De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding in de marketing

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding in de marketing"— Transcript van de presentatie:

1 Inleiding in de marketing
Cursus SPD introductiecollege

2 Agenda Wie staat er voor je? Doelstellingen cursus Studiewijzer
Begin maken Hoofdstuk 1 en 2 Voorbereiding volgende week

3 De heer J.J. Dekker Roepnaam : Hans Telefoonnr. : 0118 - 489351
Geboren : Woonplaats : Goes Opleiding : HEAO - CE, Nijenrode In dienst sinds : mei vorig jaar Hiervoor : verkoop copiers/printers

4 Doelstellingen Basis van het vakgebied marketing bijbrengen
Gezichtsveld verbreden Klaarstomen voor examen

5 Doelstellingen vandaag
Beeld hebben van vakgebied marketing; Aanpak cursus weten

6 Studiewijzer Komt nog!

7 De aanpak Basis is zelfstudie Examen is niet moeilijk, maar …
M.C. vragen - zelfstudie Open vragen - zelfstudie (uitwerkingen) Vraagstukken - klassikaal

8 Hoofdstuk 1 Definitie begrip Marketing Invalshoeken
Ontstaan van marketing

9 Marketing Marketing is een verzameling activiteiten die erop gericht is ruiltransacties te bevorderen, te vergemakkelijken en te bespoedigen.

10 Marketing Marketing omvat de - op de markt afgestemde- ontwikkeling, prijsbepaling, promotie en distributie van producten, diensten of ideeën en andere relevante activiteiten om planmatig een reputatie te vestigen, ruiltransacties te bevorderen en duurzame relaties met afnemers te creëren, waardoor organisaties en belanghebbenden - met wederzijds voordeel - hun doelstellingen verwezenlijken

11 Marketinggerichte organisatie
Concepten voor producten en diensten In kaart brengen van de wensen en behoeften van de consument Inspelen op de vraag met een uitgekiend marketingbeleid Product Prijs Marktonderzoek Promotie Plaats Ideeën over wensen en behoeften Reputatie Relatie Ruil Potentiële kopers: de markt Figuur 1.10 Marketings tweede taak: inspelen op de vraag met de vier P’s en de drie R’en 1

12 Het ontstaan van Marketing
productiegericht

13 Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht

14 Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht verkoopgericht

15 Het ontstaan van Marketing
productiegericht productgericht verkoopgericht marketinggericht

16 Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht marketinggericht

17 Het ontstaan van Marketing
productiegericht Verkopersmarkt productgericht verkoopgericht Kopersmarkt marketinggericht

18 Nieuwe ontwikkelingen
Socio-marketingconcept winst door sociale verantwoordelijkheid Relatieconcept winst door bestendige relaties

19 Tot slot Marketing is: Multidisciplinair “een manier van denken”
geen absolute wetenschap

20 VRAGEN?

21 Pauze

22 Pauze


Download ppt "Inleiding in de marketing"

Verwante presentaties


Ads door Google