De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

FILM & TV = EMOTIE.

Verwante presentaties


Presentatie over: "FILM & TV = EMOTIE."— Transcript van de presentatie:

1 FILM & TV = EMOTIE

2 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
Televisie heeft twee functies: INFORMEREN AMUSEREN

3 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
Televisie heeft twee functies: INFORMEREN AMUSEREN “Televisie is zoals mode: alles komt terug.”

4 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
“De grootste kick is absoluut de ontwikkeling van het idee, vanuit het niets.” “Om dat idee vervolgens te ontwikkelingen met een steeds groter wordende groep mensen, dat is geweldig, verslavend.” “En dan, nadat de eerste tien minuten van dat programma op tape staan, wéét ik: dit is goed, of dit is een flop.” “Ik ben de beste, omdat ik het best beslagen ten ijs kom, het beste huiswerk lever.”

5 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
“De grootste kick is absoluut de ontwikkeling van het idee, vanuit het niets.” “Om dat idee vervolgens te ontwikkelingen met een steeds groter wordende groep mensen, dat is geweldig, verslavend.” “En dan, nadat de eerste tien minuten van dat programma op tape staan, wéét ik: dit is goed, of dit is een flop.” “Ik ben de beste, omdat ik het best beslagen ten ijs kom, het beste huiswerk lever.”

6 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
“De grootste kick is absoluut de ontwikkeling van het idee, vanuit het niets.” “Om dat idee vervolgens te ontwikkelingen met een steeds groter wordende groep mensen, dat is geweldig, verslavend.” “En dan, nadat de eerste tien minuten van dat programma op tape staan, wéét ik: dit is goed, of dit is een flop.” “Ik ben de beste, omdat ik het best beslagen ten ijs kom, het beste huiswerk lever.”

7 JOHN DE MOL – INTERVIEW:
“De grootste kick is absoluut de ontwikkeling van het idee, vanuit het niets.” “Om dat idee vervolgens te ontwikkelingen met een steeds groter wordende groep mensen, dat is geweldig, verslavend.” “En dan, nadat de eerste tien minuten van dat programma op tape staan, wéét ik: dit is goed, of dit is een flop.” “Ik ben de beste, omdat ik het best beslagen ten ijs kom, het beste huiswerk lever.”

8 SCENARIOSCHRIJVEN = (ZELF-)KRITISCH ZIJN

9 UIT: “KILL YOUR DARLINGS”
“Nederigheid en zelfkritiek zijn eigenschappen die je weinig tegenkomt in de wereld van film en televisie.” “De film- en tv-wereld is de wereld van de grote bek, de ellebogen, de vriendjes, de party’s.” “Nederigheid is niet hetzelfde als onderdanigheid.” “Je staat voor je ideeën, maar je kent je plaats.”

10 UIT: “KILL YOUR DARLINGS”
“Nederigheid en zelfkritiek zijn eigenschappen die je weinig tegenkomt in de wereld van film en televisie.” “De film- en tv-wereld is de wereld van de grote bek, de ellebogen, de vriendjes, de party’s.” “Nederigheid is niet hetzelfde als onderdanigheid.” “Je staat voor je ideeën, maar je kent je plaats.”

11 UIT: “KILL YOUR DARLINGS”
“Nederigheid en zelfkritiek zijn eigenschappen die je weinig tegenkomt in de wereld van film en televisie.” “De film- en tv-wereld is de wereld van de grote bek, de ellebogen, de vriendjes, de party’s.” “Nederigheid is niet hetzelfde als onderdanigheid.” “Je staat voor je ideeën, maar je kent je plaats.”

12 UIT: “KILL YOUR DARLINGS”
“Nederigheid en zelfkritiek zijn eigenschappen die je weinig tegenkomt in de wereld van film en televisie.” “De film- en tv-wereld is de wereld van de grote bek, de ellebogen, de vriendjes, de party’s.” “Nederigheid is niet hetzelfde als onderdanigheid.” “Je staat voor je ideeën, maar je kent je plaats.”

