De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Zet je zinnen op een boek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Zet je zinnen op een boek"— Transcript van de presentatie:

1 Zet je zinnen op een boek
Geertrui Schoeters Promotieverantwoordelijke

2 Inhoud presentatie Algemeen Wat is Boek.be?
Wat is collectieve boekpromotie? Het eigene van Boekpromotie Troeven & nadelen van ‘collectief’ De campagnes in Vlaanderen Jaarkalender Historiek Algemeen marketingprincipe Acties versus publiek Inhoud van de huidige Boek.be acties Toekomst … en omstreken

3 Wat is Boek.be? Sectorvereniging
Uitgeverijen, importeurs en boekhandelaars 3 pijlers: Kenniscentrum IT-platformen Collectieve promotie

4 Wat is collectieve boekpromotie?
Collectieve Boekpromotie in Vlaanderen Samenwerking tussen: Boekhandels Uitgeverijen Importeurs Promotie van: boeken boekhandels-verkoop boekbezit Doel: de Vlaamse boekenmarkt vergroten

5 Het eigene van Boekpromotie
Grote aaibaarheidsfactor Bevordert geletterdheid Boeken en media Grote diversiteit aan onderwerpen   Dragers van unieke content  ‘Paradox of choice’ Een individuele, subjectieve bezigheid

6 Troeven van collectief
Krachten en middelen bundelen Representatieve koepelorganisatie Goodwill van de media Wijdvertakt netwerk Slechts 1 adres:

7 Nadelen van collectief
Traagheid: hele sector ‘meekrijgen’ Lang ontstaansproces Diplomatie & overtuigingskracht Evenwicht tussen autonomie en medezeggenschap Communicatie Gedifferentieerde ledengroep Gespecialiseerd /algemeen Groot / klein Ketens /onafhankelijken Online Traagheid: Als je in een gewoon bedrijf een nieuw initiaitef neemt, dan roep je een vergadering samen, je bespreekt een en ander en je schiet in gang Niet zo bij een vereniging als de onze! Lang ontstaansproces! Idee intern checken – nota – werkgroep – discussie over concept en uitwerking – aanbieding naar de uitgevers (doen ze mee?) – aanbieding naar de leden (doen ze mee?) Vergt allemaal veel diplomatie en overtuigingskracht We werken met het geld van onze leden, zij hebben dus medezeggingsschap. De kunst bestaat erin om rekening te houden met zoveel mogelijk meningen, maar uiteindelijk toch autonoom knopen door te hakken. ‘t Is noooit goed voor idereen. Door de betrokkenheid van onze leden is het belangrijk dat zij goed geinformeerd zijn en blijven in de verschillende fases van de actie. Hier kruipt zeer veel tijd in. Soms meer tijd dan er eigenlijk is… Gedifferentieerde ledengroep: Het is onze bedoeling om promotie te voeren voor zoveel mogelijk leden Maar de groep is zeer divers Gespec./alg: uitgevers en boekhandels die hun boeken aan bod willen zien komen in acties Grote en kleine uitgevers met grote en kleine budgetten om te participeren Grote en kleine boekhandels met winkelvloerruimten die andere mogelijkheden bieden Ketens en onafhankelijken: er zijn boekhandelsketens als SB, die een eigen collectief promotiesysteem hebben en die bovendien een zeer uitgesproken en omvangrijk communicatiebeleid voeren en alomtegenwoordig zijn in het straatbeeld, de media enz.. Boek.be moet met al deze zaken rekening houden: zoveel mogelijk leden bedienen, maar iedereen wil iets anders! → m.a.w. een onmogelijke opdracht!

8 Korte historiek 1929: °VBVB: “gemeenschappelijke werking voor stelselmatige propaganda” 1932: eerste Boekenbeurs + Boek in Vlaanderen 1960: eerste Jeugdboekenprijzen 1969: Debuutprijs 1997: Zomer van het Spannende Boek 2000: Onderzoek motivatieproces aankoop boeken

9 Algemene marketingstrategie
De juiste boeken (segmentatie boekgenres) via het juiste kanaal (samenwerking met verschillende media) op het juiste moment (verspreid over het jaar) bij de juiste mensen (doelgroepenwerking) d.m.v. (publieks)campagnes

10 Acties versus publiek 3 soorten campagnes: Evenementen:
breed en gelaagd publiek ook non-users Boekenprijzen: light users motiveren Maandcampagnes: heavy users bedienen

11

12 Aanpak per actie (1) Afbakening productsegment
Concrete boekenlijst per actie I.s.m. uitgeverijen, boekhandel, jury, media Media Structureel partnership (audiovisueel, in print en online) Free publicity Partnerships

13 Aanpak per actie (2) Promotie POS
POS-materiaal (point of sale: affiches, stickers, etc.) bij deelnemende boekhandels (150 à 200 outlets per actie) en bibliotheken Traffic generators: kortingsbonnen, product plus, auteursontmoetingen, … Promotie online Boekenbrief, sociale media Ook e-boeken! Timing!

