De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer

Verwante presentaties


Presentatie over: "Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer"— Transcript van de presentatie:

1 Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer
Arbocatalogus ongewenst gedrag Praktische set maakt het makkelijker om aanpak te organiseren Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer

2 Programma… Presentatie AC ongewenst gedrag Hoe sta jij ervoor?
Demo nieuwe AC Wat in aanbieding voor/tijdens/na?

3 Waarom en hoe in wet? Psychosociale arbeidsbelasting Werkdruk
Ongewenst gedrag Seksuele intimidatie agressie en geweld Pesten (discriminatie, criminaliteit)

4 Hoe vaak komt ongewenst gedrag voor?
vaak/zeer vaak wel eens Fysieke agressie 18% 26% Verbale agressie 17% 38% Seksuele intimidatie 1% 11% Discriminatie 0% 3% Criminaliteit 2% 9% Cliënten, familie/vrienden, werknemers, derden Bron: VVT peiling, Research voor Beleid, 2009

5 Oorzaken ongewenst gedrag
Re-actief gedrag (frustratie) Oorzaak in verleden en is reactie op wat iemand overkomen is Pro-actief gedrag (instrumenteel) De veroorzaker heeft als doel iets te bereiken Probleemgedrag (relatie ziektebeeld) Bij ouderen / dementerenden moeilijk hanteerbaar voor omgeving

6 Aanpak ongewenst gedrag?
Toekomst Wat wil je wel? Wat Ondersteunende middelen en oplossingen arbocatalogus Hoe Implementatie gereedschapskist Wie Betrokkenen, functies en rollen Nu Wat wil je anders? Waar doe je het voor?

7 Arbocatalogus ongewenst gedrag?
Voor Beleid ongewenst gedrag Veiligheidsmedewerker of –coach Gedragsregels/gedragscode en meer… Na Registratie van incidenten Nazorg door leidinggevende Ondersteuning bij aangifte en… Implementatie! Paraplu Tijdens Protocol ongewenst gedrag Wat te doen bij incident Alarm slaan en assistentie verlenen en meer…

8 Hoe sta jij ervoor? De verbetercheck. Wat doe je al? Wat gaat goed? Wat kan beter? Snel en slim aan de slag met hulp van de arbocatalogus Voorbeeld Worden incidenten gemeld? Is het wel laagdrempelig genoeg? Weet iedere medewerker van de afspraak over melden? Vindt ook registratie plaats? Wat gebeurt daarmee?

9 Ongewenst gedrag

10 Ondersteunende middelen
Bieden hulp, ter inspiratie, veel voorbeelden Aandachtspunten Waar rekening mee houden? Maatwerk Wat geldt specifiek voor V&V en thuiszorg? Meer informatie Voorbeelden/modellen om eigen aanpak in te richten

11 Email: joanne.kloosterboer@dexisarbeid.nl
Tot slot Nog vragen? Dank voor de aandacht! Joanne Kloosterboer Tel:


Download ppt "Workshop VVT 23 juni 2011 Joanne Kloosterboer"

Verwante presentaties


Ads door Google