De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner

Verwante presentaties


Presentatie over: "Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner"— Transcript van de presentatie:

1 Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner
Toetsen als Leerinterventie. Samenvatten in het Testing Effect Paradigma. Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner CELSTEC, Open Universiteit Nederland Symposium ORD Donderdag 9 juni 2011 Sessie 5

2

3 Theoretisch kader Het ophalen van informatie is een effectieve manier om iets lang te onthouden Maar in het onderwijs is onthouden niet genoeg Spatie voor ‘niet’ bij tweede punt weggehaald Punten weggehaald 3

4 Theoretisch kader Er zijn veel nieuwe toetsvormen in gebruik
Daarbij is het leggen van verbanden door de leerlingen belangrijk (bijv. Concept map, samenvatten) Deze nieuwe toetsvormen testen dus niet alleen ophalen van feiten maar ook bijvoorbeeld begrip, synthese en analyse vaardigheden

5 Wat ga je hierbij zeggen? Ik ben benieuwd!
5

6 Theoretisch kader Samenvatten wordt vaak gedaan door leerlingen
Tijdens het samenvatten bepalen leerlingen hoofd- en bijzaken En schrijven zij de meest belangrijke informatie in eigen woorden op Dit vergt inzicht In eerste zin ‘gebruikt’ vervangen voor ‘gedaan’. Spatie na ‘hoofd-’ (van hoofd- en bijzaken) 6

7 Vraagstelling Is het mogelijk om testen als leertechniek voor begrijpen te gebruiken wanneer in plaats van free recall of kort antwoord vragen een samenvatting gebruikt wordt tijdens de ophaalfase? Wellicht vervangen door: Is het mogelijk om testen als leertechniek voor begrijpen te gebruiken wanneer een samenvatting gebruikt wordt tijdens de ophaalfase? Dit in tegenstelling tot eerder onderzoek dat is gedaan met onderzoek naar het beantwoorden van korte open vragen of het vrij ophalen van informatie. 7

8 Methode 102 leerlingen uit VWO 4.
2 x 2 design met retentie interval (5 minuten; 1 week) en leerstrategie (lezen; samenvatten) als factoren. Instructie tekst (500 woorden) Toets: 8 feitjes vragen; 8 begripsvragen. Moeite tijdens het lezen of ophalen gemeten met een 9- puntsschaal. Nut van de gebruikte leerstrategie gemeten met een 9- puntsschaal. Aantal opgehaalde idea units gescoord.

9 Design Instructiefase Interventie Post-test (na 5 minuten)
Post-test (na 1 week) Instructie in leerstrategie (willekeurig) en onderzoek Tekst lezen (7 minuten) Sudoku puzzel Herlezen of Samenvatten (10 minuten) Sudoku Eindtoets voor de helft van de leerlingen (12 minuten)

10 Resultaten (1) Feitjesvragen Nieuwe APA-regels, p-waardes voluit, behalve kleiner dan .001. Misschien aangeven dat dit om de feitjesvragen gaat Retentie interval: F(1, 101) = 32.46; p = .00 Learning strategy F(1, 101) = 1.10; p = .30 Interactie RI en LS: F(1, 101) = 4.30; p = .04 10

11 Herlezen Samenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten 5.30 (.28) 5.00 (.27) 1 week 3.05 (.29) 3.95 (.32)

12 Resultaten (2) Retentie interval: F(1,101) = 8.71; p = .00
Begripsvragen Na toets score Misschien aangeven dat dit om de begripsvragen gaat Legenda ‘natoetsscore’ hier niet dikgedrukt, vorige wel. Retentie interval: F(1,101) = 8.71; p = .00 Learning strategy: F(1,101) = .11; p = .74 Interactie RI en LS: F(1,101) = .03; p = .87 12

13 Herlezen Samenvatten Gemiddelde (SD) 5 minuten 3.27 (1.52) 3.31 (1.28) 1 week 2.49 (.82) 2.61 (1.26)

14 Resultaten (3) Moeite: F(1, 98) = 50.58; p < .00.
SV: M = 5.08; SD = 1.87 R: M = 2.56; SD = 1.66 Nut: F(1, 97) = 7.79; p < .005. SV: M = 5.69; SD = 2.06 R: M = 4.56; SD = 1.97 Retrieval effort en usefulness in Nederlands vertalen, aangeven dat het om de 9 puntsschalen gaat. Is er ook nog interactie met hoe goed ze het maken en de mate waarin ze het samenvatten bijvoorbeeld bruikbaar vinden? 14

15 Conclusie Het schrijven van een samenvatting na het lezen leidt tot beter onthouden van feiten na 1 week vergeleken met herbestuderen Het schrijven van een samenvatting na het lezen heeft geen effect op begrijpen Leerlingen geven aan dat het maken van een samenvatting meer moeite kost Leerlingen geven aan dat zij het maken van een samenvatting nuttiger vinden

16 Discussie Samenvattingen bevatten veel letterlijke informatie uit de tekst. Samenvatten is een complexe vaardigheid die veel oefening behoeft. In de toekomst willen we andere testvormen gebruiken. Zeg je hiermee dat samenvattingen misschien te weinig begrip genereren en dat het puur om letterlijk de tekst nog weten gaat? Wat voor andere testvormen? 16

17 Vragen?


Download ppt "Kim J. H. Dirkx, Liesbeth Kester, Paul A. Kirschner"

Verwante presentaties


Ads door Google