De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen."— Transcript van de presentatie:

1 Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs
CompetentCity 2008 Jan Gerritsen

2 Inhoud Korte terugblik vernieuwingen
Onderwijsinrichting met kwalificatiedossiers Beoordelingsmethodiek Nieuwe onderwijscyclus Onderwijslogistieke consequenties Flexibiliteit => omgekeerd organiseren

3 Beroepsonderwijs Hoe was het? + geslaagd=vakbekwaam Vak A lessen Vak B
praktijk Vak C Vak B Vak A lessen oefenen Toets resultaat E I N D T R M + geslaagd=vakbekwaam

4 Competentiegerichte KS (versie 1)
Verwarring: Competenties en vaardigheden. Soorten competenties Inconsistent aggregatieniveau BCP beroep kerntaken kernopgaven beroepscompetenties succescriteria

5 Hoe is het? (KS-versie 2) Nieuw: Beroep Theorie volgt de praktijk
Competentiematrix Nieuw: Praktijk komt centraal te staan (niet de competenties) Theorie volgt de praktijk ROC’s moeten nu ook praktijk organiseren

6 Opleiding Beroepscontext Beoordeling Begeleiding Onderwijsmagazijn
Alle beroepsonderwijs, nu en in de toekomst, bestaat uit 4 elementen: Beroepscontext Beoordeling Onderwijsmagazijn Begeleiding Opleiding Begeleiding Vakmanschap Beroepscontext Beoordeling POP Onderwijsmagazijn

7 + geslaagd=vakbekwaam Oude inrichting / organisatie Opleiding BPV
praktijk centraal beoordeling praktijk aparte begeleiding Begeleiding BPV B + Begeleiding beoordeling geslaagd=vakbekwaam b b b b b Onderwijsmagazijn b curriculum centraal vast aanbod, 1 leerweg aparte beoordeling kennis/vaardigheden aparte begeleiding

8 Nieuwe inrichting / organisatie
Metadatering m.b.v. menukaart Opleiding Begeleiding Kwalificatiedossier Kerntaak Werkproces PI beroepsactiviteiten Beroepscontext praktijkbeoordeling Beoordeling POP koppeling Onderwijsmagazijn

9 Uitgangspunten Menukaart
Simpel Transparant Multifunctioneel

10 Niveau  mate van complexiteit
Beoordelingsmethodiek Niveau Omschrijving Basis Is in staat om activiteiten binnen een werkproces zelfstandig uit te voeren Gevorderd Is in staat om een werkproces zelfstandig uit te voeren Competent Is in staat op kerntaakniveau alle onderliggende werkprocessen zelfstandig uit te voeren en op elkaar af te stemmen Niveau  mate van complexiteit

11 Menukaartsystematiek
Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Drie functies: Communicatiemiddel tussen bedrijf en school Rapportage-instrument voortgang/ontwikkeling leerling Beoordelingsinstrument voor bedrijf en school

12 Menukaartsystematiek
Basis Gevorderd Competent Kerntaak- niveau Werkproces- niveau Onderdeel werkproces Ontwikkeltraject Examinering

13 Menukaart

14 Menukaart

15 Menukaart Menukaart

16 Menukaart Instapniveau bedrijf

17 Menukaart x x x x x x x Beoordeling student

18 Menukaart x x x x x x x Matching Geschikte BPV (stage-plaats)

19 Doorklikken op “Competent in Reiswerk” WWW.LTTR.NL
Concrete uitwerking Gezamenlijk product van: branche-org: ANVR ROC’s Kenwerk Reisorganisaties Downloaden? Doorklikken op “Competent in Reiswerk”

20 Koppeling onderwijsmagazijn
Externe/interne praktijkbegeleider/-coach Beoordeling Onderwijs-magazijn Coach P O LTB

21 Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument
Onderwijscyclus Monitoring d.m.v. begeleidingsinstrument Beroeps- activiteiten B G C Activiteiten- magazijn (Ontwikkelingsgerichte) beoordeling Leer- activiteiten Onderwijs- magazijn P O

22 Activiteitenmagazijn
Jaap heeft recreatie-activiteiten voorbereid voor kinderen van de Brede School in de buurt Een voorbeeld Beoordeling praktijkbegeleider: afstemmen doelgroep  min kennis recreatie-activiteit  min, planning & organisatie  min Jaap blijft op basisniveau LTB: POP-gesprek en advies leertraject Jaap volgt een onderwijsblok van 12 lessen bij mevrouw X en gaat bv digitaal trainen op theorie doelgroepen + theorietoets Onderwijs-magazijn Activiteitenmagazijn Activiteiten magazijn (Praktijk binnen & buiten) Praktijkbeoordeling P O voorbereiding recreatie- activiteiten (WP-2.5) Jaap gaat door met volgende leercyclus

23 Instrumenten Begeleidings-monitor Flexibiliteit!! Beoordeling:
praktijkbeoordelings-instrument gekoppeld aan KD Groepengenerator groepen op basis van leertrajecten Leertrajectengenerator: Menukaart gekoppeld aan (gemetadateerde) leervoorstellen /onderwijsmagazijn planning begeleiders

24 Onderwijslogistiek dynamische planning en organisatie
Flexibilisering vraagt Omgekeerd organiseren Organisatie Financiën personeel lokaliteit tijd faciliteit “Dé uitdaging”

25 Materialen/faciliteiten
KD/Domein Leercyclus leerling Activiteiten- magazijn Beoordeling Onderwijs- magazijn organisatie personeel ruimte tijd faciliteit begeleiding beheer roostering Materialen/faciliteiten

26 Bedankt voor uw aandacht!
Vragen? Bedankt voor uw aandacht!


Download ppt "Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen."

Verwante presentaties


Ads door Google