De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren

Verwante presentaties


Presentatie over: "motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren"— Transcript van de presentatie:

1 motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren
2e Expertmeeting verschoning rondvaart 9 september 2013 Leendert Korvink senior inspecteur/adviseur (dossierhouder binnenvaart) ILT Scheepvaart

2 Wie doet wat in europa De Europese Commissie via 2006/87/EG verwijzing naar 1997/68/EG /26/EG stage IIIA en ontwikkeld strengere eisen gelijkwaardig De Centrale Commissie voor de Rijn ROSR via technische eisen in Hoofdstuk 8a CCR fase II, stopt en verwijst naar volgende EU standaard EPA in USA en gerelateerde gebieden Tier 3 en 4, nu nog geen volledige harmonisatie met EU en niet in Europese binnenvaartschepen toegestaan.

3 emissie-ontwikkelingen in Europa

4 emissie-ontwikkelingen in Europa
Voorstel voor NIEUWE MOTOREN: Stage 3B: 2.1/1.8 g NOx, 110/45 mg PM per kWh (split bij 600 kW) Stage 4B: 1.2 g NOx, 20 mg PM per kWh + PN limiet Stage 5: 0.4 g NOx, 10 mg PM per kWh + PN limiet Voorstel voor BESTAANDE MOTOREN: Stage 3B: 2.1/1.8 g NOx, 110/45 mg PM per kWh (split bij 600 kW) Stage 4A: 2.1/1.8 g NOx, 30 mg PM per kWh (split bij 600 kW)

5 Optimised cost effectiveness
Option 1 Alternative baseline vessel class Small (<55 m) Medium ( m) Large (> 105 m) NEW engines (only) 3B In force by 2018 Option 2 Maximised time for industry to develop Stage 5 engine combined with level playing field NEW engines 4B 5 2017 2022 EXISTING engines 4A Option 3 Optimised cost effectiveness 2020 - Option 4 Mix between cost effectiveness and level playing field

6 Wie doet wat in Nederland
Inspectie Leefomgeving en Transport certificering van schepen en typekeur motoren (deels uitbesteed aan Klassebureaus en Particuliere Instellingen) controleert op naleving en handhaving thematische controles (schepen en bedrijven) 2013 emissie metingen aan de pijp op binnenvaartschepen

7 door ILT Scheepvaart (en samenwerking met havenbedrijf/waternet)
Controleren… door ILT Scheepvaart (en samenwerking met havenbedrijf/waternet) Via Certificering schepen: Individuele schepen meten aan de pijp Meten langs de vaarweg (mobiel snuffelen TNO) Indicatieve metingen versus referentie metingen Via typekeur motoren: bij producent/leverancier

8 Landelijke, regionale of lokale initiatieven
Stimuleren… Landelijke, regionale of lokale initiatieven Subsidies voor schone initiatieven en medewerking bij benodigde ontheffingen Amsterdam: Vergunningenbeleid rondvaart / passagiersvaart Differentiatie toegang/ liggeld / ligplaats … Havenbedrijf Rotterdam: Na 2025 alleen schepen toestaan met motoren vanaf CCR-2 Differentiatie (kortingen) havengelden

9 Wat zijn aanbevelingen ?
Dat zijn ontheffingen (onder voorwaarden) om af te wijken van de wet- en regelgeving Afgifte Certificaat van Onderzoek is toch mogelijk dankzij Artikel 2.19 ROSR (en Richtlijn 2006/87/EG) voor een vaartuig met nieuwe technische voorzieningen; voor zover deze voorzieningen een voldoende veiligheid bieden bij wijze van proef en voor een beperkte tijdsduur of .. onbeperkte tijdsduur indien gelijkwaardigheid is aangetoond.

10 verschoning rondvaart
2e Expertmeeting verschoning rondvaart Dank voor uw aandacht Leendert Korvink


Download ppt "motor emissie ontwikkelingen stimuleren en contoleren"

Verwante presentaties


Ads door Google