De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prijszetting 5-4-2017.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prijszetting 5-4-2017."— Transcript van de presentatie:

1 Prijszetting

2 Wat verstaan we onder prijs ???

3 Wat verstaan we onder PRIJS ??
Geen simpele rekensom Inschatten van waarde Emotioneel, onlogisch, impulsief Een bedrag voor een bepaald aanbod

4 STAPPENPLAN VOOR HET BEPALEN VAN DE PRIJS

5 Marketingbeleid Premiumprijsniveau Marktleidersprijsniveau
Vechtprijsniveau Nichespeler Levenscyclus

6 Prijsdoelstellingen 1. Gericht op Verkoop in volume marktaandeel
2. Gericht op winst - Winstmaximalisatie - Return on investment/sales 3. Gericht op de concurrenten

7 CONSUMENT/AANKOPER Prijsperceptie van de koper
Informatie over koper en prijs Prijsbewustzijn Prijsimago Prijsgevoeligheid

8 Prijsbewustzijn / Prijskennis
aanbod is complex tijdsfactor financiële risico bekende prijzen producten met hoge betrokkenheid budgettair belangrijke producten bekende merkartikelen

9 Prijsimago Negatief prijsimago Prijsimago en kwaliteit
Rol van consumentenorganisaties

10 Prijsgevoeligheid Belangrijkheid Verschillen in prijsgevoeligheid
Prijsgevoeligheid is niet statisch Het meten van prijsgevoeligheid

11 Prijsonderzoeksmethoden
De prijsacceptatie-monitor segmentatie De prijsmeter-monitor maximale / minimale prijs vaststellen traceren prijsdrempels

12 De Brand/Price Trade-off (BPTO)
- Prijselasticiteiten - inschatting volume-effect - verschillende prijsalternatieven - effect prijsverlagingen/verhogingen - prijsdrempels

13 Bedrijfseconomische prijs = Kostprijs
Cost-plus pricing Full-cost-plus Manufacturing cost-plus Variable (direct) cost-plus Target-return pricing

14 De rol van de concurrenten
Marktvorm perfecte concurrentie monopolie monopolistische concurrentie oligopolie

15 Competition-Based Pricing
Prijsvolgerschap Sealed-Bid pricing

16 Actieve prijsconcurrentie
Nieuwe producten Afroomprijsstrategie Penetratieprijs-strategie Bestaande producten Dumpen van voorraden Elimineren van concurrenten Buiten de markt houden van concurrenten

17 Passieve Prijsconcurrentie
Non-price concurrentie Gewoonteprijzen Prijsafspraken en prijskartels Prijsleiderschap

18 De invloed van de handel
Ken uw functie voor de handel Streef naar “preferred suppliership” Contact op alle niveau’s Prijsonderzoek blijft belangrijk

19 De rol van de overheid Prijsvoorschriften Aanduidingen in Euro
Prijskartels

20 Doorvoeren van tijdelijke prijsverlagingen
Korte-termijneffecten extra verkopen Merk-switchen ondersteuning van andere marketinginstrumenten Lange-termijneffecten merkerosie hamster-effect

21 Doorvoeren van vaste prijsveranderingen
Prijsverhogingen volgen van sterke concurrent Productvernieuwing Productvermindering Prijsverlagingen kostenverlagingen afroomprijsstrategie concurrentie verdrijven

22 Andere prijzen voor Wallonië ?

23 DE PRAKTIJK

24 De Geheime Wapens Contacten (op alle niveaus) Informatie
Doorzettingsvermogen Offerte van concurrentie Service, betrouwbaarheid Snelheid Duidelijke afspraken

25 De “Finishing Touch” Stalen bij de offerte Referenties
Timing / Punctualiteit Definitieve beslissing pas na laatste contact met u Bezoek op moment van voorziene levering concurrentie


Download ppt "Prijszetting 5-4-2017."

Verwante presentaties


Ads door Google