De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FAALANGST.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FAALANGST."— Transcript van de presentatie:

1 FAALANGST

2 WELKOM!! T&T trainingen NIBI 2014 Lerarenopleiding
Jaap van Elst Lerarenopleiding Hogeschool Rotterdam T&T trainingen NIBI 2014

3 WAAROM IK HIER? Ik ben Ik was ook Ik heb een belangrijk verhaal
Jaap van Elst bioloog, vader, leraar,.. trainer Lerarenopleider Ik was ook Docent biologie en counselor Ik heb een belangrijk verhaal Waarvoor in ieder geval te weinig aandacht voor is in mijn lerarenopleiding..

4 Vandaag …. Opening Faalangst? Dat is faalangst!! En nu? Preventief
En als het dan toch fout gaat…

5 Doelen Informatie verzamelen Signaleren, diagnosticeren
Hoe kunnen we leerlingen helpen Bespreekbaar maken op school…

6 Mijn eerste “optreden”… De algemene ouderavond brugklas 1..
De opener (1)... Mijn eerste “optreden”… De algemene ouderavond brugklas 1..

7 De opener (2) … Denk terug aan een vervelende gebeurtenis
Wat (doe,) voel en denk je? … (noteer in het kort)

8 ANGST I LICHAMELIJK. PSYCHISCH Snellere ademhaling Verwarde gedachten
Verhoogde hartslag Zweethanden Droge mond Verhoogde aandrang Geen woord kunnen uitbrengen: Dichtklappen PSYCHISCH Verwarde gedachten Piekeren Afname concentratie Zich dom en machteloos voelen

9 ANGST II GEDRAG Gespannen spieren Onrustig, onredelijk, nerveus
Inadequate reacties: = stil, teruggetrokken of = agressief, brutaal, stoer Vaak: slecht slapen

10 FAALANGST De angst om - beoordeeld te worden of
denken beoordeeld te worden WAARDOOR er kans is op tegenvallende resultaten

11 Het nut van de oefening: ..er wordt wat afgeleden..
Eenzaam maar niet alleen.. 10-15% heeft er echt last van!! Van 8 tot 88…. Van vmbo tot vwo: het hoogste percentage onder universitaire studenten…..

12 FAALANGST VORMEN AKTIEF: Plankenkoorts, perfectionisme PASSIEF:
Vermijden en uitstellen SOORTEN - COGNITIEF kennis - SOCIAAL in contact - MOTORISCH sportprestaties

13 FAALANGSTIGEN De afhankelijke De geslotene De brutale De clown
“.. U zult me wel vertellen hoe het moet, want ik weet dat natuurlijk niet….” De geslotene Stille muurbloem: “.. Nee hoor, er is niets…” De brutale “ Bemoei je met je eigen zaken, daar heb je genoeg aan , lijkt me..” De clown “…En de kat van de buren heeft paalangst..”

14 HERKENNEN…. Samenvatting op stencil OOK aan het gedrag in de klas..

15 Diagnostiek Welke van de twee jongens heeft “echt” faalangst? Jan
Uit welke zinnen in de tekst maak je dat op? Jan: - Piet:

16 Diagnostiek … Observeren In gesprek met..
o De leerling (en zijn ouders) o je collega’s Testen officiële en officieuze…

17 OORZAKEN Genetisch? Maatschappelijk Opvoedingsklimaat = gezin = school
= vrienden = sportclub Karakter Persoonlijkheid

18 Een belangrijke mededeling..
Er is iets aan te doen! (want je doet het eigenlijk zelf: perfectionisme, bang voor fouten,…) Je bent NIET de enige… ( want bijna iedereen heeft wel ‘ns last van, minimaal 15 % echt veel ..) EN.. Je bent NIET gek, er zit geen draadje los,….

19 ONZE HERSENEN

20 AANVALLUH?? Of WEGWEZEN!!!

21 Hoe help je? Op schoolniveau … Individueel, als docent..

22 Wat is er aan te doen? (schoolniveau)
Op school Her- en erkennen: erover praten Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe? Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning Thuis Her- en erkennen: erover praten Helpen voorbereiden: planning

23 Als docent … Kennis van – herkennen Benoemen – erkennen
Als docent: de student en (startende) docent moeten de hulpverleningsstructuur kennen Info kunnen geven en doorverwijzen.. Proactief: eigen didactiek

24 En wat kunnen JULLIE doen
Als biologie leraar - stress en gevolgen (zenuwstelsel/hormonen) - waarnemen en interpretatie daarvan - ademhalen en ontspannen Als deelnemer aan deze conferentie - doorgeven info - studiemiddag over dit thema

25 Een opdracht… Wat doe je? Wel of niet Wat is (echt) belangrijk?
Wat kun je hier mee? Op school met collega’s…

26 Didactisch / pedagogisch
(Faal)angstige leerlingen hebben behoefte aan Een duidelijke structuur Een vriendelijke sfeer Bemoediging Niet overvragen Goed voorbeeld

27 En op school: een training?
Opbouw training Informeren - wat is faalangst, jouw faalangst, “ .. je bent niet gek..” - je bent niet alleen!!! Betrekken Communiceren Aan de slag - signaleren, ontspannen,G-denken

28 Ondersteunen van faalangstigen..
Signaleren, erkennen, .. Als er “niets” is op school, of… Ademhaling en ontspanning G denken

29 G-denken Gebeurtenis Gedachte Gevoel Gedrag

30 RET: G-denken GEBEURTENIS: + GEDACHTEN: = GEVOEL(ens): GEDRAG:
Presentatie houden + “Ze zullen me uitlachen” = ANGST Rood worden, stotteren, ……

31 G-DENKEN GEBEURTENIS: GEDACHTE: GEDACHTE: ALTERNATIEF GEVOEL
(altijd) waar? helpend? geeft een goed gevoel? ALTERNATIEF GEVOEL ALTERNATIEF GEDRAG GEVOEL GEDRAG

32 COMMUNICATIE JA JA NEE JA persoonsgericht taakgericht DOEN ZIJN
GEBRUIKEN: JA GEBRUIKEN: JA P O S N E G GEBRUIKEN: NEE GEBRUIKEN: JA

33 Wat is er aan te doen? Op school Thuis
Her- en erkennen: erover praten, ook met ouders Zorgen voor structuur: wanneer, wie, wat waar en hoe? Helpen voorbereiden: eisen wat moet je kunnen en kennen? studievaardigheden planning Thuis Her- en erkennen: erover praten Helpen voorbereiden: planning

34 En wat jullie ook kunnen doen
Tenminste dat hoop ik… Jezelf bedanken dat je hier bent gekomen!!


Download ppt "FAALANGST."

Verwante presentaties


Ads door Google