13 SCENARIOSCHRIJVEN = STRUCTUREREN

14 SCENARIOSCHRIJVEN = STRUCTUREREN
IDEE > THEMATIEK, GENRE LOGLINE > VERHAAL(TJE) > SYNOPSIS KARAKTERISERING (KARAKTEREIGENSCHAPPEN EN MOTIVERING) DRAMATISERING (KARAKTERS OP ELKAAR BETREKKEN) DOEL EN MOTIEF, VERTELPERSPECTIEF EN PLOT MINI-TREATMENT (EERSTE FASE STRUCTURERING) HOOFDSTUK-INDELING (TWEEDE FASE STRUCTURERING) TREATMENT (UITGEBREIDE BESCHRIJVING FILMVERHAAL ZONDER DIALOGEN) STRUCTUUR > SCÈNELIJST (DERDE FASE STRUCTURERING, INCLUSIEF SCENEBESCHRIJVINGEN) SCENARIO: EERSTE VERSIE MET DIALOGEN REVISIE > TWEEDE VERSIE SCENARIO MET DIALOGEN EINDVERSIE SCENARIO MET DIALOGEN

15 SCENARIOSCHRIJVEN = VISUALISEREN
LEF EN MOED REFERENTIEKADER (ALLE DENKBARE VOORBEELDEN) LEVENSERVARING (BETREK JEZELF BIJ ONTWIKKELING VERHAAL) DRAMATISERING (KARAKTERS MOETEN IETS WILLEN) KRITIEK EN ZELFKRITIEK (INZICHT EN ZELFINZICHT) MENSENKENNIS VERTELPLEZIER COMMUNICEREN (ARGUMENTEN ZIJN GOUD WAARD)

16 SCENARIOSCHRIJVEN = “RAKEN”
CREDO: ABOUT WHO? ABOUT PEOPLE!

17 THEORIE | SYD FIELD | 3-AKTEN-OPZET

18 THEORIE | GER BEUKENKAMP

19 ? What if…

20 STORY IDEA A man tells stories so many times,
that he becomes the stories.

21 STORY IDEA A man tells stories so many times,
that he becomes the stories. They live on after him, and in that way, he becomes immortal.

22

23 (gebaseerd op boek van Daniel Wallace)
BIG FISH USA 2003 Regie: Tim Burton Scenario: John August (gebaseerd op boek van Daniel Wallace)

24

25 LOGLINE 1: A son comes to understand his dead father, by reconstructing the man's life through a collection of stories.

26 LOGLINE 2: A story about a son trying to learn more about his dying father by reliving stories and myths his father told him about himself.

27 LOGLINE 1: Een zoon leert zijn overleden vader kennen, door diens leven aan de hand van een aantal verhalen te reconstrueren.

28 LOGLINE 2: Een verhaal over een zoon, die probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader, door de verhalen en mythen te herbeleven, die hem door zijn vader werden verteld.

29 LOGLINE 2 | WIE? Een verhaal over een zoon, die probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader, door de verhalen en mythen te herbeleven, die hem door zijn vader werden verteld.

30 LOGLINE 2 | WAT? Een verhaal over een zoon, die probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader, door de verhalen en mythen te herbeleven, die hem door zijn vader werden verteld.

31 LOGLINE 2 | HOE? Een verhaal over een zoon, die probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader, door de verhalen en mythen te herbeleven, die hem door zijn vader werden verteld.

32 LOGLINE 2 | WANNEER? Een verhaal over een zoon, die probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader, door de verhalen en mythen te herbeleven, die hem door zijn vader werden verteld.

33 HOOFDPERSOON | DE ZOON LIJN HEDEN: Probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader. LIJN VERLEDEN: Herbeleeft de verhalen en mythen die hem door zijn vader werden verteld.

34 HOOFDPERSOON / DE ZOON:
LIJN HEDEN: Probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader. LIJN VERLEDEN: Herbeleeft de verhalen en mythen die hem door zijn vader werden verteld.

35 HOOFDPERSOON | DE ZOON REALITEIT: Probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader. FANTASIE: Herbeleeft de verhalen en mythen die hem door zijn vader werden verteld.

36 HOOFDPERSOON | DE ZOON REALITEIT: Probeert meer te weten te komen over zijn stervende vader. FANTASIE: Herbeleeft de verhalen en mythen die hem door zijn vader werden verteld.

37 BIG FISH | TAGLINE “An adventure as big as life itself.”

38 “Een avontuur zo groot als
BIG FISH | TAGLINE “An adventure as big as life itself.” “Een avontuur zo groot als het leven zelf.”

