De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Motiverende Gespreksvoering

Verwante presentaties


Presentatie over: "Motiverende Gespreksvoering"— Transcript van de presentatie:

1 Motiverende Gespreksvoering
Simone van den Hil februari 2014

2 Wat is motivatie?

3 Motivatie Motivatie tot verandering is iets wat je binnen in de mens vindt (niet iets dat je naar binnen kunt gieten zoals benzine in een auto!)

4 Motivatie Motivatie is: De mate van bereidheid tot verandering
Variabel per moment en situatie Een resultaat van de interactie tussen behandelaar en patiënt. Taak van de behandelaar

5 Een filmpje

6 De goeroes sinds 1989 Stephen Rollnick William R. Miller
Vooral in de verslavingszorg ontwikkelt, ik ken het als dietist.. Stephen Rollnick William R. Miller

7 Confrontatie van attitudes
Ik weet wat goed voor je is, dus verwacht ik dat je doet wat ik zeg Je begrijpt mij kennelijk niet. Ik doe wat ik zelf wil Dit schiet niet op hier, maar dat is niet mijn schuld!

8 Slagveld van consult over gedragsverandering
adviseer verdedig verdedig bekritiseer verdedig debatteer verdedig confronteer

9 ..maar waar gaat de strijd eigenlijk over?
Verandering in het tempo dat ik verkies Verandering in het tempo dat ik verkies

10 Overtuigingen die het gebrek aan veranderbereidheid verklaren
De patiënt ziet het probleem niet De patiënt begrijpt het probleem niet De patiënt weet niet hoe hij moet veranderen Het kan de patiënt niet schelen

11 De reparatiereflex: wij weten vaak wat het beste is voor de ander, vooral wanneer dat ons vak is..

12 Vraag: waarom gaat het zo vaak verkeerd?
Antwoord: omdat het praten over verandering uit de verkeerde mond komt!

13 Botsing van attitudes De arts: attitude van betrokken confrontatie
De patiënt: defensief Voordelen van verandering Nadelen van verandering Nadelen van niet veranderen Voordelen van volharden

14 Oefening Bedenk iets dat je zou willen veranderen…
Ga in gesprek met de ‘dokter’ Een is inbrenger Een is dokter Een is observator Feedback: wat helpt en wat helpt niet om te motiveren?

15 Ambivalentie is een normale staat van menselijk bewustzijn
Ambivalentie is een normale staat van menselijk bewustzijn. De meeste van ons zijn over de meeste dingen meestal ambivalent.

16 Soorten ambivalentie Conflict aantrekken en vermijden …De snoeppot: ik wil wel, het is niet goed voor me… Conflict tussen vermijden en vermijden, kiezen tussen twee kwaden.. Parkeerplaats en duur, of goedkoop en ver weg….. Conflict tussen aantrekking en vermijding, ik kan niet met en niet zonder, jojo effect… Dubbelconflict verscheurd tussen twee alternatieven… die allebei verleidelijk zijn als negatieve aspecten hebben… minnaar hebben en leefstijl…

17 Voordelen van verandering
Houding van ambivalentie Voordelen van verandering Nadelen van verandering Nadelen van volharden Voordelen van volharden

18 Belangrijkste concept bij gedragsverandering
Ambivalentie!

19 Motiverende gesprekstechnieken definitie
“Motiverende gespreksvoering is een methode om de patiënt te gidsen in de richting van een gedragsverandering, met een basishouding van empathie en nieuwsgierigheid voor wat de patiënt beweegt.”

20 Dus….. Motiverende gespreksvoering is een effectieve manier om met anderen te praten over verandering.

21 Stadia van gedragsverandering Prochaske & DiClemente
Voorstadium; iemand vind dat de ander moet veranderen, gezeur van de omgeving is belangrijkste reden om aan de slag te gaan. Onbewust Overwegen Idee er zou wel eens iets aan de hand kunnen zijn, ik moet er eigenlijk iets aan doen, dat ebt ook wel eens weg. Afwisselend ik moet er wat mee, en het valt wel mee…. Beslissen het valt mee, iemand gaat eruit, tussentijdse uitgang Of iemand gaat echt door!! Maakt plan en neemt besluit. Wilskracht is groot, omgeving stimuleert. Uitvoeren Lastig eerste weken moeilijk vol te houden. Volhouden Geïntegreerd in je leven Bij roken gemiddeld 4x de cirkel rond…

22 Neutrale en nieuwsgierige houding
De aard van de ambivalentie exploreren Voordelen en nadelen van verandering

23 Principes: wat werkt? Empathie uiten - compassie uitstralen, accuraat begrip tonen, erkenning geven Zelfvertrouwen ondersteunen - hoop op verandering induceren Discrepantie opwekken – onrust creëren bij de ander Omgaan met weerstand – nieuwe perspectieven laten ontstaan, geen discussie erover of opleggen ervan De sterkte van de werkrelatie

24 Wanneer toe te passen Ter voorbereiding op een behandeling
Als stijl van gesprekken voeren Bij uitval uit een behandeling, als ambivalentie later in de therapie de kop op steekt.

25 Basistechnieken Motiverende gespreksvoering
Open vragen stellen Uitlokken van verandertaal Ordenend samenvatten Bekrachtigen Reflecteren Meerollen met weerstand Weten wat je aan het doen bent (als hulpverlener) Beloning / complimenten Hoop op verandering (bij de patiënt)

26 Actief luisteren: vragen
Vraag: “Denk je dat je partner begrijpt hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd?” Een vraag vereist een antwoord.

27 Reflectief luisteren: poneren
Stelling: “Het lijkt erop dat je partner niet ziet hoe gedeprimeerd je je voelt de laatste tijd”. Een stelling vraagt om een reactie.

28 Reflectief luisteren: nuttige openingen
“dus je voelt je …” “het klinkt alsof je …” “je vraagt je af of ..” “het lijkt erop dat je …” “je denkt misschien dat …”

29 Herkennen van weerstand
O.a.: ‘Ja, maar..’-uitspraken Ter discussie stellen van de hulpverlener Onderbreken van de hulpverlener Ontkennen van het probleem Negeren van uitspraken van hulpverlener Ontwijken van antwoorden Etcetera..

30 Voorwaarden … Verandertaal...
Willen/verlangen…. Ik wil ik zou graag, eigenlijk wil ik… Kunnen/vermogen… self efficacy, vertrouwen in eigen kunnen… Ik denk dat ik het kan… ik zou best kunnen… Noodzaak/urgentie … ik heb dringend behoefte aan, ik moet…. Redenen: bijv: ik zou me beter voelen als… Klaar voor de start… ik zal , ik garandeer, ik ga….. = verandering Desire + Ability + Reason + Need = Change

31 Filmpje

32 WANNEER ZIT JE GOED? Je voelt je prettig en verbonden met de patiënt
Patiënt spreekt in de richting van verandering

33 WANNEER ZIT JE FOUT? Je voelt je minder prettig, ongeduldig, geïrriteerd, gehaast of zelfs aangevallen Patiënt ontkent, bagatelliseert, werpt hindernissen op

34 10 tips DARN=C Houding Dokter: Gesprekstechnieken Neutraal Empatisch
Ontwikkel discrepantie, hoe ben ik ….hoe wil ik… Veer mee met weerstand Versterk effectiviteit ander Gesprekstechnieken Open vragen Reflectief luisteren Bevestigen Samenvattend ordenen Verandertaal uitlokken DARN=C Desire Ability Reason Need = change


Download ppt "Motiverende Gespreksvoering"

Verwante presentaties


Ads door Google