De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge

Verwante presentaties


Presentatie over: "diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge"— Transcript van de presentatie:

1 diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge
Kwaliteit Michiel Van Damme diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge 14 oktober 2005

2 KWALITEIT - belangrijk in het leven

3 Hoe wordt kwaliteit van leven gedefinieerd?
de fysieke status en functionele mogelijkheden, de psychologische status en het welbevinden, de sociale interacties.

4 KWALITEIT - belangrijk in het leven

5

6 Kwaliteit in klinische diabetologie

7 Een strategie voor kwaliteitsbeoordeling?

8 Ishikawa en Kwaliteitscirkels
Kwaliteitscirkels zijn kleine groepen afdelingsmedewerkers, die op basis van vrijwilligheid kwaliteitszorg willen bereiken. Soms worden medewerkers van verschillende afdelingen samengevoegd; dit bevordert dan het onderlinge "meedenken" en het vinden van oplossingen op basis van ideëen, in andere afdelingen toegepast.

9 Kwaliteit - wat is dat? "een lekker kopje koffie"

10 Kwaliteitscontrole en kwaliteitsborging: ‑ waarom?
Klinieken zullen op hun concurrentieel vermogen beoordeeld worden door hun eigenaars en zullen hun kwaliteit moeten documenteren Elke verbetering begint bij een uitgangspunt, maar als u niet weet waar u staat, bent u verloren

11 Kwaliteitsborging — waarom?
Kwaliteitsborging (KB) is een instrument dat gebruikt wordt om ervoor te zorgen dat we de juiste dingen juist doen op het juiste moment Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk verschil zit tussen datgene wat we moeten doen en datgene wat we daadwerkelijk doen Een instrument voor specifieke, gerichte, kosteneffectieve verbeteringen

12 Kwaliteit — strategie

13 Kwaliteit — strategie PLANNEN 1.kwaliteit definiëren
2.indicatoren definiëren 3.doelen stellen 4.beslissingen plannen 5.systemen, mensen, structuren en processen op elkaar wisselen 6. communiceren 7.kwaliteitscultuur ontwikkelen

14 Kwaliteit — strategie DOEN 1.uw best doen is niet genoeg
2.doe de juist dingen de eerste keer al juist

15 Kwaliteit — strategie Controleren 1. Indicatoren in de gaten houden
2. Gegevens analyseren 3. Problemen opsommen

16 Kwaliteit — strategie Leren en actie ondernemen
1. hindernissen en oorzaken opsporen 2. oplossingen voorstellen 3. werknemers erbij betrekken

17 Kwaliteit — strategie Plannen 1. nieuw doelen stellen
2. processen, structuren, systemen opnieuw uittekenen 3. nieuw gedrag ontwikkelen 4. veranderingen doorvoeren 5. ?

18 Waar hebben we het over? Indicator: Een maatstaf voor kwaliteit. We maken een onderscheid tussen: 1. Effectindicator: Welk resultatenniveau ? Bv. HbA1c, aantal rokers. 2. Procesindicator : Welke metingen, hoe vaak? Door wie?

19 Kwaliteitsborging-kwaliteitscontrole

20 Kwaliteitswaarborg "Je meest ontevreden klanten (patiënten) zijn je meest waardevolle hulpbron om tot ontwikkeling te komen" (Bill Gates)

21 Dawn Diabetes Attitudes, Wishes and Needs
Het DAWN-project van Novo Nordisk is een wereldwijd onderzoek bij meer dan vijfduizend mensen met diabetes, gericht op het onder de aandacht brengen van de ‘onzichtbare factoren’ bij de behandeling van diabetes. Deze betreffen o.a. de communicatie met en tussen de diabetesprofessionals, het versterken van de zelfzorg, het wegnemen van drempels voor een effectieve behandeling en het verbeteren van de psychosociale diabeteszorg.

22 De meest voorkomende problemen op het psychosociale vlak zijn
het omgaan met diabetes, aanpassings- of adaptatieproblemen: eetstoornissen, angst, depressie. onzekerheid over de toekomst eenzaamheid The well-being questionnaire: 12 items (W-BQ12) de Diabetes Health Profile (DHP) Problem Areas In Diabetes survey (PAID)

23 Een eerste stap is diabetesprofessionals bewust te maken van het bestaan van psychosociale problemen bij diabetes en de ongunstige invloed ervan. De volgende is de ontwikkeling van patiëntvriendelijke en effectieve diagnostische procedures om deze problemen tijdig te signaleren. Adviezen worden gegeven door getrainde zorgverleners ‘Global Guideline on Psychosocial Issues in Diabetes’.

24 Enable better psychological care
The DAWN study and related data showed that: Of those reporting, more than two in five people with diabetes report poor psychological well-being. Many patients experience emotional stress related to their diabetes. More than a third of healthcare providers do not feel equipped to adequately address patients' psychological needs.

25 Enhance communications
The DAWN study showed that healthcare providers: Feel they have insufficient time for dialogue with their patients Often perceive the difficulties of managing diabetes very differently to patients Were interested (>60% response) in improving communication with their patients

26 Promote active self-management
The DAWN study showed that: Most of the people with diabetes who were questioned said they did not follow all the treatment recommendations given by their healthcare professional. Many patients think their diabetes is  demanding and prevent them from doing what they want. Healthcare providers recognize that psychosocial issues strongly influence how well patients manage their diabetes.

27 Team-based care The DAWN study showed that:
Less than half of people with diabetes in the study believe that their problems are discussed between members of the healthcare team. Healthcare professionals generally recognize that more communication is needed within the diabetes team. Nurses could play a key role in increasing the active involvement of the patient in the care process.

28 Barriers to treatment The DAWN study showed that:
More than half of people with Type 2 diabetes are worried about starting insulin. Half of them believe that starting insulin means they have failed to manage their diabetes. Only one of out five believe insulin would help them manage their diabetes better. A third of physicians postpone insulin until "absolutely essential".

29 Kwaliteitsgaranties in de diabeteskliniek

30 Doel van de workshop De elementen benadrukken die essentieel zijn om een kwalitatief goede dienst te kunnen ontwikkelen en verzekeren. Dit gebeurt met behulp van een specifiek voorbeeld uit een virtuele kliniek, waarvan u een staflid bent. Elementen identificeren die mogelijk een barrière kunnen vormen voor de kwaliteitsbewaking in de diabeteskliniek en -afdeling.

31 Werkmethoden: Elk groep gaat aan de slag met één kwaliteitsindicator in de diabeteszorg Gebruik van een specifiek model (A) Gebruik van het SMART-model Open groepsdiscussie Consensus

32 Verwachte resultaten Een transparant bestemd voor de ziekenhuisdirectie met een beschrijving van de effectdoelen, de procesdoelen, de deadlines, voorstellen voor verbetering/ verantwoordelijke personen en hinderpalen.

33 Middelen Beschrijving van casusmateriaal en werkproces
Groep deelnemers Een moderator van de Steno-staf 80 minuten Stiften en transparanten Borden en flip-overs


Download ppt "diabetesverpleegkundige - AZ Groeninge"

Verwante presentaties


Ads door Google