Download de presentatie
GepubliceerdStefanie Devos Laatst gewijzigd meer dan 9 jaar geleden
1
Positioneren: de strijd om het brein
drs. M.A. Jansen © Positioneringsgroep – 25 november 2004
2
Positioneringsgroep
3
Michel Jansen 1993-1997 Retail Management School in Leeuwarden
Universiteit van Nijmegen (K.U.N.) Marktonderzoeksbureau Analyse Vanaf 2000 Positioneringsgroep Bijzonderheden Gastdocent AvM, Nyenrode, K.U.N. Publicaties 2000 2003 2004
4
Vandaag Introductie in de wereld van merken en positioneren
Veel voorbeelden ter inspiratie Binnen, maar vooral ook buiten de categorie ‘Spoedcursus’ positioneren (voor Dummies) Wat is positioneren en hoe doe je dat?
5
Is uw organisatie een merk?
6
agressive competition
Adidas Profit P&G Puma Football agressive competition Nike tennis USA-Multinational no logo competitive dynamics Agassi JUST DO IT production - in het brein Een merk
7
De strijd om het brein
8
Een relevante propositie!
Wat is het succes? Een relevante propositie!
9
Relaties ontstaan door waardecreatie!
Wel of geen sterk merk? Relaties ontstaan door waardecreatie!
10
Wel of geen sterke belofte?
Generieke beloftes zijn makkelijk te kopiëren!
11
Wat is het probleem?
12
Uniformiteit vs. verscheidenheid?
Insurance Private Banking Car lease monolithisch endorsed branded
13
Uniformiteit vs. verscheidenheid?
De NVB kent in zijn huidige vorm 10 afdelingen. Ieder van de afdelingen heeft een eigen identiteit die in mindere of meerdere mate het bestaan als autonome afdeling billijken
14
Aantrekkingskracht op talent
15
Organisaties duiden onze identiteit
16
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
17
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
20
“We willen altijd en overal kunnen consumeren”
Consumentengedrag Altijd “We willen altijd en overal kunnen consumeren” Thuis Werk Onderweg Integratie van thuis, werk en onderweg Overal
21
From ‘trapping’ to ‘hunting’
Zoek de consument op! From ‘trapping’ to ‘hunting’
22
Consumentenbehoeften
“We want to collect memories rather than things”
23
Belevenissen bestaan er in allerlei gradaties!
25
Samenwerking
26
Wat is het verschil tussen ….
Een sterk merk Een zwak merk Sterke merken voegen waarde toe voor de verschillende stakeholder groepen doordat zij met functionele en/of emotionele voordelen op relevante wijze inspelen op (latente) behoeften
27
? De computer voor creatieve mensen De wasmachine die het beste is
De auto met Italiaanse passie De bank met adviseurs die thuis komen De scheermesjes die gladder scheren De bank die met u meedenkt De verzekeraar die glashelder is
28
Positioneren is … Positie kiezen toekomst competentie benefit relevant
uniek simpel Breinbeperkingen Selectieve perceptie Selectieve verwerking (vervorming) Selectieve retentie
29
Positioneringshiërarchie
Proces Onderwerpen 1. Business positionering Visie, missie, strategie PMC’s, competenties, identiteit 2. Merk positionering Merk architectuur Merk essentie 3. Communicatie positionering Stijl, campagne, symboliek Media, promoties, etc.
31
Waarom Positioneren? Samenleving met overcapaciteit aan communicatie:
meer informatie 30 jaar => jaar print-informatie verdubbelt elke 4 jaar New York Times weekend-editie => persoon in de 17e eeuw per dag worden er boeken gepubliceerd 125 kilo papier per jaar => 3 keer de hoeveelheid van 10 jaar geleden 26 TV-stations => 500 TV-stations NB: 80% van alle informatie verlaat binnen 24 uur het geheugen Houd de boodschap simpel!
32
Positioneringswetten
1. Het is beter de eerste te zijn, dan beter te zijn 2. Creëer een nieuwe categorie, waarin u de eerste kunt zijn 3. Iedereen heeft een relatieve positie 4. U moet iets opgeven om iets te krijgen
33
De wet van de Focus Het machtigste concept is het bezit van een woord in het brein van de koper
34
Kortom, positioneren is …
Positie kiezen in het brein van de doelgroep Rekening houdend met: … toekomst (groei) … relevantie (behoefte) … waarmaken (belofte) … onderscheid (aanbod) … organisatie (identiteit)
35
10 bronnen voor positionering
36
Op zoek naar de positionering
Visie Missie Strategie Boodschap Cultuurkenmerken Bijzondere benefit Concurrentie Categoriewaarde Doelgroep Een bijzonder inzicht
37
Gastronomie in Nederland` Proef de dag!
Een visie... Gastronomie in Nederland` Proef de dag!
38
Telefonie brengt mensen bij elkaar
Een visie... Telefonie brengt mensen bij elkaar
39
Hoedster van cultuur in Nederland
Een missie... Hoedster van cultuur in Nederland
40
Een missie... Make the dreams of families and children a reality…
Ontzorgen Thou shall not kill a product idea
41
Strategie... ABN/Amro ING Rabobank Postbank
non- conventioneel conventioneel simpele producten zwaardere producten Postbank Rabobank ABN/Amro ING Opschuiven met ‘behoud’ van identiteit
42
Boodschap of relevantie...
Als je verder denkt: relevantie van de overheid Het kan in Almere: Ruimte om te groeien Thinking innovatively; acting responsibly Samen. Alternatieven aandragen
43
Cultuurkenmerken Sport = winnen Sport = samen spelen
44
Coöperatief / collectief
Cultuurkenmerken Ambitie / succes Coöperatief / collectief
45
Een bijzondere benefit
46
De relatieve positie ten opzichte van de concurrent
47
Kameraadschap betekent samen avonturen beleven
Een categoriewaarde Kameraadschap betekent samen avonturen beleven
48
YOU’VE GOT ENOUGH TO THINK ABOUT
De doelgroep YOU’VE GOT ENOUGH TO THINK ABOUT
49
Een bijzonder inzicht Consumenten denken dat in dikke tomatenketchup veel tomaten zitten “The slowest”
50
Een bijzonder inzicht ‘Horloges zijn mode-artikelen’
52
Op zoek naar de positionering
Visie Missie Strategie Boodschap Cultuurkenmerken Bijzondere benefit Concurrentie Categoriewaarde Doelgroep Een bijzonder inzicht Toekomst (strategie) Heden (tactiek)
53
Is uw organisatie een merk?
54
Bedankt voor uw aandacht!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.