De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen"— Transcript van de presentatie:

1 Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen
ORD, 29, 30 en 31 mei 2013 Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen Janina Banis-den Hertog MSc Universiteit Twente (Prof. dr. A.J. Groen) Lectoraat Strategisch HRM Saxion (Dr. ir. M.J. van Riemsdijk)

2 Overzicht Aanleiding Onderzoeksdoel(en) Onderzoeksdesign
Onderzoeksvragen Onderzoeksvraag Eerste resultaten Promotie Praktijk

3 Aanleiding "People can be divided into three groups: Those who make things happen, those who watch things happen, and those who wonder what happened." Nicholas Murray Butler ( ) – Nobel Peace Prize winner

4 Aanleiding Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in de vraag: Waarom zitten sommige mensen achterover en laten dingen over zich heen komen en waarom zoeken anderen naar kansen? Waarom zijn sommige altijd bezig met hun toekomst en proberen ze deze bewust te beinvloeden. Dit heeft natururlijk met veel factoren te maken waaronder milieu waarin je opgroeit intelligentie en de kansen die je krijgt. Maar toch is er iets anders wat er voor zorgt dat je zelf kansen creëert. Verschil tussen Kim en mij.

5 Onderzoeksdoel(en) De rol van creatief en proactief gedrag onderzoeken in honours onderwijs en de voorspellende waarde van proactieve persoonlijkheid bewijzen (falsificeren)

6 Onderzoeksdesign

7 Onderzoeksvragen Op welke eigenschappen verschillen de geselecteerde honours studenten van de reguliere bachelor studenten? Welke kenmerken voor het ontwikkelen van proactief en creatief gedrag hebben de 13 honours programma’s? Welke eigenschappen van studenten voorspellen creatief en proactief gedrag in honours programma’s? Welk effect hebben honours programma’s op het proactieve en creatieve gedrag van studenten? Wat is de relatie tussen succes in honours programma’s en creatief en proactief gedrag?

8 Relevantie Honours onderwijs relatief nieuw
Weinig ervaring met en kennis van creatief en proactief gedrag in onderwijs Veel bekend in arbeids-en organisatiepsychologie

9 Relevantie Graag succes bevorderen
Betrouwbaar en objectief de beste studenten selecteren Meer grip grijpen op het effect van honours onderwijs

10 Onderzoeksvraag Op welke eigenschappen verschillen de geselecteerde honours studenten van de reguliere bachelor studenten? Oftewel: zijn de juiste studenten geselecteerd.

11 Tabel 1 Zeven schalen uit de selectietool met voorbeeld items en betrouwbaarheid scores op basis van het huidige onderzoek

12 Eerste resultaten Tabel 2 Gemiddelden en standaarddeviaties van de honours (N=48/47) en niet-honours studenten (N=116)

13 Discussie Proactieve studenten melden zich niet aan voor honours programma’s Honours rogramma’s hebben niet goed geselecteerd Elke student kan een honours student zijn (worden) Honours student verschilt niet (voldoende) van reguliere student

14 Contact Working paper, open source: http://goo.gl/ScTqh JaninaBanis


Download ppt "Selectie van honours studenten binnen Saxion Hogescholen"

Verwante presentaties


Ads door Google