De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sollicitatietraining – dag van de PE student

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sollicitatietraining – dag van de PE student"— Transcript van de presentatie:

1 Sollicitatietraining – dag van de PE student
Nicky Dries VUB 18 februari 2009

2 Zelfevaluatie & beroepsoriëntatie
Deel 1 Zelfevaluatie & beroepsoriëntatie Dag van de PE student 18 februari | pag. 2

3 Waar haal ik energie uit?
Extraversie Introversie Zoekt variatie en actie Heeft rust nodig om zich te kunnen concentreren Heeft graag mensen rond zich heen, werkt graag in team Werkt het liefst alleen, in eigen bureau Reageert snel, soms zelfs zonder nadenken Denkt diep na alvorens tot actie te komen Zijn graag op hoogte van de werkzaamheden van anderen Zijn vooral op hun eigen taken gericht Is soms ongeduldig bij lange, trage werkzaamheden Kan gemakkelijk aan een project werken zonder onderbreking Ontwikkelt ideeën door ze met anderen te bespreken. Ontwikkelt ideeën door zelfstandig na te denken Vinden telefoontjes een aangename afwisseling Heeft er een hekel aan gestoord te worden door de telefoon Dag van de PE student 18 februari | pag. 3

4 Hoe neem ik informatie op?
Sensing INtuition Lossen graag problemen op waarbij ze beroep kunnen doen bestaande ervaring Lossen graag nieuwe en complexe problemen op Passen graag reeds geperfectioneerde vaardigheden toe Houden van de uitdaging om iets nieuws te leren Houden van praktische zaken Houden van creatieve, innovatieve zaken Richten zich snel op details in hun werk Richten zich snel op het globale overzicht in hun werk Houden van continuïteit en het perfectioneren van bestaande processen Verkiezen verandering soms radicaal boven het behoud van bestaande praktijken Gaan stap voor stap te werk Gaan met uitbarstingen van energie te werk Dag van de PE student 18 februari | pag. 4

5 Hoe neem ik beslissingen?
Thinking Feeling Komen tot conclusies door op een logische manier te redeneren Houden rekening met de impact van een beslissing op anderen Kunnen werken zonder dat er harmonie heerst Houden van harmonie en doen ook moeite om die te behouden Kwetsen anderen soms zonder er zelf van bewust te zijn Doen anderen graag plezier, zelfs voor onbelangrijke zaken Hebben de neiging om op een onpersoonlijke manier te beslissenn en daarbij soms te weinig rekening te houden met anderen Beslissen vaak in functie van hetgeen aangenaam of onaangenaam is voor henzelf of anderen Vastberaden, durven kritiek geven op anderen Sympathiek, vermijden onprettige zaken tegen anderen te zeggen Halen voldoening uit de resultaten van hun werk Halen voldoening uit schouderklopjes van anderen Dag van de PE student 18 februari | pag. 5

6 Hoe richt ik mijn leven in?
Judging Perceiving Zijn op hun best als ze vooraf hun werk kunnen plannen Verkiezen dingen open te laten voor veranderingen op het laatste moment Houden ervan zaken af te ronden, vooraleer aan iets nieuws te beginnen Houden ervan aan iets nieuws te beginnen Zijn opgelucht wanneer ze een besluit hebben genomen Kunnen soms moeilijk keuzes maken; hebben de indruk nooit genoeg informatie te hebben Beslissen snel Stellen beslissingen uit Zoeken structuur Voelen te veel structuur als een beperking aan Dag van de PE student 18 februari | pag. 6

7 Beroepsoriëntatie Mensen met een voorkeur: SensingThinking
SensingFeeling iNtuitionFeeling iNtuitionThinking Passen deze toe door: Objectieve analyse en ervaring Persoonlijk warmte, zorg om anderen Aandacht voor potentieel van mensen Theoretische concepten en systemen Vinden hun interesses terug in: Praktisch bezig zijn met zaken en producten Praktische hulp en dienstverlening aan mensen Begrijpen en aanmoedigen van mensen, creatieve dienstverlening Creatief bezig zijn met zaken en producten Bijvoorbeeld HR: praktisch (bijv. werving & selectie) ergonomie preventie en welzijn op het werk trajectbegeleiding outplacement leerlingenbegeleiding praktische training en onderwijs (bijv. sollicitatietraining geven) loopbaanbegeleiding theoretische training en onderwijs (bijv. leerkracht psychologie…) therapeut HR: management en beleid marketing onderzoek wetenschap Dag van de PE student 18 februari | pag. 7

