw product wordt eerst door een klein aantal mensen opgepikt Grotere groepen volgen daarna Welke mensen als eerste kopen hangt af van het product en kenmerken van de koper Figuur 7.8 Classificatie van consumenten naar de snelheid waarmee zij nieuwe producten adopteren

12 Factoren van invloed op gedrag
Figuur 7.2 Factoren die het gedrag beïnvloeden

13 Sociaal en cultureel

14 Persoonlijke kenmerken zijn hetzelfde maar...
Erwin 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal 2 weken een vriendin Diederik 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Geen vriendin Jordan 16 jaar Jongen 4 havo Maastricht-zuid Gezin: 2x modaal Half jaar een vriendin YoungMentality © Motivaction

15 YoungMentality © Motivaction

16 Leeffase en life-events
1e vriend(innet)je op jezelf wonen trouwen huis kopen school studie werk pensioen 1e biertje/blowtje start carrière auto kindjes lekker naar Spanje verhuizen

17 behoeften, kenmerken of gedrag
Marktsegmentatie Indelen van consumenten in duidelijk onderscheiden groepen met gelijksoortige behoeften, kenmerken of gedrag

18 POPULATIE (totale markt)

19 segment 1 segment 2 segment 3 segment 4

20 Segmenteren op: Leeftijd
ouder jonger

21 Segmenteren op: Etniciteit
Aziatisch Europees

22 Segmenteren op: Geslacht
man vrouw

23 Segmenteren op: Baardgroei
niet wel

24 Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk?
Profiel bepalen jonger Wat hebben individuen in hetzelfde segment gemeenschappelijk? Aziatisch vrouw

25 Keuze van de doelgroep

26 Voldoende omvang!

27 Positionering Realiseren van een (relatieve) positie van een organisatie, merk of product ten opzichte van concurrenten in de perceptie van consumenten

28 Positioneren Wat is het? Waarom belangrijk? Voorbeelden
En als het niet goed gaat?

29 een plek in het hoofd en het hart van mensen
Bij positioneren gaat het om het verwezenlijken van een mentale plaats, een zogenaamde breinpositie. Anders gezegd: een plek in het hoofd en het hart van mensen

30 Waarom? Teveel keuze Onderscheiden is belangrijker dan ooit
Positioneren en zoeken naar onderscheidende voordelen is nodig om het voor de consument makkelijker te maken juist voor jou te kiezen

31

32

33 

34

35 U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn
U hoeft daarbij niet altijd de beste of de grootste te zijn. De slogan van Avis (We are number two. We try harder) heeft hun geen windeieren gelegd. “Service met een glimlach” heeft zijn langste tijd gehad.

36

37

38

39

40

41 Meer informatie

42 Opdracht Meenemen naar je werkcollege volgende week
Definieer de positionering en de doelmarkten van Coca Cola, Pepsi Cola, Red Bull en Dubbelfris En wat is dit voor Twix, Kitkat, Bounty, Mars, Lion? Celebrities worden vaak gebruikt in reclame en advertising. Zoek 5 voorbeelden en ga na welke waarde de persoonlijkheid toevoegt aan het merk

43 Vragen? Deze presentatie is te downloaden via startpagina.cmd.hro.nl en dan vakgroep Creative Marketing Succes!


Download ppt "Let’s get started Marketing? Marketing!"

Verwante presentaties


Ads door Google