De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Efficiënter omgaan met

Verwante presentaties


Presentatie over: "Efficiënter omgaan met"— Transcript van de presentatie:

1 Efficiënter omgaan met
Mark Goovaerts KdG – 6 mei 2010

2

3 Probleem Wereldwijd toenemend verkeer

4 Probleem KdG: Aantal nieuwe berichten per dag

5 Probleem Belastend?

6 Probleem Verslavend?

7 Probleem Spammend?

8 tips 10 tips voor een efficiëntere cultuur!

9 1. Geen slaaf Word geen slaaf van je mailbox
verwerk je mail op vaste tijdstippen geen geluidjes geen pop-ups

10 Geluidjes af:

11 2. Inbox

12 2. Inbox leeg Maak je inbox liefst volledig leeg! Inbox ≠ todolijst
3 D’s Deleten of archiveren Delegeren Doen

13 Mappen maken onder de inbox:

14 Prullenmand leeg maken:

15 3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden.
Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Geachte, Ik ben niet geïnteresseerd in uw nieuwsbrief. gelieve mij te willen schrappen van uw mailinglist. Vriendelijke groeten,

16 3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden.
Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Beste collega, Ik weet niet waarom u mij bij dit bericht in CC hebt gezet. Kunt u mij kort uitleggen wat u van mij verwacht? Vriendelijke groeten,

17 3. Minder mail Probeer ongewenste e-mail te vermijden.
Nieuwsbrieven  vermijden  of onmiddellijk archiveren Durf te reageren! Beste student, Ik wil dit bericht graag beantwoorden als het verstuurd wordt vanuit je KdG adres. Vriendelijke groeten,

18 4. Niet spammen alleen als het moet en naar wie het nodig heeft. nooit: reply to all leesbevestiging hoge prioriteit liever vermijden: CC, BCC opgelet met: forward

19 5. Onderwerp Kies zorgvuldig een goede onderwerpregel.
onderwerpregel = kern van de boodschap (cfr. krantenkop) oogopslag  wordt ALTIJD gelezen voorbeelden: NIET WEL “vraagje” “Hoe gebruik je frames in html?” “uitnodiging” “Katrien wordt 40; feestje op 22 mei” “dringend” “Jos verloor zijn autosleutels”

20 6. Inhoud 1 Hou het vriendelijk, concreet en kort (KISS)
onderwerp per bericht frisse groet HOOFDLETTERS = SCHREEUWEN powermail  “onderwerp – eom” 1 “Stuur mij de steekkaart OOPROG eens door aub – eom” “Hoera! Fred is vader geworden; zie tamtam– eom” “Leuke oefening toegevoegd op BB onder extra – eom”

21 7. Structuur De structuur van een bericht is anders dan een brief. niet: inleiding – midden – slot onmiddellijk to the point! Korte zinnen gebruik veel: alinea’s, witregels, interpunctie bullets, nummering

22 niet goed:

23 beter:

24 8. Zuinig met bijlagen Probeer bijlagen te vermijden of te beperken.
verzwaart het mailverkeer beperkte KdG-mailbox liever een link vanuit het bericht de bijlage verantwoorden en toelichten

25 9. Agenda gebruiken Maak gebruik van e-timemanagement in Outlook.
Verstuur een afspraak i.p.v een bericht accepteren of weigeren Gebruik het digitale agenda

26 afspraak versturen:

27 afspraak ontvangen:

28 10. Publiceerbaar? Denk na voor je op de verzendknop klikt!
Vermijd emo-mail Wat als het morgen in de krant staat? Voorzichtig met humor en ironie Gebruik CC niet als paraplu Geen hoaxes, kettingmails, bedelmails Murphy en Big Brother lezen altijd mee!

29 KdG-cultuur anders? Beperken tot essentie, enkel mail naar mensen die het aanbelangt Meer via agenda (depdag, lesuren, afspraken, …) Minder cc Te kleine mailbox Geen pop3, imap-ondersteuning Sneller antwoorden op mail (< 3d) Wie mailen voor welk probleem? Liever mail dan BB Meer aandacht voor face-to-face communicatie Vaak beter telefoneren Mailverbod tijdens de vakantie Integratie lesroosters in agenda

30


Download ppt "Efficiënter omgaan met"

Verwante presentaties


Ads door Google