De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Met de bakfiets naar London

Verwante presentaties


Presentatie over: "Met de bakfiets naar London"— Transcript van de presentatie:

1 Met de bakfiets naar London
+ + .co.uk TOTALITY Full service reclame/communicatie bureau

2 Met de bakfiets naar London
Neem plaats in het passagiersgedeelte…. En laat u meevoeren door ons exportplan

3 London als afzetmarkt Bevolking regio London is ruim 7,4 miljoen mensen Bevolkingsdichtheid het hoogst tussen de 20 en 44 jaar Eénoudergezinnen: 48% van de bevolking Economische ontwikkeling gunstig; werkloosheid gedaald van 6.9% naar 4.9%, het bruto nationale product is gestegen naar £ 951,692 mln Autobestuurders besteden 50% van hun tijd in files Vertragingen in het verkeer leiden tot verlies van ca. £ 2 – 4 mln. Onlangs ‘congestion charge’ ingesteld; bestuurder betaalt £ 8 per dag

4 Externe analyse Veel concurrentie van substituten: Fiets, citybike
Goedkoop, milieuvriendenijk. Gaat van deur tot deur Nadeel: weinig fietspaden, niet mogelijk passagiers of zware spullen te vervoeren Bus Voordeel: uitgebreid busnetwerk, komt op vele bestemmingen Nadeel: druk, afhankelijk van tijdschema Taxi Voordeel: veelvuldig beschikbaar, geen last van slecht weer, gaat van deur tot deur Nadeel: duur!

5 Externe analyse (vervolg)
Metro Voordeel: zeer uitgebreid metronetwerk, veel bestemmingen, snel Nadeel: zeer druk, zeker in spits. Onaangenaam voor forensen. Gaat niet van deur tot deur. Wachttijden. Auto Voordeel: gaat van deur tot deur, comfortabel, kan veel vervoeren Nadeel: staat vast in spits, duur

6 Interne analyse Voordelen:
Technische know-how reeds in ruime mate aanwezig Bestaande productielijn Kennis van marketing in Nederland Sterke marktpositie in Nederland

7 Interne analyse Nadelen: Het concept ‘bakfiets’ nog onbekend in London
Nog geen merkbekendheid in London Nog geen distributienetwerk

8 Kansen en bedreigingen
Autoverkeer in London extreem druk Congestion Charge zorgt voor hoge vervoerskosten per auto Openbaar vervoer druk en niet altijd even comfortabel Taxi’s zijn duur Behoefte aan alternatief vervoer

9 Kansen en bedreigingen
Onbekendheid met bakfiets Nog geen distributienetwerk Weinig fietspaden Bij slecht weer is bakfiets minder comfortabel Eerste vereiste: bakfiets ‘household name’ maken

10 Haalbaarheid Bakfiets.nl heeft is financieel voldoende solide om in deze markt te investeren Technische kennis en productielijnen zijn reeds aanwezig Er is behoefte aan alternatief vervoer in London Er is een ruime potentiële afzetmarkt Mits bakfiets.nl in staat is voldoende bekendheid voor haar product te genereren, is het haalbaar om de bakfiets in London op de markt te brengen!

11 De strategie Geconcentreerde marketingstrategie
Prijs: zelfde niveau en variatie als op Nederlandse markt Plaats: distributie via internet en geselecteerde kanalen Promotie: nadruk op bekend maken met concept bakfiets, daaraan gekoppeld de merknaam. Product: nadruk op functionele eigenschappen

12 Positionering bakfiets: de 3 basisvragen
Categorie Méér dan een fiets: een milieuvriendelijk vervoermiddel waarmee je veel spullen of mensen kunt transporteren Bakfiets Voordelen Milieuvriendelijk - Goedkoop in gebruik - Praktisch - Niet gebonden aan vertrek- en aankomsttijden Consument Voor iedereen die behoefte heeft aan het vervoeren van kinderen, spullen etc.

