De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Belevingswerelden dagrecreatie

Verwante presentaties


Presentatie over: "Belevingswerelden dagrecreatie"— Transcript van de presentatie:

1 Belevingswerelden dagrecreatie

2 Inhoud Achtergrond en belevingswerelden RIC Korte quiz

3 RECRON InnovatieCampagne (RIC)
Volop keuzemogelijkheden Gezellig vermaak of rust in natuur? Avontuur of ontspanning? Krap budget of veel te besteden? Alleen erop uit of met de hele familie? Segmentatie o.b.v. socio-demografische groepen volstaat niet meer Denk aan Ewout aan mij. Zijn ongeveer zelfde leeftijd, zelfde gezinssituatie, opleidingsniveau, inkomen. Zelfs in het werk hetzelfde, onderzoeker, kritisch, rationeel. Maar toch hebben wij heel andere eindwaarden als het op onze vrijetijdsbesteding aankomt. Ik: gericht op mensen, gezelschap. Vindt activiteit al lang best maar er maar de juiste personen bij zijn. Ewout = activiteit staat centraal, wil verrast of geïnspireerd worden door inhoud. Wil zich ergens in verdiepen.

4 Een fijne wandeling is …
Vitaliteit Harmonie Controle Zekerheid De activiteiten staan centraal; “Wat gaan we doen” Het gezelschap, de mensen staan centraal; “Met wie gaan we iets doen” Ontspannen en tot rust komen Lekker iets gaan doen, actief zijn, inspanning. Wat betekent recreatie? Links boven: alleen, gericht op de activiteit. Nordic walking. Rechtsboven: gezelschap, mensen en dan samen iets leuks doen: GPS tocht. Rechtsonder zijn ook de gezelligheidszoekers maar die vinden het belangrijk om niet te inspannend bezig te zijn in de vrijetijd. Zij vinden een wandeling fijn als er ook voldoende gelegenheid is om een drankje te drinken. Linksonder iemand waar de activiteit centraal staat en dit een niet te fysiek inspannende is. Bijv. dieren spotten tijdens de wandeling.

5 Belevingswerelden dagrecreatie
Nederland

6 Inwoners van West-Brabant
28% Gezellig lime (+) 17% Ingetogen aqua (+) 17% Uitbundig geel (-) 16% Rustig groen 10% Stijlvol en luxe blauw 7% Ondernemend paars 5% Creatief en inspirerend rood Een beeld van de regio

7 Aanspreken met ‘jij’ Alledaags vriendelijk Familiair en informeel taalgebruik Gewone gezellige mensen die recreeren even weg te zijn van de dagelijkse beslommeringen. Karakter: ze beschrijven zichzelf als behulpzaam, gezellig, gewoon, eerlijk. Waarden waar ze aan gehecht zijn: vriendschap (82%), genieten van het leven, respect, geborgenheid.

8 Aanspreken met ‘jij’ Inspirerend en creatief taalgebruik Nadruk op prikkelend en apart Creatieve, avontuurlijke mensen op zoek naar uitdaging en bijzondere ervaringen. Karakter: ze beschrijven zichzelf als een beetje eigenwijs, ongeduldig, avontuurlijk, wat brutaal en hartstochtelijk. Waarden waar ze aan gehecht zijn: zelfontplooiing, groeien, uitdaging, prikkeling, expressie, uniek zijn.

9 Toepassingen Horecaondernemer: wat zet ik op het menu?
Verblijf: welke waarden benadruk ik in gids? Evenementorganisatie: hoe stel ik arrangementen samen? Welke side-events? Beleidsmaker: hoe goed zijn vraag en aanbod in mijn regio/gemeente/wijk op elkaar afgestemd?

10 Kennisquiz: de regels 7 vragen 2 keuzes (rood & groen)
Antwoord goed: blijven staan Antwoord fout: gaan zitten Prijs: groot applaus van het publiek Beetje a la petje op petje af.

