De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77."— Transcript van de presentatie:

1 Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77

2 Conflict? Een conflict is: wanneer 2 partijen die afhankelijk
van elkaar zijn of iets van elkaar nodig hebben: Elkaar de schuld geven van een probleem Emotioneel van streek zijn en elkaar hun frustaties voor de voeten werken Minder presteren door gebrek aan samenwerking, omdat het gedrag van de ene partij gevolgen heeft voor het werk van de andere partij

3 Conflictaanjagers en conflictremmers
Conflictaanjagers: verergeren het conflict - niet naar elkaar willen luisteren - de ander (verbaal) aanvallen - persoonlijk worden - eigenwijs op eigen standpunt blijven staan Conflictremmers: verzwakken het conflict - Goed naar de ander luisteren - Vanuit je zelf praten - Je beperken tot het onderwerp - Innemen van een neutraal standpunt

4 Gevolgen van een conflict
Negatief Boosheid Woede Ziekte (burn out) Positief Oplossen door te overleggen Extra bereid om er voor te gaan Leerzaam Ga zo effectief mogelijk om met conflicten: conflicthantering Goed: dan weer goede sfeer op het werk! Schat in wat voor soort conflict het is - Welke methoden zijn er om het conflict op te lossen?

5 Soorten conflicten

6 Verdelingsconflict: verdeling van zaken waaraan meerdere mensen behoefte hebben (geld goederen werk…. Bijv. Scheiding) Persoonlijk conflict: tussen personen door karakters, overtuigingen, waarden/normen) Zakelijk conflict: tussen collega’s over met een leverancier (onduidelijkheid over taken, bevoegdheden, afspraken niet duidelijk) Zakelijk conflict Machtsconflict: Wie heeft het voor het zeggen?

7 Verloop van een conflict

8 Fase 4: manifeste fase Passief verzet: Als je het ergens niet mee eens bent, daar niks over zegt maar dit wel in je gedrag laat zien. Door bijv. Dingen niet te doen, te laat komen, negeren Actief verzet: Wanneer je openlijk in opstand komt. Ingrijpen van boven- of buitenaf is nodig. (stakingen)

9 Conflicthanteringsstijlen
Ontlopen Toedekken Forceren Confronteren Compromis

10 Ontlopen Ontlopen is effectief als:
het onderwerp niet belangrijk genoeg is je meer informatie wilt hebben voordat je iets doet je de al aanwezige emoties wat wilt laten bedaren je (nog) geen kans ziet om het conflict op te lossen.

11 Toedekken Toedekken is effectief als:
bewaren van de goede sfeer erg belangrijk is je niet per se je doel hoeft te bereiken en je kunt toegeven dat je ongelijk hebt het onderwerp voor de ander belangrijker is dan voor jou.

12 Forceren Forceren kan effectief zijn als:
er geen tijd is om veel aandacht te besteden aan het conflict er vervelende maatregelen noodzakelijk zijn om het bedrijf te ‘redden’ je overtuigd bent van je gelijk en zeker weet dat actie nodig is om vooruitgang te boeken.

13 Confronteren Confronteren is effectief als:
de uitkomst van het conflict voor beide partijen heel belangrijk is samenwerking nodig is de inzet en de medewerking van alle betrokkenen groot zijn.

14 Compromis Een compromis is alleen effectief als:
de tijdsdruk groot is en de partijen moeten blijven samenwerken er snel een tussenoplossing moet komen, en er daarna verder wordt gezocht naar een definitieve oplossing.

15 Conflicthanteringsstijlen
forceren confronteren heel doelgericht compromis ontlopen toedekken weinig doelgericht weinig relatiegericht heel relatiegericht

16


Download ppt "Conflicten hanteren Leidinggeven Blz. 77."

Verwante presentaties


Ads door Google