De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Medialandschap Blok 2, week 3 College #2.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Medialandschap Blok 2, week 3 College #2."— Transcript van de presentatie:

1 Medialandschap Blok 2, week 3 College #2

2 2

3 Wat gaan we doen? - waarom een organisatie?
- welke soort organisaties zijn er en welke kenmerken hebben ze? - wat is organisatiecultuur? - opdracht: jullie gekozen organisaties - huiswerk

4 waarom organiseren? - om werk te coördineren en te formaliseren
- organisatie vs experiment: uitkomst is bekend - organisatie vs project: proces is langlopend

5 Wat is een organisatie? “een doelgerichte samenbundeling van kennis, vaardigheden en kracht tussen drie of meer personen die primair middelen en activiteiten aanwendt om te voorzien in de behoefte aan producten en/of diensten in haar omgeving.”

6 soorten coördinatie markt: door middel van vraag en aanbod
netwerk: door middel van gelijkwaardige samenwerking hiërarchie: door middel van formele machtsrelaties en procedures

7 soorten organisaties - pioniersorganisatie - machinebureaucratie
naar Henry Mintzberg - pioniersorganisatie - machinebureaucratie - professionele bureaucratie - adhocratie - divisiestructuur

8

9 pioniersorganisatie - weinig specialisatie
- eenvoudig, informeel, flexibel - ondernemend, pionierend - denken in acties (wat), weinig planning (hoe) - kwetsbaar door gebrek aan evenwicht tussen strategie en realisatie

10 pioniersorganisatie bijv.: starters, kleine internetbedrijven, ontwerpbureaus, indieplatenlabel

11

12 machinebureaucratie - sterke specialisatie, splitsing van taken, relatief eenvoudige taken - planning, controle, cijfers, formeel (hoe) - hiërarchisch - vooral functioneel georganiseerd - gericht op zekerheid, veiligheid en continuïteit

13 machinebureaucratie bijv.: overheid, leger, massaproductiebedrijf, dienstverlener

14

15 professionele bureaucratie
- complexe routinematige taken - matig geformaliseerde planning en control, wel nadruk op processen - staf regelt afhankelijkheden tussen specialismen - kwetsbaar door strijd tussen professionele autonomie (wat) en regels (hoe)

16 professionele bureaucratie
veel te groot getekend bijv.: onderwijsinstelling, groot architectenbureau, ziekenhuis, groot advocatenkantoor

17

18 adhocratie - veel horizontale relaties
- doel/taakgericht (lijkt op project) - flexibel - multidisciplinair, zeer specialistisch - groot onderling vertrouwen en respect - kwetsbaar door nadruk op primaat van effectiviteit boven efficiëntie

19 adhocratie bijv.: denktank, onderzoeksgroep, ideële organisatie, actiegroep, belangenorganisatie

20

21 divisiestructuur - niet echt een nieuwe vorm
- zijn eigenlijk hele grote bureaucratieën - marktgerichte structuur - sturing op divisieresultaten - weinig afhankelijkheid tussen divisies - kwetsbaar door ‘staat in staat’-gedrag

22 divisiestructuur bijv.: multinationals, ministeries

23 opdracht waar vallen de drie door jullie gekozen organisaties onder?

24

25 organisatiecultuur “De collectieve mentale programmering die de leden van de ene organisatie onderscheidt van die van een andere.” (Geert Hofstede)

26 cultuur is gestold gedrag
- cultuur wordt door mensen gedeeld - cultuur is aangeleerd - cultuur is niet onmiddellijk zichtbaar, wel herkenbaar - cultuur is stabiel en moeilijk te beïnvloeden

27 hoe te herkennen? - observatie, oog voor detail
- hoe gaan mensen met elkaar om - achterhaal gedeelde waarden - ontdek rituelen en symbolen - cultuur feminien of masculien

28 kijkopdracht - observeer goed - welke soorten organisatie herken je?
- welke cultuur herken je? - wat zijn de voor- en nadelen? - waar zou je liever willen werken?

29 samenvattend - er zijn verschillende soorten organisaties
- te herkennen aan de manier waarop het ‘werk’ er is geregeld - in elke organisatie gaan mensen anders met elkaar om: de cultuur van het bedrijf

30 huiswerkopdracht Maak een afspraak met het door jullie gekozen bedrijf en beschrijf het zo uitgebreid mogelijk. Denk aan: - grootte en omvang organisatie en contactgegevens - visie en doelstelling van de organisatie - producten en diensten die geproduceerd worden - soort organisatie - uitleg waarom het een interactie media-organisatie is - concurrenten, afnemers, samenwerkingen - soort organisatie (volgens Mintzberg) en uitleg - de organisatiecultuur die jullie er denken aan te treffen

31 huiswerk - kies één bedrijf uit en beschrijf het uitgebreid
- jullie keuze mail je vóór zondag 26/11, 21u naar je docent - of (wanneer je op vrijdag les hebt) vóór donderdag 29/11, 21u naar je docent - naamgeving: MLO2achternm1achternm2 - GEEN .DOCX-bestanden! (vista-standaard)

32 tot de volgende week


Download ppt "Medialandschap Blok 2, week 3 College #2."

Verwante presentaties


Ads door Google