8 CV & motivatiebrief Deel 2 Dag van de PE student
18 februari | pag. 8

9 Inhoud cv Persoonlijke gegevens Opleiding en diploma’s (Werk)ervaring
Computerkennis Talenkennis Andere activiteiten en interesses Referenties Naar keuze Dag van de PE student 18 februari | pag. 9

10 Inhoud cv Persoonlijke gegevens Opleiding
Naam (geboorte-/voornamen voluit), adres, telefoonnummer, geboortedatum (eventueel geboorteplaats), burgerlijke staat, geslacht, nationaliteit, rijbewijs, adres Opleiding Alle relevante opleidingen, in tijdsvolgorde, die je na de basisschool hebt gevolgd. Noem begin- en einddatum in jaren en het behaalde diploma of certificaat. Vermeld thesis (eventueel met graad) en Erasmus Dag van de PE student 18 februari | pag. 10

11 Inhoud cv Werkervaring
Begin met de meest recente banen of functies en vermeld bedrijf + functienaam + verantwoordelijkheden + tijdsduur Vermijd jargon en afkortingen Vermeld duidelijk waar je verantwoordelijk voor was Kwantificeer en maak je beweringen waar mogelijk concreet Gebruik positieve en krachtige taal (ik werkte zelfstandig vs ik hielp mee) Je kan hier ook je stage vermelden! Alsook vrijwilligerswerk. Dag van de PE student 18 februari | pag. 11

12 Inhoud cv Computervaardigheden Talenkennis
Zeer ervaren met: MS Word, Excel, Powerpoint, Windows XP Ervaren met: MS Outlook, SPSS, Linux Kan werken met: MS Access Talenkennis Onderverdelen in schrijven, lezen en spreken noties – gemiddeld – goed – zeer goed (moedertaal, tweetalig) Dag van de PE student 18 februari | pag. 12

13 Inhoud cv Andere activiteiten en interesses
Voetbal op competitieniveau > teamgeest Hardlopen > meer individueel, wel doorzettingsvermogen Koken en tekenen > creativiteit Actief in de jeugdbeweging of praesidium > leiderstype Veel reizen > open geest en plan kunnen trekken Gepassioneerd door kunst of muziek > je kan tot rust komen Beurs > risico’s nemen Dag van de PE student 18 februari | pag. 13

14 Inhoud cv 7. Referenties Alleen wanneer gevraagd!
Of « Referenties: op aanvraag » Voorbeeld (vergeet geen toestemming te vragen!): dhr. dr. P. Vanboven telefoon: 02/ (werk), 02/ (privé) Thesispromotor Dag van de PE student 18 februari | pag. 14

15 Inhoud cv 8. Naar keuze Zaken waarop je, naargelang de functie, nadruk op wil leggen. Bijv. publicaties en artikels, bijkomende certificaten, gewonnen prijzen,… Dag van de PE student 18 februari | pag. 15

16 Motivatiebrief: vorm Je brief mag niet langer zijn dan één pagina met drie of vier paragrafen. Gebruik blanco briefpapier. Schrijf leesbaar en zonder één spelfout. Sommige werkgevers verkiezen handgeschreven brieven, hoewel steeds meer brieven worden getypt. Markeer de paragrafen door een inspringende regel of een witregel. Bewaar een kopie van je brief, zodat je ernaar kunt verwijzen tijdens het gesprek. Dag van de PE student 18 februari | pag. 16

17 Motivatiebrief: structuur
Rechtsboven: voornaam, achternaam, adres, telefoon. Linksboven: plaats en datum van je brief. Een paar regels lager, links, de naam van je gesprekspartner en zijn titel: « De heer Felix Goossens, directeur Personeelszaken ». Als je geen naam hebt gekregen, dan schrijf je « Mevrouw, Mijnheer ». Om het de rekruteerder gemakkelijker te maken, geef je in één regel het doel van je brief. Je handtekening linkssonder moet enigszins losstaan van het hoofddeel van de brief. Dag van de PE student 18 februari | pag. 17

18 Motivatiebrief: opbouw
Aanzet Vermeld de bron van je kandidatuur en vertel hoe je hebt kennisgenomen van het bedrijf of de vacature. Als je antwoordt op een advertentie, dan verwijs je gewoon daarnaar. Bij een open sollicitatie moet je hét detail vinden waarmee je de aandacht van de rekruteerder kan trekken. Voorbeeld: « Ik ben op zoek naar een gevarieerde en boeiende functie met verantwoordelijkheid en doorgroeimogelijkheden waarbinnen ik zelfstandig kan functioneren en dit in een jonge, energieke en enthousiaste werkomgeving ». Dag van de PE student 18 februari | pag. 18