11 Kennisquiz: vraag 1 Welk gevoel hebben Gezellig lime dagrecreanten vooral bij een dagje uit? Even weg van de dagelijkse beslommeringen (rood) Lekker actief bezig zijn (groen)

12 Kennisquiz: antwoord op vraag 1
Even weg van de dagelijkse beslommeringen: 65% Lekker actief bezig zijn: 27% Het goede antwoord is dus: ROOD Op de as van actief bezig zijn naar in alle rust ontspannen zit lime iets bovengemiddeld (wel liever actief dan rustig maar is niet prio)

13 Kennisquiz: vraag 2 Wat staat bij de Gezellig lime doelgroep centraal?
De mensen met wie de activiteit ondernomen wordt (rood) Het type activiteit dat ondernomen wordt (groen)

14 Kennisquiz: antwoord op vraag 2
Het goede antwoord is dus: ROOD

15 Kennisquiz: vraag 3 Gezellig lime is de grootste doelgroep in West-Brabant. Welke van deze 2 gemeenten heeft het grootste aandeel Gezellig lime inwoners? Gemeente Breda (rood) Gemeente Woensdrecht (groen)

16 Kennisquiz: vraag 3 - Breda

17 Kennisquiz: vraag 3 - Woensdrecht

18 Kennisquiz: antwoord op vraag 3
Gemeente Breda: 23% Gemeente Woensdrecht: 34% Het goede antwoord is: GROEN

19 Kennisquiz: vraag 4 Met welke cateraar kunt u het best samenwerken als uw evenement zich op de creatief en inspirerend rode dagrecreant richt? Rood Groen

20 Kennisquiz: antwoord op vraag 4
Bij creatief en inspirerend rode recreanten staat een bijzondere ervaring, genieten van cultuur centraal. Het goede antwoord is dus: GROEN Liefst met bereiding ter plekke. “lekkere, kunstzinnige sushi-hapjes”. Helemaal fijn als er ook nog uitleg van gerechten gegeven wordt en extra aandacht aan de presentatie (vorm) gegeven wordt. Terwijl je gezellig lime een plezier zou doen met de BBQ: voor iedereen iets bij wat ‘ie lekker vindt. Hele gezin kan lekker eten.

21 Kennisquiz: vraag 5 De goeie ontsnapping:
“Daarnaast biedt fietsen voor veel professionele maar ook recreatieve fietsers de stap naar een stukje vrijheid. Het gevoel om op zondagochtend of op een mooie zomeravond in de (vaak fraaie) vrije natuur te toeren, appelleert aan de behoefte aan vrijheid die veel wielrenners hebben.”

22 Kennisquiz: vraag 5 Welk kenmerk is voor het grootste percentage van de wielrenners belangrijk? Vrijheid (rood)? Lekker buiten in de natuur zijn (groen)? RIC verschaft ook informatie vanuit de activiteit. In dit geval wielrennen (zonder onderscheid weg/veld etc). Van wielrenners is uit de RIC data bekend dat ze inderdaad op zoek zijn naar ‘vrijheid’ en ‘lekker buiten in de natuur zijn’?

23 Kennisquiz: antwoord op vraag 5
Vrijheid: 44% Lekker buiten in de natuur: 69% Het goede antwoord is dus: GROEN

24 Kennisquiz: vraag 6 Gekeken naar inkomen, in welke categorie vinden we de meeste gezellig lime dagrecreanten? Beneden modaal (rood) Meer dan 2x modaal (groen)

25 Kennisquiz: antwoord op vraag 6
Beneden modaal: 28% Meer dan 2x modaal: 5% Het goede antwoord is dus: GROEN Dit zijn de extreme categorieen, uiteraard zitten er ook mensen in modaal (29%) en 1 tot 2x modaal (38%). Met het oog op het genereren van meer bestedingen is het wel goed om de uitdaging in het oog te houden. Een deel van de lime doelgroep heeft niet heel veel te besteden. Tegelijkertijd geldt: als ze het maar belangrijk genoeg vinden, gaat er wel geld heen. Denk aan de enorme bedragen die aan vuurwerk verschoten worden, juist ook door de mensen in de lagere inkomenscategorieen.

26 Kennisquiz: vraag 7 Om het toeristisch-recreatief aanbod in West-Brabant te presenteren, ontwikkelt u een menu-kaart met suggesties die naar eigen inzicht gecombineerd kunnen worden. Bij welke doelgroep sluit dit het beste aan? Gezellig lime (rood) Creatief en inspirerend rood (groen)

27 Kennisquiz: antwoord op vraag 7
Gezellig lime dagrecreanten zijn eerder op zoek naar voordeelcoupons dan keuzevrijheid Creatief en inspirerend rood combineert graag zelf! Het goede antwoord is dus: GROEN Lime doet aan combi’s die in gezamenlijk voordeel worden aangeboden. Rood wil regie in eigen hand en is minder gevoelig voor kortingsacties.

28 Vervolg Applaus voor de winnaar! Nieuwsgierig? Doe de zelftest
WK Veldrijden 2014


Download ppt "Belevingswerelden dagrecreatie"

Verwante presentaties


Ads door Google