De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Inleiding tot marktonderzoek

Verwante presentaties


Presentatie over: "Inleiding tot marktonderzoek"— Transcript van de presentatie:

1

2 Inleiding tot marktonderzoek
Hoofdstuk 1 Inleiding tot marktonderzoek

3 Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van…
Marketing Marketingconcept Marketingstrategie

4 Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van…
Marketing: tot marketing behoren alle activiteiten die noodzakelijk zijn voor ontwerp, prijsstelling, promotie en distributie van ideeën, goederen en diensten om een ruil tot stand te brengen die beantwoordt aan de doelstellingen van een individu of organisatie.

5 Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van…
Marketingconcept: een zakelijke filosofie die inhoudt dat een bedrijf, wil het zijn organisatorische doelstellingen bereiken, effectiever moet zijn dan de concurrent in het creëren, leveren en communiceren van klantwaarde aan zijn gekozen doelmarkten.

6 Marktonderzoek verschaft informatie om te helpen bij de implementatie van…
Marketingstrategie: een marketingstrategie bestaat uit het kiezen van een marktsegment als doelmarkt van het bedrijf en het ontwerpen van een juiste ‘mix’ van product/dienst, prijs, promotie en distributiesysteem om aan de wensen en behoeften van de consumenten van de doelmarkt te voldoen.

7 Kernpunt: om marketing te beoefenen; om het marketingconcept te implementeren; om marketingstrategieën te implementeren, moeten managers beslissingen nemen. Veel beslissingen vereisen additionele informatie en marktonderzoek is nodig om deze informatie te achterhalen.

8 Wat is marktonderzoek? Marktonderzoek: het proces van het ontwerpen, verzamelen, analyseren en rapporteren van informatie die kan worden gebruikt om een specifiek marketing-probleem op te lossen.  Burns & Bush Marktonderzoek: de functie die de consument, de klant en het grote publiek door middel van informatie verbindt met de marketeer – informatie die wordt gebruikt om kansen en problemen op de markt op te sporen en te definiëren; om marketing-activiteiten te genereren, te verbeteren en te evalueren; om marketingprestaties te volgen; en om marketing als proces beter te begrijpen  AMA

9 Wat is online marktonderzoek?
Online martkonderzoek: het gebruik van computernetwerken,waaronder internet, als hulpmiddel bij elke fase van het markt-onderzoeksproces: bij het definiëren van het probleem, de onderzoeksopzet, de data-verzameling, data-analyse, de rapportage en de verspreiding van het rapport.

10 Wat is online marktonderzoek?
Webgebaseerd onderzoek: onderzoek dat wordt verricht naar webtoepassingen. Dit soort onderzoek, maakt gebruik van traditionele methoden, maar ook van online onderzoekmethoden. Online enquêteonderzoek: verwijst naar het verzamelen van data door middel van computernetwerken.

11 Het marketinginformatiesysteem
Marketinginformatiesysteem (MIS): een structuur die bestaat uit mensen, apparatuur en procedures met als doel om voor marketingbeleidsmakers tijdig de noodzakelijke en en juiste informatie, te sorteren, te analyseren, te evalueren en te distribueren.

12 Onderdelen van een MIS Interne rapportage Marketinginlichtingen
Onderbouwing van marketing-besluiten Marktonderzoeksysteem…verzamelt op de eerste plaats informatie die niet door de andere onderdelen wordt verzameld.


Download ppt "Inleiding tot marktonderzoek"

Verwante presentaties


Ads door Google