19 Motivatiebrief: opbouw
Argumentatie Benadruk je persoonlijke kwaliteiten, je vaardigheden, je diploma, enz. Voorbeeld: « Als drietalige (Nederlands, Frans en Spaans) heb ik twee zomers als hostess gewerkt in het toerismebureau van X. Daar heb ik communicatie- en organisatievaardigheden ontwikkeld die ik graag wil inzetten binnen uw bedrijf » Als je antwoordt op een advertentie, lees die dan goed en onderstreep de essentiële punten die worden gevraagd voor de functie. Die vormen de structuur van je brief. Mogelijke kwaliteiten die je kan vermelden zijn: communicatieve vaardigheden, competenties en ervaring, creativiteit en probleemoplossend vermogen, integriteit, autonomie, strategisch denken, en vaardigheden op het gebied van (zelf)management. Dag van de PE student 18 februari | pag. 19

20 Motivatiebrief: opbouw
Aansporing tot actie Sluit af met je beschikbaarheid voor een gesprek: « Ik ben beschikbaar voor een gesprek op een moment dat u past en stel voor u met het oog daarop volgende week te contacteren. » Afsluiting « Met vriendelijke groet, je naam. » Dag van de PE student 18 februari | pag. 20

21 Sollicitatiegesprek Deel 3 Dag van de PE student
18 februari | pag. 21

22 Voorbereiding Informatie opzoeken over het bedrijf (Internet).
Informatie opzoeken over de vacature. Routebeschrijving (Michelin, Mappy,…). Bereid je voor op eventuele tests (Fnac, Internet,…) Aan welke vragen kan ik mij verwachten? Welke vragen wil ik stellen? Dag van de PE student 18 februari | pag. 22

23 Vaak gestelde vragen 1. Vertel eens iets over jezelf
Verkoop jezelf, toon interesse, vermeld je kwaliteiten 2. Waarom wil je hier komen werken? Toon interesse in de onderneming, informeer jezelf vooraf over de onderneming 3. Waarom wil je je huidige job verlaten? Heb geen schrik om te zeggen dat je problemen hebt met je baas, maar overdrijf niet. Verzwijg de waarheid niet. 4. Waarom wil je dit soort job/onderneming? Dit vraagt men om te zien hoeveel je ervan weet, hoe geïnteresseerd je bent, wat je motivatie is. Toon aan wat je kennis is via feiten, voorbeelden en activiteiten. Praat nog niet over salaris. 5. Waarom zouden we jou moeten aanwerven? Belangrijkste vraag! Pas je aan aan de interviewer, aan de behoeften van de onderneming. Wat is je toegevoegde waarde voor de onderneming? Dag van de PE student 18 februari | pag. 23

24 Vaak gestelde vragen 6. Wat zijn je doelstelling op langere termijn?
Toon aan dat je over je carrière hebt nagedacht. 7. Wat zijn je sterke punten? Verkoop jezelf en geef voorbeelden uit het verleden. 8. Wat zijn je zwakke punten? Gevaarlijke vraag! Indien nodig, vertel dingen waarvan je denkt dat ze toch niet echt relevant zijn voor de functie. 9. Hoeveel verdien je nu/ wens je te verdienen? Probeer hierover eerst info van de interviewer te krijgen. Indien je denkt dat je huidig salaris te laag is, dan kan je altijd zeggen dat je verkiest te werken in een onderneming die je betaalt volgens je prestaties. 10. Waar hou je zelf het meest van in een job? Leg niet de nadruk op het salaris en extralegale voordelen. Laat zien dat je bereid bent om jezelf voor meer dan 100% in te zetten. Dag van de PE student 18 februari | pag. 24

25 Conclusies Bereid je grondig voor:
- « zelfkennis is het begin van alle wijsheid » - zoek informatie op over het bedrijf waar je wil werken - indien nerveus: oefengesprekken voor minder begeerlijke jobs? - kom op tijd! - verzorgd voorkomen & taalgebruik - schaam je niet om jezelf te « verkopen » - schaam je niet om je « netwerk » te gebruiken - begin op tijd te zoeken! Dag van de PE student 18 februari | pag. 25

26 Feedback? Vragen? nicky.dries@vub.ac.be Stad Antwerpen
5 februari | pag. 26


Download ppt "Sollicitatietraining – dag van de PE student"

Verwante presentaties


Ads door Google