De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Team Project Hoorcollege Wk 3

Verwante presentaties


Presentatie over: "Team Project Hoorcollege Wk 3"— Transcript van de presentatie:

1 Team Project Hoorcollege Wk 3
Interview Technieken Copy & Content Team Project Hoorcollege Wk 3

2 Inhoud Interview Technieken (Jacinta) Copy en Content (Jos)
Waarom, wie en wanneer Interview Proces Voorbereiding Uitvoering Resultaten Copy en Content (Jos) Content Copy Contentmatrix

3 Interviewen 3

4 Verzamelen van feiten over de gebruiker
Demografiek, Vaardigheden Verzamelen van informatie over de emoties van gebruikers Tevredenheid, Voorkeuren, Percepties Opvolgen van observaties of enquêteresultaten “Kunt u mij vertellen waarom u de introductie heeft overgeslagen?” Waarom Interviewen?

5 Waarom Interviewen?

6 Wie? Wanneer? Iemand uit de doelgroep
Liever niet IAM docenten of andere experts Een realistische simulatie Wanneer? Aan het begin (exploratief onderzoek) of In samenspraak met observatie of In samenspraak met enquête NB: vaak cyclisch! Wie en Wanneer Interviewen?

7 Resultaten analyseren
Planning Vraag selectie Interview vragen schrijven Proefpersonen uitnodigen Opleiden Interviewers Uitvoering Resultaten analyseren Interviewen Proces

8 Plan van Aanpak Interviewen Proces Voorbereiding Uitvoering Evaluatie
Testdoel Testvorm / Scenario’s Proefpersonen Prototype/Hulpmiddelen/Faciliteiten Formulier/Vastlegging Voorbereiding Preparatie Instructie/uitleg Observeren/Vastleggen bevindingen Nabespreken Uitvoering Evalueren bevindingen Prioriteiten stellen Ontwerp aanpassen “Opnieuw testen” Evaluatie Interviewen Proces 8

9 1. PLANNING: Interview Formats
Informeel Ongestructureerd, Go-With-The-Flow Resultaten kunnen sterk varieren Geschikt voor gevorderde interviewers Formeel Gestructureerd, Planmatig, Gestandaardiseerde vragen Resultaten zijn Consistenter Beste techniek voor onervaren interviewers 1. PLANNING: Interview Formats

10 1. PLANNING: Interview Onderwerpen
Gedrag –wat een persoon doet of heeft gedaan Mening/Waarden –opvattingen van een persoon over een onderwerp Gevoelens – wat een persoon voelt in tegenstelling tot wat zij denkt. Kennis – het verkrijgen van feiten over een onderwerp. Zintuigelijk – wat een persoon heeft gezien, gehoord, geroken, aangeraakt of geproefd. Achtergrond/Demografisch – standaard achtergrond vragen, zoals leeftijd, opleiding etc. 1. PLANNING: Interview Onderwerpen

11 Open Vragen “Wat voelde u toen u het programma moest downloaden?”
“Wat was uw indruk van het programma in het algemeen?” “Welke problemen ervaarde u tijdens de navigatie van de website? “Waarom stopte u het spel voordat de speurtocht was afgerond?” 1. PLANNING: Vraag Stijl

12 Gesloten vragen “Vind u de website navigatie makkelijk of moeilijk te navigeren?” “Reist u naar het werk met de bus, tram, fiets, auto of trein?” “Welk tijdstip van het jaar maakt u uw vakantieplannen?” “Op een schaal van 1-10, waarbij 10 zeer simpel is waardeert u de moeilijkheid van dit spel” 1. PLANNING: Vraag stijl

13 Open Vragen “Wat is u indruk van het Pinkpop festival?” Gesloten Vragen “Denkt u dat het Pinkpop festival meer geschikt is voor Jongeren, Oudere mensen of voor beide?” “Vindt u dat de Pinkpop muziek vooral Pop, Rock, Alternatief of Jazz behelst?” 1. PLANNING: Open vs. Gesloten vragen

14 Open Vragen “Wat zijn u indrukken van het Pinkpop festival?” “Waarom zegt u dat?” Gesloten Vragen “Denkt u dat het Pinkpop festival meer geschikt is voor Jongeren, Oudere mensen of voor beide?” “Kunt u een manier bedenken waardoor Pinkpop meer geschikt wordt voor oudere mensen?” 1. PLANNING: Doorvragen

15 1. PLANNING: Vraag volgorde

16 Maak de respondenten snel betrokken bij het interview
Begin met makkelijke vragen, voordat de controversiële vragen worden gesteld Stel eerst vragen over het heden, voordat vragen over het verleden of de toekomst worden gesteld Geef de mensen de kans om zelf vragen te stellen aan het einde van het interview Gebruik overgangsvragen om van onderwerp te wisselen 1. PLANNING: Vraag volgorde

17 1. PLANNING: Oefenen

18 Doen: Oefenen en Herhalen
De interviewer is bepalend voor de kwaliteit van de resultaten. Herhaal het interview proces Elimineer vooroordelen (bias) van de interviewer 1. PLANNING: Oefenen

19 1. PLANNING: Vooroordelen (Bias)