39 BIG FISH | LOGLINE HOOFDPERSOON: een zoon TWEEDE KARAKTER: een vader
HOOFDLIJN: een zoon die wil weten wie zijn vader is, aan de hand van diens verhalen TIJDSDRUK: vader is stervende TIJD: heden én verleden spelen rol STIJL: mix van realiteit en fantasie

40 BIG FISH | LOGLINE HOOFDPERSOON: een zoon TWEEDE KARAKTER: een vader
HOOFDLIJN: een zoon die wil weten wie zijn vader is, aan de hand van diens verhalen TIJDSDRUK: vader is stervende TIJD: heden én verleden spelen rol STIJL: mix van realiteit en fantasie

41 BIG FISH | CONFLICT Vader–zoon conflict: universeel
Leven en dood: urgentie Generatie conflict: rebellie Leeftijd/ouderdom: eindigheid leven

42 BIG FISH | CONFLICT INNERLIJK CONFLICT: wederzijdse zoektocht en behoefte naar erkenning UITERLIJK CONFLICT: zoon leeft zich in vader in, via diens verhalen

43 BIG FISH | CONFLICT VADER: wil bewondering van zijn zoon, door hem fantastische verhalen te vertellen. ZOON: voelt zich, naarmate hij ouder wordt, juist om die reden niet door zijn vader begrepen.

44 BIG FISH | CONFLICT VADER: ziet doorheen zijn eigen fantasieën zijn eigen zoon niet meer. ZOON: ziet door die fantasieën zijn eigen vader niet meer. CONFLICT: verwijdering vader en zoon.

45 BIG FISH | SHORT SYNOPSIS
BIG FISH brings imagination on a journey that delves deep into a fabled relationship between a dying father and his son. The son doesn't know who his father really is, and he hasn't spoken to his father for years. EDWARD BLOOM has always been a teller of tall-tales about his oversized life as a young man, when his wanderlust led him on an unlikely journey from a small-town in Alabama, around the world, and back again. His mythic exploits dart from the delightful to the delirious as he weaves epic tales about giants, blizzards, a witch and conjoined-twin lounge singers. With his larger-than-life stories, Bloom charms almost everyone he encounters except for his estranged son WILL. When his mother SANDRA tries to reunite them, Will must learn how to separate fact from fiction as he comes to terms with his father's great feats and great failings. In the end, Will becomes the storyteller himself.

46 BIG FISH | SHORT SYNOPSIS
BIG FISH brings imagination on a journey that delves deep into a fabled relationship between a dying father and his son. The son doesn't know who his father really is, and he hasn't spoken to his father for years. EDWARD BLOOM has always been a teller of tall-tales about his oversized life as a young man, when his wanderlust led him on an unlikely journey from a small-town in Alabama, around the world, and back again. His mythic exploits dart from the delightful to the delirious as he weaves epic tales about giants, blizzards, a witch and conjoined-twin lounge singers. With his larger-than-life stories, Bloom charms almost everyone he encounters except for his estranged son WILL. When his mother SANDRA tries to reunite them, Will must learn how to separate fact from fiction as he comes to terms with his father's great feats and great failings. In the end, Will becomes the storyteller himself.

47 BIG FISH | EMOTIE De zoon heeft zijn vader JAREN NIET GESPROKEN.
Zijn vader IS STERVENDE. De zoon ZOEKT VERZOENING met zijn vader. Die verzoening bereikt hij door zich met zijn vader te vereenzelvigen.

48 BIG FISH | VERZOENING FIGUURLIJK: door (als vanouds) naar diens ‘bigger-than-life’ stories te luisteren. LETTERLIJK: door de rol van zijn vader over te nemen, zelf verteller van verhalen te worden. VORM FILM: de zoon vertelt aan de kijker het verhaal van zijn vader. STIJL FILM: mix realiteit en fantasie. BELANG: de rol van verbeeldingskracht.

49

50

51 Tweede pagina van scenario (na titelblad):
This is a Southern story, full of lies and fabrications, but truer for their inclusion.

52 Tweede pagina van scenario (na titelblad):
This is a Southern story, full of lies and fabrications, but truer for their inclusion. Duidt er dus op, dat de leugens en verzinsels in de verweving met het (film-)verhaal tóch een waarheid zeggen.

53 Tweede pagina van scenario (na titelblad):
This is a Southern story, full of lies and fabrications, but truer for their inclusion. Duidt er dus op, dat de leugens en verzinsels in de verweving met het (film-)verhaal tóch een waarheid zeggen. Concreet: uiteindelijk doet het er niet toe, wát waar is en wát niet. Wat telt is de verbindende kracht van de verbeelding (=Verzoening vader en zoon.)

54 FADE IN: A river. We’re underwater, watching a catfish swim along. This is The Beast. EDWARD (V.O.) There are some fish that cannot be caught. It’s not that they’re faster or stronger than other fish. They’re just touched by something extra. Call it luck. Call it grace. One such fish was The Beast.

55 The Beast’s journey takes it past a dangling fish hook, baited with worms. Past a tempting lure, sparkling in the sun. Past a swiping bear claw. The Beast isn’t worried. EDWARD (V.O.) By the time I was born, he was already a legend. He’d taken more hunderd-dollar lures than any fish in Alabama. Some said that fish was the ghost of Henry Walls, a thief who’d drowned in that river, 60 years before. Others claimed he was a lesser dinosaur, left over from the Cretaceous period.

