De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1."— Transcript van de presentatie:

1 Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1

2 Agenda Doelstellingen Vragen Theorie vanaf § 5.4 Voor volgende keer
MK02 HEO-CE1

3 Vandaag Marktonderzoek Doelstellingen: Weten wat testmarketing is
Marktonderzoek en marketingmix Marktonderzoek en marktomvang MK02 HEO-CE1

4 Vragen? MK02 HEO-CE1

5 Wat is Testmarketing Commerciële levensvatbaarheid
informatie over bijvoorbeeld: marktaandeel kenmerken consumenten kenmerken van consumenten die geen herhalingsaankoop plegen aankoopfrequentie per segment manier van gebruik product etc. MK02 HEO-CE1

6 Wat is Testmarketing Grondslagen testmarketing Duur van test
normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren Duur van test omloopsnelheid en herhalingsaankoop MK02 HEO-CE1

7 Marktonderzoek en marketingmix
Productonderzoek: productideeënonderzoek productconceptonderzoek productuiteenzetting echt gebruik (smaaktest, perceptie) Merknaamonderzoek associatietest, (on)geholpen merkbekendheid Verpakkingsonderzoek Marktbegeleidingsonderzoek (pantry/dustin) MK02 HEO-CE1

8 Marktonderzoek en marketingmix
Prijsonderzoek: prijsacceptatieonderzoek prijs/kwaliteitsonderzoek prijselasticiteitsonderzoek MK02 HEO-CE1

9 Marktonderzoek en marketingmix
Communicatieonderzoek: Merknaamonderzoek (mijn mening) (on)geholpen merkbekendheid Pre-tests en post-tests (Dagmar-model) recall onderzoek dummy magazines, portfolio expirimenten pupildilatatie, galvanic skin tests MK02 HEO-CE1

10 Marktonderzoek en marketingmix
Distributieonderzoek: detaillistenpanel scanning Europese artikel nummer (EAN) MK02 HEO-CE1

11 Bepaling van de marktomvang
Afbakening (productklasse, productvorm) Marktpotentieel Marktprognose Omzetpotentieel Omzetprognose MK02 HEO-CE1

12 Analyse van de markt Totale vraag:
Initiële vraag Vervangingsvraag Uitbreidingsvraag Marktbewerking wordt aangepast op soort vraag MK02 HEO-CE1

13 Analyse van de markt Meten initiële vraag Marktpenetratie is:
Duurzame goederen - bezitters Consumptiegoederen - gebruikers Marktpenetratie is: aantal bezitters/gebruikers per potentieel aantal bezitters/gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1

14 Analyse van de markt Consumptiegoederen - gebruikers
Penetratiegraad is: aantal gebruikers in een bepaalde periode per potentieel aantal gebruikers x 100% MK02 HEO-CE1

15 Analyse van de markt Duurzame goederen - bezitters
Cumulatie penetratiegraad is: aantal afnemers dat ooit kocht per potentieel aantal afnemers x 100% MK02 HEO-CE1

16 Marketinginformatiesysteem
Informatiebronnen Interne bedrijfsgegevens Externe gegevens Marktonderzoek- gegevens Elektronische databanken Marketinginformatiesysteem Analyse en interpretatie van de gegevens Organisatie van de gegevens Rapportage Informatie op maat Marketingmanagement Figuur 5.6 Het marketinginformatiesysteem (blz. 203) MK02 HEO-CE1 1

17 Samenvatting Testmarketing Grondslagen testmarketing
normale distributie- en reclamemogelijkheden afgesloten geheel normale inspanning marketingmix rekening houden met concurrenten vorzichting interpreteren MK02 HEO-CE1

18 Samenvatting Testmarketing Marktonderzoek en Marketingmix
Marktonderzoek en marktomvang Analyse van de markt Marketinginformatiesysteem MK02 HEO-CE1

19 Vragen? MK02 HEO-CE1

20 Voor volgende keer Individuele opdracht:
Doelstelling, probleemstelling en afbakening kunnen presenteren MK02 HEO-CE1

21 Einde MK02 HEO-CE1

22 Einde MK02 HEO-CE1


Download ppt "Marktonderzoek (2) MK02 MK02 HEO-CE1."

Verwante presentaties


Ads door Google