De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

3. Over smaak valt niet te twisten

Verwante presentaties


Presentatie over: "3. Over smaak valt niet te twisten"— Transcript van de presentatie:

1 3. Over smaak valt niet te twisten
NLT 3. Over smaak valt niet te twisten

2 Smaak is subjectief  voor iedereen anders
Belangrijk voor ontwikkeling van nieuw product Bepaald door: Proeven met tong Uitzicht Verpakking Merk  spreken onze emoties aan

3 Coca cola

4 invloed verpakking Verpakkingen hebben duidelijk invloed op de shopperkeuze voor gezonde producten

5 Voorwaarden om voedsel te aanvaarden

6 smaak Proeven  mond  neus  Wanneer merk je verschil? smaakzintuig

7 SmAken vijf basissmaken deze smaken kunnen overal geproefd worden
zout, zoet, zuur bitter Umami (versterkt de hartig zoute en zoete smaken. In vlees, erwten, belegen kaas en zeewier,Het zijn vooral aminozuren, de bouwstoffen van eiwitten, en smaakstoffen zoals natriumglutamaat die deze smaakgewaarwording geven.) deze smaken kunnen overal geproefd worden bepaalde zones gevoeliger Bitter Zuur Umami Zout zoet

8 smaakpapillen paddenstoelvormige smaakpapillen bladvormige papil
Vooraan op de tong bladvormige papil aan de zijkant tong Omwalde papil in V vorm achteraan Bevatten smaakknop

9 zin van smaakonderzoek?
Waarom worden nieuwe producten uitgebreid aan smaaktesten onderworpen, voordat ze op de markt worden gezet? smaak is ook een interpretatie van producteigenschappen -kleur -textuur (d.w.z. hoe de hardheid/zachtheid van het product is, hoe het aanvoelt, is het smeuïg, zitten er klontjes in). temperatuur speelt rol: soep, thee en koffie lekkerst als? ijsje ?  nog andere zintuigen betrokken bij bepalen van smaak: -ogen voor het zien van de kleur -zintuigcellen in de tong die gevoelig zijn voor kou en warmte, druk en tast (‘gevoel’).

10 Rol in smaak product herinneringen aan eerdere ervaringen een rol, resultaat bepaalt omgang er mee Oudere mensen  stokjes zoethout of de Zeeuwse schoenzeule in jeugd een lekkernij  als nu weer voorgeschoteld, zal water nu ook weer in de mond lopen. slechte ervaring bij eten bv. spruitjes op jonge leeftijd  lange tijd niet willen proeven. smaak is ook aan te leren. sommige etenswaren als kind niet lekker en nu wel olijven Koffie Bier wijn zuurkool, ham, Zuurkool, ham, salami en kaas - levensmiddelen die behandeling hebben ondergaan om te kunnen bewaren.  bacteriën en schimmels ”bedorven’ maar niet ongezond  smaak verandert  lekker?

11 Andere oorzaken van lekkere smaak
Ook lekker als de consument verwacht dat het product in de toekomst betekenis kan krijgen (het komt mij goed uit om dat lekker te vinden). Iemand die weinig tijd heeft om te koken zal een kant-en-klaar-maaltijd eerder lekker vinden dan iemand die graag veel tijd besteedt aan koken. smaak vooral interpretatie. ideale product =persoonlijke beleving. de markt moet steeds opnieuw onderzocht worden met behulp van doelgroepconsumenten. Een nieuw product is niet per se lekker, maar moet lekker gevonden worden.

12 Opdracht smaak vergelijken
BROOD: Met blinddoek om, brood proeven Verschillende soorten Antwoorden noteren Kan je het verschil proeven? Wat is het verschil? AARDAPPEL / APPEL Aardappel Appel Wat is er geproefd?

13 limonade Blinddoek Proeven: Antwoord noteren Oranje limonade
Rode limonade Appelsap Antwoord noteren Juist geproefd?


Download ppt "3. Over smaak valt niet te twisten"

Verwante presentaties


Ads door Google