14 Overlegorganen Promotiecommissie Boekenbeurscommissie Werkgroepen
Representatieve vertegenwoordiging van marketingmensen uit boekhandel, uitgeverij en importbedrijf (u/b/i) Bewaking strategie lange en korte termijn (jaarplan) / brainstorming Boekenbeurscommissie Representatieve vertegenwoordiging van standhouders Bewaking strategie korte en lange termijn / brainstorming Werkgroepen Verantwoordelijken u/b/i van de respectievelijke fondsen De stem uit het veld m.b.t. uitwerking acties Boek.be promotie, communicatie, IT en events Structureel: weekoverleg Dagelijks bijsturen In overleg met directie

15 Boekenprijzen januari maart april mei oktober Herman de Coninckprijs Boekenleeuw & Boekenpauw Best Vormgegeven Boeken Beste Boekenjuf of –meester Gouden Boekenuil Debuutprijs

16 Herman de Coninckprijs Januari
Doel: collectieve promotie poëzie Link: Gedichtendag Aanpak: Juryprijs - Publieksprijs - Beste Debuut Feestelijke uitreiking Gratis Gedichtenposter ( ex.) Partners: Provincie Antwerpen, Radio 1, Canvas, De Standaard Evaluatie:

17 Herman de Coninckprijs

18 Boekenleeuw en Boekenpauw Maart
Doel: promotie jeugdliteratuur Link: Jeugdboekenweek Aanpak: Juryprijzen beste en mooiste kinder- en jeugdboeken Bekendmaking via persco Promotiemateriaal Evaluatie:

19 Boekenleeuw en Boekenpauw

20 Best Vormgegeven Boeken april
Criteria: symbiose tussen vorm en inhoud > design, vormgeving, … Jury van deskundigen Ter bevordering van de kwaliteitsvolle boekproductie

21 Beste Boekenjuf of -meester april

22 Gouden Boekenuil mei Meest prestigieuze prijs Vlaanderen en Nederland
Vakjury en lezersjury Uitreiking op 5 mei 2012

23 Debuutprijs Oktober Focus op nieuw literair talent (romans)
Feestelijke uitreiking op de Boekenbeurs Boekhandel & bibs: POS materiaal Free publicity!

24 Maandcampagnes maart april mei juni augustus Boekenbeesten Literaire Lente Doe mei maar een Doeboek Zomer van het Spannende Boek De Andere Strip

25 Boekenbeesten bij de boekhandel Maart
Wie zijn de Boekenbeesten? Eenvoudig classificatiesysteem voor boeken Sluit aan bij de leefwereld van kinderen Ieder jaar een ander geschenk bij de boekhandel Link: Jeugdboekenweek Dwarrel Fantom Griddle Knussel Axi Famil Giechel Histor Speur

26 Boekenbeesten bij de boekhandel

27 Literaire Lente bij de boekhandel april
Romans van het voorjaar Lanceerprijzen Auteurstournee Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd

28 Literaire Lente bij de boekhandel
Auteursprogramma in de boekhandels Proeven van boeken

29 Doe mei maar een doeboek Mei
Focus op huis-, wellness, kook- en tuinboeken Voorjaar: tijd om handen uit de mouwen te steken Partnership: Libelle, Radio 2 Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Online wedstrijd

30 Zomer van het Spannende Boek Juni - Augustus
Focus op thrillers, detectives, misdaad Zomervakantie: ontspannen met spanning Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Free publicity

31 Zomer van het Spannende Boek

32 De Andere Strip augustus – september
Doel: promotie van de ‘andere’ of ‘betere’ strip voor volwassenen Partnership: Humo Boekhandel: Kortingsbonnen POS-materiaal Campagnes

33 Boekenbeurs November Grootste tijdelijke boekpromotie in Europa
Missie: Jaarlijkse daguitstap voor Vlaming die van boeken houdt en die geniet van de feestelijke gezelligheid en van wat er op het evenement ‘te beleven’ valt Evenwicht tussen cultuur en commercie Informeren, verkoop, cultureel event, amusementswaarde ‘Beleving’: Signeersessies, demonstraties, happenings Themadagen, mediadagen, doelgroepspecials Aanbod voor kinderen in schoolverband Structurele mediapartnerships: radio, TV, Knack 20-tal samenwerkingen: inhoudelijk, promotioneel Free publicity → nawerking boekhandel

34 Boekenbeurs

35 Specifiek voor 2011 Optimaliseren online promotiekanalen
Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag Gouden Boekenuil Lang zullen we lezen

36

37 www.boek.be Referentiesite: Vlaamse Google voor boeken Promotiesite:
collectieve campagnes andere genres op jaarbasis Infosite Boekennieuws, Top 10 & 100, Pas verschenen… Community opinie van de lezer boekenplank

38 Onderzoek lees-, leen- en koopgedrag
Deel 1: Hoe zit het met het koop-, lees- en leengedrag in Vlaanderen? Hoe vaak lees je? Hoeveel boeken leen je? Hoeveel mensen kopen/lenen hoeveel boeken? Waarom lees je? Welke betekenis ken je aan boeken toe? Deel 2: Hoe verloopt het aanschafproces van boeken (kopen & lenen)? Hoe kom je tot de beslissing om een boek te kopen/lenen? Hoe gebeurt het aanschafproces? Spelen kortingsbonnen een rol? Koop je eerder voor jezelf of als cadeau? Welke soort boeken koop je? Hoe ervaar je promotionele acties? Via welke kanalen kunnen we je het best bereiken? Onderzoek

39 Lang zullen we lezen (werktitel)
Uitgangspunt Hoe is het gesteld met het aanbod? Onderzoek naar kwaliteit en kwantiteit van de boeken in klasbibliotheken (basisonderwijs) Wat kunnen we hieraan doen? Website voor leerkrachten, leerlingen en ouders Gezamenlijk project Canon, Locus en Boek.be. Partners: o.a. VCOV

40 Omstreken Wallonië www.fureurdelire.be Nederland www.cpnb.nl Frankrijk
Duitsland Engeland

41 Vragen? Contact: Geertrui Schoeters 03/287 66 78 geertrui@boek.be

42


Download ppt "Zet je zinnen op een boek"

Verwante presentaties


Ads door Google