56 2. INT. WILL’S BEDROOM – NIGHT (1973)
WILL BLOOM, AGED 3, listens wide-eyed as his father, EDWARD BLOOM, 40’s and handsome, tells the story. In every gesture, Edward is bigger than life, describing each detail with absolute conviction. EDWARD (V.O.) I didn’t put any stock into such speculation or superstition. All I knew, I’d been trying to catch that fish since I was a boy no bigger than you. (closer) And on the day you were born, that was the day I finally caught him.

57 3. EXT. CAMPFIRE – NIGHT (1977) A few years later, and Will sits with the other INDIAN GUIDES as Edward continues telling the story to the tribe. EDWARD (V.O.) Now, I’d tried anything on it: worms, lures, peanut butter, peanut-butter and cheese. But on that day, I had a revelation: if that fish was the ghost of a thief, the usual bait wasn’t going to work. I would have to use something he truly desired. Edward points to his wedding band, glinting in the firelight.

58 LITTLE BRAVE (confused) Your finger? Edward slips his ring off. EDWARD Gold. While the other boys are rapt with attention, Will looks bored. He’s heard this story before. EDWARD I tied my ring to the strongest line they made – strong enough to hold a bridge, they said, if just for a few minutes – and I cast upriver.

59 4. INT. BLOOM FRONT HALL – NIGHT (1987)
Edward is chatting up Will’s pretty DATE to the homecoming dance. She’s enjoying the story, but also the force of Edward’s charisma. He’s hypnotizing. EDWARD (cont’d) The Beast jumped up and grabbed it before the ring even hit the water. And just as fast, he snapped clean through that line. WILL, now 17 with braces, is fuming and ready to leave. His mother SANDRA – from whom he gets his good looks and practicallity – stands with him at the door.

60 EDWARD (cont’d) You can see my predicament. My wedding ring, the symbol of fedility to my wife, soon to be the mother of my child, was now lost in the gut of an uncatchable fish. ON WILL AND SANDRA WILL (low but insistent) Make him stop. His mother pats him sympathetically, then adjust his tie. WILL’S DATE What did you do?

61 EDWARD (cont’d) I followed that fish up-river and down-river for three days and three nights, until I finally had him boxed in. Will regards his father with exasperated contempt. EDWARD With these two hands, I reached in and snatched that fish out of the river. I looked him straight in the eye. And I made a remarkable discovery.

62 5. INT. TINY PARIS RESTAURANT – NIGHT (1998)
WILL, now 28, sits with his gorgeous wife JOSEPHINE. This is their wedding reception, crowded with their friends and family. They should be joyful, but Will is furious. EDWARD This fish, The Beast. The whole time we were calling it a him, when in fact it was a her. It was fat with eggs, and was going to lay them any day. Over near the doorway, we spot Sandra, just returned from the restrooms. She looks gorgeous. She couldn’t be more happier if this were her own wedding.

63 EDWARD (cont’d) Now, I was in a situation. I could gut that fish and get my ring back, but doing so I would be killing the smartest catfish in the Ashton River, soon to be mother to a hundred others. Will can’t take anymore. Josephine tries to hold him back, but he gets up and leaves. Edward doesn’t even notice. EDWARD (cont’d) Did I want to deprive my soon-to-be-born son the chance to catch a fish like this of his own? This lady fish and I, well, we had the same destiny.

64 We were part of the same equation.
As he leaves, Will utters in perfect unison with his father – EDWARD AND WILL We were part of the same equation. Will reaches the door, where his mother intercepts him. SANDRA Honey, it’s still your night. Will can’t articulate his anger. He just leaves. EDWARD Now, you may well ask, since this lady wasn’t the ghost of a thief, why did it strike so quick on gold when nothing else would attract it?

65 That was the lesson I learned that day, the day my son was born.
EDWARD (cont’d) (closer: he holds up his ring) That was the lesson I learned that day, the day my son was born. He focuses his words on Sandra. This story is – and always has been – about her more than anyone. EDWARD Sometimes, the only way to catch an uncatchable woman is to offer her a wedding ring. A laugh from the crowd. Edward motions for Sandra to get up here with him. As she crosses, we can see that thirty years of marriage has not lessened their affection for each other.

66

67 STORY IDEA A man tells stories so many times,
that he becomes the stories. They live on after him, and in that way, he becomes immortal.

68 FIN.


Download ppt "FILM & TV = EMOTIE."

Verwante presentaties


Ads door Google