13 Motivators vs. Discriminators
MOTIVATORS DISCRIMINATORS Vervoer van A naar B Onafhankelijk van OV-reisschema, dus in eigen tijd In de buitenlucht Biedt vrijheid Biedt veel ruimte Kan kinderen vervoeren Kan boodschappen vervoeren Kan veel (grote) spullen vervoeren Praktisch Goedkoop Bespaart geld op benzine, ov-kosten en taxi’s Geld overhouden voor leuke dingen Milieuvriendelijk Geeft goed gevoel

14 The Kapferer perspective: positioning - image - identity
Why? (unique benefit) For whom? (target group) Bakfiets Praktisch en goedkoop Trendsetters Jonge ouders Studenten De rest Elk gewenst moment OV, Auto, taxi, gewone fiets When? (moment) Against whom? (competitor)

15 Brand Identity: the prism model
Bakfiets Fysieke eigenschappen Fiets Grote laadruimte Diverse uitvoeringen Persoonlijkheid Het trouwe ros dat jou de vrijheid en zelfstandigheid biedt die je nodig hebt Relatie Biedt vervoer op maat Bakfiets cultuur Innovatief Modern Betrouwbaar Reflectie Deze gebruiker is trendy, praktisch en milieubewust Gewenst zelfbeeld Ik ben zelfbewust, hou van mijn vrijheid en zelfstandigheid, wil alles kunnen en alles doen, maar niet ten koste van het milieu Consument

16 Trendy vervoer waarmee je vrij bent, en tijd en geld overhoudt
Bakfiets Brand Funnel Eigen vervoer Nieuw Milieuvriendelijk Attributen Vervoer op maat Modern Besparingen Functies Geld over goed voor mileu Emotionele beloning Tijd over Modern zijn Vrijheid Trendy Verantwoord Waarden Vrijgevochten Persoonlijkheid Jong en trendy Milieubewust Trendy vervoer waarmee je vrij bent, en tijd en geld overhoudt

17 Merknaam en pay-off Cargobike.com Go Dutch ! So free, it’s moving…

18 Merknaam en pay-off Go Dutch ! So free, it’s moving…
Pay-off met dubbele betekenissen: Free: Gratis Vrijheid Go Dutch ! Moving: Uitdrukking; ieder betaalt zijn deel Beweging, vervoer (Bak)fiets typisch Nederlands Ontroerend Dus: Zó vrij dat het je ontroert, maar ook: gratis vervoer

19 Gekozen media Abri posters bij O.V. + punten waar verkeer vaststaat
Prototypes weggeven aan trendsetters/leden van ‘The LCC’ Prototypes verhuren Verkooppunten: conceptwinkels en andere trendy zaken Advertenties in bijv. Magazine LCC Organiseren promotieactiviteiten Creëren buzzmarketing

20 London Cycling Campaign (LCC)
Doel van het LCC: omstandigheden van fietsers in London verbeteren Contacten mee leggen Via leden gratis fietsen verstrekken Adverteren (rechter- of achterpagina) in het 2-maandelijkse magazine ‘The London cyclist’ (gratis verspreid aan leden)

21 European Car Free Day Vindt plaats 22 september
Elk jaar worden evenementen georganiseerd, ook in London Promotieactiviteiten rond deze dag organiseren

22 Budget Totale budget: € 500.000,= Gratis 75 fietsen € 112.500,=
Verhuur 75 fietsen € ,= Abriposters € ,= Advertenties € ,= Drukwerk (verkoop) € ,= Aanpassing website € ,= Promoactiviteiten € ,= Gage Totality € ,= € ,=

23 Bakfietsreclame

24 De basis van de campagne:
een rebus als trigger

25 + + .co.uk

26 Langs de weg, op drukke plaatsen waar het verkeer vast staat:

27 + + co.uk Had your fill of congestion?
Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

28 + + co.uk Don’ wanna pay no congestion charge no more?
Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

29 Bij bushaltes:

30 + co.uk Don’ wanna be in no bus queue no more?
Go Dutch ! So free, it’s moving… Cargobike.co.uk

31 Op metrostations:

32 + + co.uk Wanna come up for some air? Go Dutch ! So free, it’s moving…
Cargobike.co.uk

33 Voorbeeld van een bakfiets met logo:

34 + + .co.uk

35 Abri’s


Download ppt "Met de bakfiets naar London"

Verwante presentaties


Ads door Google