De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.

Verwante presentaties


Presentatie over: "De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker."— Transcript van de presentatie:

1 De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker

2 Programma Welkom Typen onderzoek op school
Onderzoek op het Da Vinci College Succesfactoren: onderzoekscultuur Opbrengsten Wat kan het u opleveren? Wouter Schenke Renée van Velzen

3 Piedmont College, Brian Anderson onderzoek naar effecten parkeerprobleem
Hoofdvraag: Leidt het tekort van parkeerplaatsen van docenten tot slechtere prestaties van de leerlingen? Hypothese: Leerlingen behalen slechtere cijfers door parkeerproblematiek docenten Wouter Schenke Renée van Velzen

4 Het verkrijgen van data
Interviews Enquêtes Open vragenlijsten Wouter Schenke Renée van Velzen

5 Greep uit reacties “Coach Anderson, do you not have anything better to do?” “Stupidest thing I ever received in my teacher’s box.” “There is no relation. Maybe to you, but not to the professional minded.” Wouter Schenke Renée van Velzen

6 Typen onderzoek op scholen
Invulling\ achtergrond Voorkomen van onverantwoorde vernieuwingen Professionele ontwikkeling leraren Kloof theorie-praktijk overbruggen Evidence-based werken 1. Toepassen van kennis over leren 2. Kennisnemen van beschikbare kennis 3. Blijft probleem Onderzoekende scholen/ leraren 4. Ontwerpen en kritisch evalueren van eigen praktijk 5. Leren door innoveren en onderzoeken 6. Voortbouwen op beschikbare kennis in eigen onderzoek en praktijk Samenwerking onderzoekers met scholen/ leraren 7. Kritisch monitoren van lokale vernieuwingen 8. Leren, innoveren en bijdragen aan nieuwe kennis door participeren in onderzoeksactiviteiten 9. Samen onderzoeken: nieuwe kennis en onderbouwde onderwijspraktijken Prof. dr. M. Volman, Van de ‘school onderzocht’ naar de ‘onderzoekende school’ Wouter Schenke Renée van Velzen

7 Onderzoek op het Da Vinci College
Succesfactoren Werken volgens visie en plan Samenwerken met onderzoeksinstituut Vaste onderzoeksmiddag Coördinator onderzoek Cursus tot docentonderzoeker Connecties met andere projecten Wouter Schenke Renée van Velzen

8 Onderzoek op het Da Vinci College
Belangrijke succesfactor Meerwaarde voor eigen school in ogenschouw nemen Professionalisering van docenten Aanbevelingen specifiek voor eigen praktijk Bijdrage aan schoolontwikkeling Kwaliteitsbewaking Wouter Schenke Renée van Velzen

9 Onderzoek Virtueel Museum
Opzet deelproject Reden onderzoek Onderzoeksplan Opbrengsten voor school Opbrengsten voor docentonderzoeker Wouter Schenke Renée van Velzen

10 Wat kan het u opleveren? Onderzoek op eigen school
Opdracht in een groep van 4 Ieder schrijft zijn voorkeur en redenen op Deel de voorkeuren in de groep Kijk kritisch naar elkaars argumenten Vul elkaar aan op de argumenten Wouter Schenke Renée van Velzen

11 Bedankt voor uw deelname!
Wouter Schenke Renée van Velzen


Download ppt "De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker."

Verwante presentaties


Ads door Google