De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

E-participatie Leren werken met de nieuwe site

Verwante presentaties


Presentatie over: "E-participatie Leren werken met de nieuwe site"— Transcript van de presentatie:

1 E-participatie 28.02.2013 Leren werken met de nieuwe site
Sabine De Meulder en Elke Van de Mosselaer

2 Vier fasen online participatieproces
VOORBEREIDING Bepaal je inhoud en doelstelling Wat wil je te weten komen? Welke info heb je nodig en waar ga je die halen? Hoe past je online luik in het hele proces? Leg dit uit op de site. Hoe en wanneer ga je terugkoppelen naar burgers? Wanneer en hoe lang gaat je project online? Maak afspraken. Reserveer voldoende tijd voor de invoer van je gegevens. 2. PROMOTIE Zorg voor een goede promotie 3. OPVOLGEN en MODEREREN Volg dagelijks je forum en reageer op concrete vragen (vragen over – niet vragen bij). Voorbeeld Kievitplein (info gebouwen). 4. EVALUATIE Wat is de toon? Gaan mensen in dialoog? Komen er nieuwe voorstellen? Zie je dezelfde mensen terugkeren? (verzamel dit op 2 A4)

3 Locatie en opzet site (1)
Hoe ziet de site eruit voor de gebruikers?

4

5 Locatie en opzet site (2)
Hoe ziet de site eruit achter de schermen?

6 Hoe ziet de site eruit voor ons?

7 Hoe starten met nieuw project?
“project toevoegen” is van andere orde dan “inhoud toevoegen”; vandaar “term toevoegen” via Structuur | Taxonomie deze website is opgebouwd op basis van ‘projecten’ daarom inhoudstypes altijd koppelen aan een project

8 Nieuw project aanmaken
> structuur > taxonomie > project > term toevoegen

9 Inhoud toevoegen aan project
inhoud toevoegen > basispagina Kies paginatype en project waar het bij hoort  n.v.t.  Bewonersbrief  Plan  Projectinformatie  Rapport  Woordenlijst Bv. ‘projectinformatie’ Zo kan je je project beginnen invullen: voeg foto’s toe, bijlagen (bv. verslagen, bewonersbrieven, plannen, …)

10 Inhoud toevoegen Verschillende inhoudstypes: Artikel = nieuws
Basispagina = statische inhoud Boekpagina = bv. handboek Document = bijlagen bij je project Enquête = bevraging Event = bewonersvergadering FAQ Project in beeld = meerdere foto’s bij je project (in opbouw) Tafel = discussieforum Tafel met stelling = idem met “eens” of “oneens”

11 Voorbeeld: enquêtes aanmaken
Eerst: inhoud toevoegen > enquête Enquête bewerken via “webform”

12 Voorbeeld: enquêtes aanmaken
Eerst: inhoud toevoegen > enquête Enquête bewerken via “webform” Fieldset: verzameling van een groep vragen Grid: matrix met zelfde antwoordmogelijkheden (bv. helemaal eens – helemaal oneens) Select options: vraag met beperkt aantal antwoordmogelijkheden: meerkeuzevragen Textarea: tekstveld met meerdere rijen Textfield: kort tekstveld

13 Voorbeeld: enquêtes aanmaken
Voorbeeld-enquête Inschrijvingsformulier maken: denk en doe-dag korte showcase

14 En nu… Zelf een oefening maken: Project aanmaken
Inhoud toevoegen aan project Discussieforum toevoegen Forum met stelling Bewonersvergadering + inschrijvingsformulier Enquête maken

15 Vervolg (Elke) Een workshop voor dips over:
Wat zijn goede forumvragen? Modereren. Wanneer wel/ niet? Promotie Hoe kan ik de dynamiek van een publieksmoment verbinden met het online proces?

16 Alles duidelijk? Hopelijk wel! Anders kan je steeds terecht bij:
Elke Van de Mosselaer Koen Pyls Sabine De Meulder Neem zeker ook een kijkje op het handboek of in de handleiding


Download ppt "E-participatie Leren werken met de nieuwe site"

Verwante presentaties


Ads door Google