20 Voorkomen van Vooroordelen door:
Geen invloed uit te oefenen op de respondent Leidende vragen Fout: Vind u ook niet dat mensen geen dodelijke wapens bij zich mogen dragen? Goed: Wat is uw mening over het dragen van wapens? Beladen vragen Fout: Ter ere van onze majesteit de koningin, vindt u dat wij Koninginnedag moeten voortzetten? Goed: Vindt u dat wij Koninginnedag moeten voortzetten? Dubbele Vragen Fout: Hoe vaak bezoekt en studeert u op school? Goed: Hoe vaak bezoekt u school? Hoe vaak studeert u op school? 1. PLANNING: Vooroordelen (Bias)

21 2. EXECUTION: Begin van het interview
Kies een omgeving met weinig afleiding Leg het doel van het interview uit Bespreek vertrouwelijkheid van interview Bespreek het format van het interview Geef aan hoe lang het interview gemiddeld zal duren Bereid een methode voor om data op te slaan. Bijvoorbeeld notitities of tape recorder Geef contact informatie aan de respondent (visitekaartjes) 2. EXECUTION: Begin van het interview

22 Controleer de notities uit de interviews
Maak notities van je observaties van de respondent (tijdens het interview) Zorg dat alle verzamelde informatie consistent is voor alle respondenten 3. RESULTATEN: Samenvatten en beoordeling

23 Interviewtechnieken Copy & Content

24 Copy & Content

25 Inhoud Interview Technieken (Jacinta) Copy en Content (Jos)
Waarom, wie en wanneer Interview Proces Voorbereiding Uitvoering Resultaten Copy en Content (Jos) Content (wat s goede content) Copy (wat is goede copy) Contentmatrix (hoe organiseer je het)

26 wat is content?

27 Wat is Content? inhoud in de breedste zin van het woord
alle tekst, beeld en geluid in dienst van de ‘user experience’ ‘we define content broadly as the stuff in your web site’ (Lou Rosenfeld en Peter Morville) Wat is Content?

28 Content is King Wat is Content?

29 Waarom Content? Geen content, dan ook geen: Interactie User experience
Context Aandacht Waarom Content?

30 TEKST Tekst

31 Audio

32 Beeld

33 Video

34 Gecombineerd

35 Gecombineerd

36 Hoe kom je aan content?

37 Zelf Produceren 37 37

38 Van Projectpartner

39 Content van anderen gebruiken
BY: Attribution of Naamsvermelding N NC: Non-commercial of niet-commercieel ND: No Derivative Works of geen afgeleiden SA: Share Alike of gelijk delen Afspraken maken over auteursrechten en derrgelijke! BY BY: Attribution of Naamsvermelding: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk en afgeleide werken is toegestaan op voorwaarde van het vermelden van de oorspronkelijke auteur. NC NC: Non-commercial of niet-commercieel: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk en afgeleide werken mag niet voor commerciële doeleinden. ND ND: No Derivative Works of geen afgeleiden: het kopiëren, distribueren, vertonen en uitvoeren van het werk is toegestaan, maar niet het veranderen van het werk SA SA: Share Alike of gelijk delen: het distribueren van afgeleide werken is alleen toegestaan onder een identieke licentie, zie ook copyleft. Content van anderen gebruiken 39 39

40 Samenwerken andere partijen

41 User Generated Content

42 User Generated Content

43 User Generated Content

44 Kwaliteit van content Wat is goede Content? Afhankelijk van doel
Afhankelijk van de doelgroep Relevant Contextgebonden Mooi gezegd, maar is dat echt alles Wat is goede Content? 44 44

45 Verleid je doelgroep Wat is goede Content?
Wederkerigheid (voor wat hoort wat) Commitment en consistentie Sociale bevestiging Sympathie Autoriteit Schaarsheid Wat is goede Content?

46 Wees vindbaar Wat is goede Content? URL Tekstoptimalisatie Linkability
Title Tag Metadescription (h1 = 6 x woordwaarde, h2 = 3 x woordwaarde, vert is 1 x woordwaarde, et cetera. Teveel kan leiden tot googleban). Metatags zijn minder relevant Wat is goede Content? 46 46

47 De vier i’s Wat is goede Content? informatie Juist actueel
niet elkaar tegensprekend tone of voice interactie (logisch en proportioneel) incentive (eenmalig vs terugkeren) interface (logisch, overzichtelijk, duidelijk) Wat is goede Content?

48 Wat is copy?

49 Geschreven Content

50 Kwaliteit van copy Wat is goede Copy? Afhankelijk van doel
Afhankelijk van de doelgroep Relevant Contextgebonden Joh, meen je dat nou Wat is goede Copy? 50 50

51 Schrijftips voor het web
Scanbaarheid Actualiteit Wel of niet scrollen Verleid de gebruiker tot actie (call to action) Maak korte alinea’s Tone of voice Wat is goede Copy?

52 Scanbaarheid call to action, korte alinea’s?

53 Scanbaarheid call to action, korte alinea’s?

54 Organisatie van content

55 Contentmatrix Organisatie van Content
Gedetailleerd overzicht van de content: alles dus! Tekst, beeld, geluid, animaties, video, etc Bron/leverancier Benodigde middelen/bewerkingen Naamgeving/type/bestandsformaat Planning/deadline Organisatie van Content

56 Contentmatrix Organisatie van Content

57 Contentmatrix Organisatie van Content

58 Veel succes!


Download ppt "Team Project Hoorcollege Wk 3"

Verwante presentaties


Ads door Google