De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop."— Transcript van de presentatie:

1 Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop gezegd is geldt the Vegas-code: what happens in Vegas, stays in Vegas. Kwestie van mijn toekomstige interviews met partijen en politici niet in gevaar te brengen. De ppt valt daar niet onder: alles wat daarop staat mag je vrij gebruiken in je lessen, discussies op werk en met studenten of gewoon om gesprekken met je vrienden en familie op te leuken… Het was me een waar genoegen en ik hoop dat de ppt bij kan dragen aan jullie lessen! Groeten, Kristof Jacobs

2 Sociale media in de politiek: Much ado about nothing?
Dr. Kristof Jacobs 31/10/2013

3 Voor ik begin: Wie ben ik? Wat doe ik? Waarom deze workshop?
Kristof Jacobs, 33 jaar oud, al zeven jaar in Nederland Wat doe ik? 1. Doceren Ik geef de cursus Political Communication in het derde jaar Politicologie En ook de cursussen kiezersonderzoek en landenvergelijkend statistisch onderzoek 2. Onderzoek VIRAL: samen met London School of Economics ( Ook wat onderzoek naar D66-speeltjes 3. Jurylid Jaarprijs PWS Maatschappijleer/wetenschappen Waarom deze workshop? Relatief nieuw onderwerp: is dit een relevante maatschappelijke ontwikkeling? Weinig onderzoek naar, maar het gaat hard

4 Outline Introductie: Theorie: functies van sociale media
Een overzichtje van de invloed van sociale media Theorie: functies van sociale media Terug naar de werkelijkheid 1. Resultaten van wetenschappelijk onderzoek (Twitter) 2. Een opdracht (Twitter) 3. Facebook De toekomst Suggesties voor onderzoek door jullie leerlingen

5 Over de impact van social media
Heel veel mensen zijn skeptisch Politici Twitteren zich te pletter, maar het is toch vooral bezigheidstherapie tijdens ellelange vergaderingen in de Tweede Kamer (Bron: Kristof Jacobs, 2010) Iedereen op Twitter, jawel hoor:

6 Over de impact van social media
Anderen zijn ‘believers’ “Sommigen weten misschien dat ik zelf geen groot twitteraar ben, maar ik weet wel dat het een krachtig medium is. Ik denk dat het een heel mooi middel kan zijn om kennis, kunde en ervaring, die in Nederland ergens is,maar waar je als parlementariër misschien nog niet tegenaan gelopen ben[t], hier naar binnen te halen.”

7 Over de impact van social media
Anderen zijn ‘believers’ “Sommigen weten misschien dat ik zelf geen groot twitteraar ben, maar ik weet wel dat het een krachtig medium is. Ik denk dat het een heel mooi middel kan zijn om kennis, kunde en ervaring, die in Nederland ergens is,maar waar je als parlementariër misschien nog niet tegenaan gelopen ben[t], hier naar binnen te halen.” Anouchka van Miltenburg (Fragment uit de 'Sollicitatiespeech' van Anouchka van Miltenburg, Voorzitter Tweede Kamer. Handelingen TK, 4e vergadering, 25 september 2012)

8 Introductie: sociale media en protesten

9 Introductie: sociale media en protesten

10 Introductie: hartstikke gezellig

11 Introductie: …maar nu niet meer

12 Introductie Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

13 Introduction Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

14 Introduction Maar maakt het iets uit bij verkiezingen?

15 Functies: waarvoor gebruiken politici sociale media?
Activeren: Niet echt activeren: Mobiliseren Informeren Een band scheppen Just killing time Overtuigen

16 Functies: waarvoor gebruiken politici sociale media?
Activeren: Niet echt activeren: Mobiliseren Informeren Een band scheppen Just killing time Overtuigen Twitter is vooral een persoonlijk medium - Facebook een privé-medium Verschillende functies, dus ook verschillend gebruik en verschillend onderzoek

17 Levert het stemmen op?

18 Meer stemmen Meer Tweeten

19 Emile Roemer Freek Dommerholt

20 Emile Roemer Freek Dommerholt Maar: ‘gemiddelden’!

21 Resultaten Dus: Meer tweeten hangt samen met meer voorkeurstemmen
Maar niet veel: zo’n 100 tot 500 stemmen bij gemiddeld gebruik Is tweeten nu de oorzaak van die extra stemmen? Is nog wat vroeg om definitief antwoord op deze vraag te geven, maar het lijkt er wel op

22 Resultaten Hoe werkt dat dan?
Maar: dit zijn dus gemiddelden. Bij goed Twittergebruik is er meer te halen! Mechanisme Resultaat Symbolisch: Wat ben ik modern X Poster-effect Communiceren met niche groepen Via journalisten in de krant

23 Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik?
1. Doe iets 2. Schrijf leesbaar “Kritisch rapport over #decentralisatie #districten ?” 3. Interageer “We hebben al genoeg islam in Nederland” 4. Vertel iets inhoudelijks “Net geland op Schiphol, complimenten voor de KLM-piloot. Nu in wiebelend stilstaand toestel wachten op 'n vrije gate”

24 Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik?
Een opdracht…

25 Wat is dan ‘goed’ Twittergebruik?
Groepje 1: ‘Ik zit op Twitter want men zegt dat dat goed is’ (Jan Peter Balkenende, Edith Schippers, Lilian Janse) Groep 2: ‘Ik heb het lastig met interactie’ (Diederik Samsom, Geert Wilders, Barack Obama) Groep 3: “Soms doe ik niet meer dan: ‘ik zeg waar ik ben’” (Maxime Verhagen, Alexander Pechtold, Jeroen Dijsselbloem) Groep 4: ‘Ik ben Minister-President en dus is Twitter gevaarlijk’ (Elio Di Rupo, David Cameron, Mark Rutte) Groep 5: “Ik zeg in het dagelijkse leven ook ‘Dit was Hashtag bigfun’” (Arend Jan Boekestijn, Boris van der Ham, Arjan El-Fassed) Groep 6: “Ik zit in het groepje ‘goeie’ Twitteraars” (Mei Li Vos, Emile Roemer, Elbert Dijkgraaf,)

26 Facebook: het ondergeschoven kindje
Nauwelijks onderzoek naar Weinig aandacht voor in de media …Maar is dat terecht? Vraag: Merkten jullie op Facebook dat de verkiezingscampagne op volle toeren draaide?

27 Campagneadviseurs: ‘Voor ons is Facebook veel belangrijker dan Twitter. Twitter is slechts een Helpdesk. Als mensen vragen stellen moeten we die beantwoorden’ Hoe zien zij Facebook? Facebook is vrij goedkoop Facebook heeft enorm potentieel aan bereik Facebook is bliksemafleider Facebook is mobilisatietool Facebook is minder gevaarlijk

28 Facebook: Een facebookflater

29 Overzicht van een maand Facebookgebruik

30 De toekomst Wat kan je doen met leerlingen? 1. Experimenten
Luisteren politici? (reageren ze) Wat is het effect van bepaalde Twitterboodschappen? 2. Inhoudsanalyses: Hoe gebruiken lokale en Europese politici Twitter en Facebook? Verschilt dat van nationale politici? (en wie doet het beter?) Doen nieuwe/grote/linkse partijen het beter? Komen de Twitteraars met hun tweets in de krant of op televisie?

31 Uitsmijtertje


Download ppt "Een disclaimer Beste Allen, Hierna volgt de ppt die ik gebruikte tijdens de workshop op de docentendag van 31/10/2013. Voor alles wat tijdens de workshop."

Verwante presentaties


Ads door Google